Een kleine toelichting had inderdaad prettig geweest. Niet iedereen is professor is de 'zeezender geschiedkunde'.
Het is een interessant artikel(dank daarvoor), omdat de bekendste Ackx voor ons Germain is, die met zijn schip de Mi Amigo bevoorraadde. Helaas keerde hij na een bevoorrading nooit meer terug. Nog steeds is niet duidelijk wat er gebeurd is. Het schip is gezonken, maar hoe ?
Opmerkelijk dat in deze moeilijke tijd voor de visserij zijn zoon een nieuw schip laat bouwen. Petje af.
De scheepswerf Padmos is geen onbekende. Begonnen in Bruinisse aan de haven met reparaties voor de mosselvaarders. Toen het Grevelingen en de Oosterschelde werden afgesloten van zee, is er in Stellendam een tweede scheepswerf gebouwd .
In het begin van 1985 lagen we met de aangekochte Windy tegenover de werf van Padmos in Bruinisse. De Windy moest gereed worden gemaakt voor bevoorrading van de Ross Revenge. Doordat een inspectieschip van de Engelse overheid de Communicator van Laser 558 en ook de Ross Revenge van Caroline/Monique in de gaten hield, nam Danny de gebruikelijke bevoorrader niet meer het risico om olie te brengen.
De werf heeft benedendeks in de Windy het visserijruim gesloopt en daar tanks gelast voor dieselolie en water. De eerste trip naar de Ross was met water. De gedachte was om met twee trips per keer 16 ton water te leveren en daarna de tanks te gebruiken voor dieselolie. Andersom zou het water naar diesel kunnen smaken.
Ik heb toen enkele foto's genomen, maar nog niet alles gedigitaliseerd. Foto's zitten in een verhuisdoos in een opslag. Kan er dus niet bij. Onderstaande foto is bekend en toont het schip in de haven van Bruinisse.
Salut
Leendert