Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klassement

Populaire bijdragen

Inhoud met de hoogste waardering op 26-10-24 in Blogartikelen tonen

  1. In de maand januari 1975 werd een bericht naar buiten gebracht inzake het aantal auto’s in Nederland, waarvan de eigenaren ook in het bezit waren van een autoradio. Het ging daarbij om meer dan 2 miljoen exemplaren en dat kwam weer neer op het gegeven dat 62% van het Nederlandse wagenpark als zodanig was uitgerust. Nederland was op dat moment voorloper want bij de Oosterburen lag het percentage op 58% terwijl in Frankrijk slechts 40% van de auto’s een radio had. Bij onze zuiderburen was het veel slechter gesteld want slechts 31% van de auto’s waren met een dergelijk toestel uitgerust. Deze cijfers waren afkomstig uit het hoofdkantoor van Philips in Eindhoven. Volgens de onderneming was er een duidelijke toenemende belangstelling voor autoradio’s uitgerust met FM-ontvangst in combinatie met cassette apparatuur. Daarmee was het alleen mogelijk opnamen af te spelen. De toename was vooral, aldus de woordvoerder van Philips, sedert het verdwijnen van de zeezenders. Meer dan de helft van de automobilisten bouwde zelf de installatie in de auto. Ook meldde hij dat de levensduur van een autoradio niet kon worden bepaald, hoewel het zeker was dat deze levensduur langer zou zijn dan die van de auto. Wel komt er direct een herinnering op naar een autorit vanuit Groningen naar Scheveningen. Het zal rond mei 1973 zijn geweest dat we naar een door Rob Olthof (nee SMC was er nog niet) en Pirate Radio News georganiseerde trip naar de zendschepen was, die toen nog voor de Nederlandse kust actief waren. Dit inclusief een bezoekje naar de locatie van het voormalige uitzendplatform van RTV Noordzee, het REM-platform. Met een bepaalde regelmaat ging ik per trein naar Amsterdam en bezocht niet alleen de Willemsparkweg in Amsterdam Zuid voor vriend Rob Olthof maar ook de Haringparkerssteeg in het centrum van onze hoofdstad, waar de grandioze platenzaak Boudisque was gevestigd. In etappes werd door deze onderneming een toen nieuwe prachtige serie gericht op de Amerikaanse radio uitgebracht, de zogenaamde Cruisin Serie. De Lp’s werden veelvuldig beluisterd en brachten, per jaar, niet alleen de hits maar ook de presentatie van de toenmalige top deejays. Absolute topper was voor mij destijds Arnie ‘Woo Woo’ Ginsburg. De lange rit van Groningen naar Scheveningen kon deels worden bereden middels het luisteren naar de zeezenders maar opwarmen was ook mogelijk door een aantal op cassette opgenomen lp’s uit de Cruisin Serie af te spelen. Mijn broer Jelle was in het bezit van een Audi auto met ingebouwde radio cassetterecorder en onderweg, het zal even buiten Groningen zijn geweest, draaide hij wat aan de radio en drukte ongemerkt voor de andere personen in de auto op de play knop van de cassetterecorder. Ikzelf, die de cassettes had opgenomen, kon mijn lachen nog net inhouden. Een van de meerijders was ingestapt in de Verlengde Vissersstraat in de binnenstad van Groningen en toen eenmaal de cassetterecorder een tijdje liep en de display van de radio ook nog verlicht was bleek hij echt van mening dat het gehoorde signaal via de autoradio was te ontvangen. Hij was totaal enthousiast en dit gegeven was reden genoeg het totaal beeld nog wat op te dikken. Broer Jelle vertelde namelijk dat het ging om de nieuwste Duitse technologie waardoor verre signalen in de auto konden worden ontvangen. Na een goed half uur hebben we Johan Munting maar uit zijn dromen gehaald en verteld waarom het in werkelijkheid ging. Met weemoed kan ik terugdenken bij het horen van die vertrouwde Amerikaanse radio uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en dan komt vaak deze herinnering en Johan Munstra weer bovendrijven. Hans Knot, 26 oktober 2024 Afbeelding: autoradio (foto Pragyan Bezbaruah/pexels)
  2. Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van Clouseau organiseert de Vlaamse radiozender JOE een groots eerbetoon aan de iconische Belgische band. Op donderdag 24 en vrijdag 25 oktober staat JOE in het teken van de broers Koen en Kris Wauters, met een 40 uur durende uitzending vol hits, anekdotes en verrassingen. Tijdens deze speciale uitzending worden de grootste Clouseau-hits gedraaid en kunnen luisteraars genieten van een Clouseau Top 40. Bekende fans en collega’s uit de muziekwereld, zoals Laura Tesoro en Karen Damen, delen hun herinneringen aan de band. Luisteraars krijgen daarnaast elk uur de kans om duotickets te winnen voor een exclusieve showcase, waar 40 gelukkigen Clouseau van dichtbij kunnen meemaken. De viering is een hoogtepunt in het jubileumjaar van de band, die dit jaar ook 13 uitverkochte concerten geeft in het Sportpaleis. Het programma bij JOE belooft een nostalgische ervaring te worden, met klassiekers als “Daar Gaat Ze” en “Anne” centraal.
  3. Na zes weken van intensief speuren en 420 foute antwoorden is Het Geluid van Qmusic eindelijk geraden. Lynn, een 33-jarige luisteraar uit Izegem, gaf het juiste antwoord en won hiermee 43.100 euro. Het geluid bleek het omhoogtrekken van de draaipin van een ventilator te zijn. Het spel, dat op 9 september van start ging, bood luisteraars elk uur de kans om het mysterieuze geluid te raden. Met elk fout antwoord werd het prijzengeld met 100 euro verhoogd. Na meerdere weken werd het bedrag uiteindelijk opgeschroefd tot 43.100 euro. Extra tips, zoals een fanfare en coördinaten naar een windturbine, hielpen de luisteraars op weg. Lynn won deze aanzienlijke prijs vlak voor haar trouwdag, wat haar bruiloft een extra feestelijke draai zal geven.
  4. De Vlaamse radiozenders hebben deze zomer uitstekende resultaten geboekt, blijkt uit de nieuwste CIM-luistercijfers. Zowel commerciële als publieke zenders zien hun marktaandelen stijgen, met hoogtepunten voor Qmusic, JOE en Radio 1. Recordzomer voor Qmusic en Sterke Prestaties van JOE en Willy Qmusic behaalde met een marktaandeel van 26,8% binnen de doelgroep 18-44 jaar het beste zomerresultaat ooit. Bij het brede publiek (12+) bleef Qmusic stevig staan met een marktaandeel van 14,8%, wat de zender de tweede positie in Vlaanderen oplevert. Hoogtepunten zoals de Foute Party, het Q-Beach House en de Sunset Concerten hebben hieraan bijgedragen. JOE handhaafde zijn positie als derde grootste radiozender met een marktaandeel van 11,1% bij 12+ en een sterke aanhang onder de 35-54 jarigen (14,2%). Ook Willy kende een succesvolle zomer, met live radio vanuit Museum M in Leuven en muzikale evenementen. Dit zorgde voor Willy’s beste zomerscore ooit, met een marktaandeel van 3,7% binnen de 18-54 doelgroep. Radio 1 Groeit, Radio 2 behoudt marktleiderschap Bij de publieke zenders blijft VRT Radio dominant, met een gecombineerd marktaandeel van 52,4%. Radio 1 kende een sterke groei en bereikte een marktaandeel van 8,9%, mede dankzij het uitgebreide aanbod tijdens de verkiezingen en sportzomer. Dagelijks stemmen bijna 600.000 luisteraars af op de zender, waarmee Radio 1 de derde grootste zender van Vlaanderen is. Radio 2 blijft echter onbetwist marktleider met een marktaandeel van 24,2% en meer dan 1 miljoen dagelijkse luisteraars. Ook de digitale zender VRT Radio Bene zet zijn opmars voort, met een marktaandeel van 1,3%. Andere zenders zoals Studio Brussel en MNM bleven stabiel, met respectievelijk 7,1% en 5,7% marktaandeel. Afbeelding: Qmusic deze zomer op lokatie (foto Qmusic)
Dit klassement is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.