Spring naar bijdragen

Band Loopt 2


hans knot

Aanbevolen berichten

Recensie

Band Loopt 2, backstage verhalen uit de Platenstudio

Lieshout, Ruud van

201 pagina’s volop geïllustreerd in zwart/wit en kleur

Formaat: 16x212x211 mm

Uitgeverij De Ontwerpunie

Distributie Strengholt United Media BV

ISBN 978 90 9024 460 0

Jaar uitgave 2009. Tweede druk 2010.

Prijs 19,90

Als verzamelaar van alles wat met muziek en radio te maken heeft ben je op een constante speurtocht naar boeken en geluidsdragers, die aanwinsten kunnen zijn op je verzameling. Nieuwsgierig had ik het bovenstaande boekwerk al eens doorgebladerd tijdens een van mijn bezoeken aan ‘Beeld en Geluid’ in Hilversum waar ze – vergeleken met het Oude Omroepmuseum’, een grote verscheidenheid aan artikelen in de verkoop hebben op het ons geliefde verzamelgebied. Ik had het boek toen laten liggen omdat mijn voorkeur uitging naar een tweetal boeken over 60 jaar Televisie in Nederland. Zeer recentelijk kwam ik ‘Band loopt 2’ toch weer tegen tijdens een zoektocht naar materiaal op internet. Het boek bevat veel herinneringen die met een talloze insteken worden naar de lezer worden gebracht. Het is een smeuïg geheel waarbij Ruud van Lieshout ook de verschillende technische ontwikkelingen, die hij tijdens zijn loopbaan binnen de platenindustrie heeft meegemaakt, op een gemakkelijk begrijpende manier beschreef. Zijn dochter Juliette heeft hem geholpen bij de samenstelling en zorgde voor de eindproductie. Het boek is daardoor wel dikker geworden dan Van Lieshout zelf wist. Zonder hem op de hoogte te stellen heeft zijn dochter tal van artiesten benaderd om een persoonlijke ervaring met hem op papier te zetten, zodat deze ook verwerkt konden worden in het totaal.

Technicus in hart en nieren startte Van Lieshout eind jaren veertig van de vorige eeuw zijn loopbaan bij de Nederlandse Radio Unie (NRU) waar hij als omroeptechnicus aan het werk ging. Maar lang duurde het avontuur niet want hij besloot een kortverband contract voor drie jaren te tekenen bij de R.O.I.O., de Radio Omroep in Overgangstijd. En dat betekende Indonesië, welke periode hij kort beschrijft om snel over te gaan naar het verhaal van opnamestudio’s, die zowel op vaste plekken als tal van mobiele plekken werden ingericht. In de daarop volgende decennia heeft hij talloze bekende, minder bekende en internationale artiesten op de grammofoonplaten geregistreerd.

Niet alleen zangers en zangeressen, maar ook vele koren, draaiorgelmuziek en blaaskapelmuziek werden vastgelegd op het vinyl. Daarbij kwam als verrassing ook een opname om de hoek die in 1965 werd opgenomen met de Koninklijke Militaire Kapel, die onder leiding stond van Dirigent – Kapitein - Directeur Anne Posthumus. Geluidstechnicus van deze opname was Ruud van Lieshout zelf maar de LP, met de titel ‘Vorstelijke Melodieën’, werd geproduceerd door niemand minder dan John de Mol Sr. Ook het enorm aantal LP’s dat met het Dutch Swing College Band is opgenomen wordt besproken middels allerlei anekdotes.

Een andere link naar de radio is het verhaal rond de opnamen in de studio, die gevestigd was in Dansschool van der Meulen, waar het programma ’t Is weer tijd voor Northstate’ op de band werd vastgelegd voor uitzending op Radio Veronica. Zoals bekend was dit programma met medewerking van The Dutch Swing College Band. Ik ben op pagina 60 van dit vermakelijke boek en hoop nog enige smakelijke uren te beleven.

Hans Knot

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.