Jump to content

Talpa Media en Audiohuis bundelen krachten voor podcastadvertenties


Vanaf februari 2025 gaan Talpa Media en Audiohuis samenwerken op het gebied van advertentieverkoop in podcasts. Deze samenwerking stelt adverteerders in staat via een one-stop shop gebruik te maken van een breed scala aan audiokanalen, waaronder FM, DAB, streaming audio en podcasts.


Strategische verdeling van taken
Binnen de samenwerking concentreert Talpa Media zich op de verkoop van zogeheten ‘run of network’-campagnes op Mediahuis’ podcasttitels. Audiohuis blijft zich richten op gerichte inkoop van specifieke podcasttitels, gebruikmakend van doelgroepinzichten en context. Daarnaast zet Audiohuis in op native en sponsored advertising en branded podcasts. Door deze taakverdeling benutten beide partijen hun specifieke expertise optimaal.


Groei van de podcastmarkt
De samenwerking versterkt de positie van beide bedrijven in de Nederlandse podcastmarkt, die met meer dan 2 miljoen downloads per week tot de top 3 in Nederland behoort. De markt laat een sterke groei zien, met een stijging van 20 procent in het aantal luisteraars ten opzichte van vorig jaar. Inmiddels luistert 73 procent van de Nederlanders regelmatig naar podcasts, vooral binnen genres zoals sport, nieuws en gezondheid.


Bereik en effectiviteit
Podcasts bereiken een breed publiek, met een focus op jongere en hoogopgeleide luisteraars, maar deze groep breidt zich steeds meer uit. Luisteraars besteden minder tijd aan traditionele media, wat podcasts tot een waardevolle toevoeging maakt voor adverteerders die moeilijk te bereiken doelgroepen willen aanspreken. Bovendien blijkt 83 procent van de luisteraars advertenties tijdens het luisteren te horen, waarbij preroll-commercials en host-reads als bijzonder effectief worden ervaren.


Toekomstige ambities
De samenwerking biedt mogelijkheden om het podcastportfolio verder uit te breiden. Naast bestaande titels zoals Kick Off Eredivisie, Strikt Privé en De Zaak Ontleed, is er een ambitie om ook niet-Mediahuis-podcasts toe te voegen aan het netwerk. Door deze schaalvergroting kunnen adverteerders eenvoudiger en efficiënter podcasts inzetten als onderdeel van hun mediastrategie.

 

Afbeelding: Mircofoon Audiohuis (foto Mediahuis)

0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Terms of Use, Privacy Policy en Guidelines.