Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klassement

Populaire bijdragen

Inhoud met de hoogste waardering op 09-01-25 in Blogartikelen tonen

  1. Op vrijdag 14 februari maakt Nederland kennis met een nieuw radiostation: CREAM. Deze zender introduceert zichzelf als het eerste volledig eclectische radiostation van Nederland. Met een brede muziekmix van pop, jazz, soul, rock, klassiek en wereldmuziek biedt CREAM een luisterervaring die de grenzen van muziekgenres doorbreekt. Het station brengt zowel bekende hits als verborgen parels uit diverse tijdperken, van de jaren ’50 tot nu. Muzikale diversiteit en innovatie Onder de slogan ‘Luister Verder’ nodigt CREAM luisteraars uit om hun muzikale horizon te verbreden. Programmadirecteur Merijn Tiemessen heeft een uitgebreide muziekbibliotheek samengesteld die garant staat voor variatie en kwaliteit. De belofte: geen enkel nummer wordt op dezelfde dag herhaald. Daarnaast worden er overdag elk uur nieuwsbulletins uitgezonden. CREAM positioneert zich als alternatief voor het huidige aanbod, dat vaak beperkt blijft tot één muziekgenre of afhankelijk is van algoritmes. De zender combineert genres zoals klassiek, pop en jazz in onverwachte, harmonieuze combinaties. Hiermee wil CREAM niet alleen vermaken, maar ook inspireren en verrassen. Meer dan muziek Naast muziek biedt CREAM ook wekelijkse cultuurtips. Luisteraars worden gewezen op interessante tentoonstellingen, evenementen, films en boeken, waarmee het station een brug slaat tussen muziek en cultuur. Achter de schermen CREAM is opgericht door Renny en Leon Ramakers, beiden met een indrukwekkende staat van dienst in respectievelijk design en de muziekindustrie. Renny Ramakers, mede-oprichter van Droog Design, gebruikte haar persoonlijke playlists als inspiratie voor de programmering. Leon Ramakers, voormalig directeur van Mojo Concerts, deelt zijn passie voor muziek die hij sinds zijn jeugd heeft ontwikkeld. Programmadirecteur Merijn Tiemessen, voorheen werkzaam bij Sublime, brengt zijn expertise in muziekevenementen en radio naar het project.
  2. Tijd om grote stappen terug te nemen en wel naar de maand februari 1973. Muziek komt en kwam ons gelukkig van overal tegemoet. Mijn vader had in zijn kapsalon de centrale draadomroep en al naar gelang zijn gemoed stelde hij deze af op één van de vier te kiezen kanalen. Gelukkig was hij vaak in goede moed en waren er vrolijke klanken te horen. Maar ook op en in andere arbeidsplekken was de radio in die tijd van groot belang om mensen tijdens de werkzaamheden te plezieren. Maar in voornoemde maand bleek echter dat niet iedereen tevreden was met datgene uit de luisspeakers schalde. Het bleek namelijk dat een groep productiemedewerkers van Philips in Stadskanaal vond dat de bedrijfsmuziek te hard voor hen was. Ook hadden zij kritiek op de keuze van het programma. Dit schreven zij in een brief aan het Nieuwsblad van het Noorden. Volgens deze brief zou Philips er ook schade van hebben bij de werving van personeel. Als voorbeeld meldde men dat een aantal kandidaten tijdens een rondleiding door de Philipsvestiging, na het horen van de muziek, verder voor de eer bedankt te hebben en baan aldaar te ambiëren. Het bleek uit de brief dat vooral veel oudere medewerkers er moeite mee had om tijdens hun werkzaamheden urenlang naar het gejengel te moeten luisteren. In sommige productieafdelingen was er sprake van dat de medewerkers niet langer deze vorm van ontspanning accepteerden. Drs. W. Dijkema, destijds hoofd personeelszaken, verklaarde dat het hier om een vaker geuite klacht ging. “We hebben echter een muziekcommissie waarin het personeel optimaal is vertegenwoordigd. Die kiest ook het programma en verder is het natuurlijk zo, dat smaken verschillen". Wel ging de directie er toe over om in bepaalde productieafdelingen regelbare installaties te plaatsen om overdaad aan geluid te voorkomen. Ondertussen werd er elders in de provincie Groningen wel degelijk met plezier naar de radio geluisterd en het was bijvoorbeeld een verademing om de radio iets harder te zetten als bijvoorbeeld Hugo van Gelderen via de TROS te beluisteren was. Het bracht me in gedachten naar een editie uit februari 1973 van het TROS Kompas waarin Van Gelderen aan het woord kwam en zijn mening gaf over de televisie: “Televisie is mij veel te log. Radio is gewoon sneller. Bij de televisie dien je met een groot team samen te werken te komen tot een programma. Bij de radio kun je er alleen op uit trekken met een taperecorder om tot een programma-item te komen.” Hugo van Gelderen was al in het prille begin van de TROS betrokken, nadat hij eerst een loopbaan als fotojournalist had. Bij de TROS begon hij als chef de bureau met als belangrijkste werkzaamheden het bijhouden van de ledenadministratie en de persvoorlichting te verzorgen. Maar dat was het niet alleen want geïnspireerd door Joop Landré ging hij ook in de avonduren op stap om in de brievenbussen op verschillende locaties folders te deponeren met als doel nieuwe leden voor de TROS te generen. Vervolgens werd hij verantwoordelijk voor het gebeuren in de ‘controlekamer’ waar alle programma’s van de omroep werden gecontroleerd. En daar ging een lichtje te branden want hij zag helemaal zitten een eigen programma te gaan presenteren via Hilversum 3. Het werden in eerste instantie zes uren per week met zijn ‘Hugo van Gelderen show’ en dan komt meteen die prachtige tune, in phase, in geheugen van de formatie Los Pekinekes met Bucaramanga. Wat destijds in het interview mij als negatief opviel was dat Hugo van Gelderen vond dat er geen enkele twijfel was dat Hilversum 3 de beste was van alle muziekstations, met inbegrip van de piratenzenders op de Noordzee. Hij onderbouwde dit met de mededeling dat Hilversum 3 niet alleen beschaafder was maar ook nog eens via de FM was te beluisteren, in tegenstelling tot de stations opererend vanaf de Noordzee. Hugo had ook gevoel voor ziekenomroepen, mensen die op vrijwillige basis radioprogramma’s voor zieken maakten. Een aantal malen verscheen een van de medewerkers van de ziekenomroep West Point BBMS (Beatrixoord in Haren) in zijn programma. In september 1974 werd Van Gelderen bij de toen tot A-omroep bevorderde TROS aangesteld als radiodirecteur en door de zendtijduitbreiding per donderdag 3 oktober 1974 Ferry Maat en Ad Roland aannam als diskjockey. Op donderdag 3 oktober 1974 begon de TROS tussen 14:00 en 18:00 uur met het uitzenden van de Alarmschijf, Tipparade en de Nederlandse Top 40. Na het stoppen van Radio Veronica op zaterdag 31 augustus 1974, haalde de TROS beide hitlijsten en de tipplaat als A-omroep naar Hilversum 3. Van Gelderen presenteerde tot en met 20 mei 1976 tussen 14:00 en 16:00 uur de Tipparade en behaalde op de befaamde TROS donderdag op Hilversum 3; de beste dag op 3 als best beluisterde dag, tussen 3 oktober 1974 en 28 november 1985 mega luistercijfers. Tevens was Van Gelderen geestelijk vader van de op Hemelvaartsdag 27 mei 1976 gestarte TROS Europarade. Hij reisde twee maanden door Europa om te onderhandelen met radiostations voor het aanleveren van gegevens voor de TROS Europarade. Ook bleef hij tot medio 1983 zelf programma's presenteren op de TROS donderdag op Hilversum 3, zoals de Hugo van Gelderen Show met de Nederlandstalige Top 10 en Popkontakt. Op dinsdag 14 november 1995 overleed hij op 53-jarige leeftijd aan hartfalen. Hans Knot, 4 januari 2025 Bron: SMC Archief/Wikipedia https://www.facebook.com/watch/?v=572231566538073
  3. Actrice Georgina Verbaan is vanaf deze week de nieuwe stem van het radioprogramma Kunststof, uitgezonden door de NTR op NPO Radio 1. Ze neemt de rol over van Soundos El Ahmadi, die de afgelopen drie jaar de introducties en gastenaankondigingen voor haar rekening nam. Georgina Verbaan is van maandag tot en met donderdag om 19:00 uur te horen in het programma. Verbaan debuteerde als stem op maandag 6 januari 2025, waarbij ze trompettist Maite Hontelé introduceerde. Met haar herkenbare stem voegt Verbaan een nieuwe dimensie toe aan het programma, dat bekendstaat om zijn interviews met prominente gasten uit de kunst- en cultuurwereld. Veelzijdige carrière Georgina Verbaan werd op 17-jarige leeftijd bekend door haar rol in de populaire tv-serie Goede Tijden, Slechte Tijden. Sindsdien heeft ze een indrukwekkende carrière opgebouwd in theater, film en televisie, met rollen in prijswinnende producties zoals De Marathon, ’t Schaep met de 5 pooten en Klem. Recentelijk was ze te zien in de Videoland-serie Onopgelost. Naast haar acteerwerk heeft Verbaan zich ook als schrijver bewezen. Ze schreef fictie, columns en hoorspelen. Van 2013 tot 2019 publiceerde ze wekelijks een column in NRC. Haar geschreven werk is gebundeld in de boeken Loze ruimte (2016) en Iets om naar uit te kijken (2018). Over Kunststof Kunststof is een toonaangevend radioprogramma waarin gasten uit de kunst- en cultuurwereld centraal staan. Met de komst van Georgina Verbaan als vaste stem voegt het programma een nieuw hoofdstuk toe aan zijn lange geschiedenis op NPO Radio 1. Afbeelding: Georgina Verbaan (foto NTR)
  4. Vlaanderen heeft er een nieuw radiostation bij. Sinds maandag 6 januari 2025 is Mentpop Radio beschikbaar via het landelijke DAB+-net op kanaal 11A, waar het de plek van Stadsradio Antigoon heeft ingenomen. Daarnaast is de zender wereldwijd te beluisteren via de Radioplayer-app en de website mentpop.be. Mentpop Radio richt zich op een brede doelgroep met een mix van uptempo Nederlandstalige popmuziek en internationale hits uit de jaren ’80, ’90 en ’00. Artiesten zoals Suzan & Freek, Flemming, Ace of Base en Vengaboys maken deel uit van de afspeellijst. Naast bekende hits is er ook ruimte voor Vlaamse artiesten en actuele producties. In de eerste weken blijft de zender volledig non-stop, maar er wordt gewerkt aan de introductie van presentatoren die korte updates en informatie zullen brengen. Mentpop onderscheidt zich door een strak muziekformat zonder talkshows, uitgebreide spelletjes of drukke ochtendshows. De zender is een initiatief van Marc Hallez en Magali Sibille, die eerder de tv-kanalen Mentpop en Ment55 oprichtten. Hoewel eerdere pogingen om een FM-frequentie te bemachtigen niet slaagden, grijpen zij nu de mogelijkheden van digitale radio aan om een landelijke zender te lanceren. Mentpop Radio is te beluisteren in Vlaanderen en Brussel via DAB+ en wereldwijd via de Radioplayer-app en mentpop.be Afbeelding: foto Mentpop Radio
Dit klassement is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.