Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radiolandschap Zwitserland verandert: SRG krimpt, commerciële radiostations groeien

(0 recensies)

De Zwitserse radiomarkt ondergaat duidelijke verschuivingen sinds de afschakeling van de FM-uitzendingen door de publieke omroep SRG eind 2024. Uit luistercijfers over het eerste halfjaar van 2025 blijkt dat SRG in alle taalregio’s marktaandeel verliest. Tegelijkertijd winnen commerciële en buitenlandse stations terrein – met name diegene die nog via FM te ontvangen zijn.

Hoewel SRG met een landelijk marktaandeel van 53 procent nog steeds marktleider is, betekent dit een daling van 6 procentpunten ten opzichte van dezelfde periode in 2024. De organisatie noemt deze afname conform de verwachtingen en wijst op de toenemende digitale radioconsumptie, ook in de auto.

In de Duitstalige regio behoudt SRF een leidende positie met een marktaandeel van 46,2 procent. De grootste dalingen worden gemeld bij SRF 1 en SRF 3, die tot eind 2024 nog via FM uitzonden. Zo daalde het dagelijkse bereik van SRF 3 tot 658.000 luisteraars – een afname van circa 27 procent.

Tegelijkertijd melden Zwitserse commerciële radiostations een gemiddelde stijging van 10 procent in luisterbereik. Buitenlandse zenders, die in Zwitserland nog steeds via FM te horen zijn, groeiden met 20 procent. Dit komt neer op een toename van ruim 100.000 luisteraars. Volgens de Vereniging van Zwitserse Commerciële Radiostations (VSP) toont dit aan dat een te snelle uitschakeling van analoge radio de positie van binnenlandse zenders onder druk zet, zeker gezien veel mensen in de auto nog steeds analoog luisteren.

De luisterdaling van SRG heeft vooralsnog geen grote financiële gevolgen, aangezien de organisatie wordt gefinancierd via omroepbijdragen. Voor commerciële zenders ligt dit anders. Zij zijn afhankelijk van stabiele luistercijfers voor advertentie-inkomsten. De VSP stelt dat een afname zoals die bij SRG voor commerciële radiostations ernstige gevolgen zou hebben. Met een teruglopende advertentiemarkt zouden extra verliezen het voortbestaan van sommige zenders kunnen bedreigen.

De VSP pleit daarom voor uitstel of aanpassing van de geplande afschakeling van FM voor commerciële radiostations, voorzien eind 2026. Er liggen inmiddels drie moties hierover bij de Nationale Raad.

Ondanks dat inmiddels 87 procent van het radiogebruik in Zwitserland digitaal verloopt, blijft FM relevant – vooral onderweg. De VSP benadrukt dat zij de digitalisering niet afwijst, maar pleit voor een realistische overgang, waarbij ook de economische omstandigheden in overweging worden genomen.

De SRG ziet de cijfers als bevestiging van een langlopende transitie, waarvoor in 2014 samen met commerciële radiostations en het federale communicatiebureau Bakom een gezamenlijke route werd afgesproken. Commerciële radiostations willen echter dat de politiek rekening houdt met hun kwetsbare positie en pleiten voor flexibiliteit in het afschakelbeleid.

Of de einddatum van 2026 daadwerkelijk wordt aangehouden, is onderwerp van lopend debat – zowel binnen de sector als in de Zwitserse politiek.

0 Opmerkingen

Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Doe mee aan het gesprek

Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Een opmerking toevoegen...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.