Spring naar bijdragen

Radio Waddenzee gestopt.


Gast

Aanbevolen berichten

Vanochtend even kunnen luisteren en vanaf circa 1800 uur weer, maar er vielme iets op.

Tussen 18 en 19 uur hoorde ik alleen maar non stopmuziek, was er voor die tijd niet dus weet niet of men oor 1900 al afscheid had genomen, of was de verbinding vanuit Urk uitgevallen. Heeft men eigenlijk wel afscheid kunnen nemen? Het maakt op mij de indruk van niet. Vanochtend wel geluisterd, laat ik voorop stellen dat ik voor het Waddenzee project nog steeds mijn pet afneem, ze hebben het toch 8 jaar vol kunnen houden, das twee x langer dan de Britse zeezenderperiode in de 60's en twee x langer dan de RNI perikelen vanaf de mebo 2. Ze waren er tweederde van de Veronica zeezenderperiode die 13 jaar duurde. Tussen de bedrijven door werd de JB zendklaar gemaakt,ik neem mijn per 188 x af, wat een prestatie om trots op te zijn. Daarnaast, immers verwantschap is er tussen de JB,Seagull en Waddenzee, ook nog Radio Seagull, in mijn ogen een uniek radiostation in West Europa, mischien niet een ieders "kop thee". Persoonlijk heb ik altijd meer naar Seagulldan naar Waddenzee geluisterd en zal dat ongetwijfeld in mijn auto overdag weer gaan doen. Het unieke musicformat, of juist het gemis daaraan, tis maar hoe je het bekijkt, is ook de zwakke plek voor Seagull. Er zijn te veel turn off momenten mbt verschil in muziekstyle per uur. Maar mijn voordeel vd twijfel hebben ze wel.Wat Waddenzee betreft viel me op vanochtend dat men wederom stelde dat diverse fora negatief zijn over Waddenzee en maar wat roepen vanaf de zijlijn. Dat horen wel als sinds 1976 toen aanboord vd Mi Amigo men daar over begon. Ik heb in de afgelopen decennia ook veelvuldig op diverse fora kanttekeningen geplaatst bij het functioneren en/of mislukken van radiostations. Om dat dan maar weer af te doen als zijlijn geklets zonder kijk op radio zaken vind ik zeer kortzichtig. Men gaat voorbij aan het feit dat vele leden van de diverse radiofora mischien in het dagelijks leven hun brood verdienen met banen die juist veel met sales/marketing/doelgroepen/kansen etc te maken hebben. En kennis in deze zaken is niet perse branche gebonden, of je nu marsen/nutsen , knoopsgaten of pillen verkoopt, de mate waarin je hier succesvol in bent ligt aan je kennis en de manier waarop je dat gebruikt.

Desalnietemin hartelijk dank aan de mensen die het idee Waddenzee op de kaart hebben gezet maar bovenal in de ether. Het ga u goed.

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt dat je hebt geluisterd, je opmerkingen refereren naar een gesprek dat ik vanmiddag had met Willem Rense Post, de exploitant van Radio Waddenzee 1602AM.

Je verwijst naar kundige mensen in de marketing/sales in vele branches die de 'kleine' radiostations zouden kunnen helpen met de verkoop van seconden in de reclameblokken. Bij Radio Waddenzee was zo'n deskundig en professioneel salespersoon ingehuurd die het allemaal wel zou regelen. Na enige maanden bleek dat 'dat regelen' uiteindelijk lucht opleverde, zoals dat bij salesmensen wel vaker voorkomt. Bekende kreten als 'we worden teruggebeld' of 'men is er mee bezig' zonder de beoogde resultaten op korte- of lange termijn. Aan de andere kant willen adverteerders ook wel (terecht) inzage in dekking en (doelgroep)bereik. Die gegevens krijg je door luisteronderzoeken die veel geld kosten en niet zomaar voor handen zijn bij kleine organisaties als Radio Waddenzee. Bedenk daarbij de huidige economische malaise en het verhaal is gauw rond...

Radio Waddenzee zou eigenlijk al vorig jaar gestopt zijn als niet een fanatiek AM-liefhebber met een jongensdroom het voortbestaan met eigen middelen financierde. Die schatkist raakte leeg zonder wezenlijke inkomsten en dit betekende vandaag het einde van een mooi project, zoals je zelf ook beschreef. Grote bewondering en respect voor een man van 27 jaar die het -uiteindelijk op eigen risico- onze radiohobby mogelijk bleef maken.

Tot slot stelde ik de door jou bedoelde vragen juist om allerlei fora-gezwets over exploitatie en commercialswerving bij de 'kleine' radiostations te pareren. Het is momenteel niet gemakkelijk én zéker niet als het een AM-station betreft...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt dat je hebt geluisterd, je opmerkingen refereren naar een gesprek dat ik vanmiddag had met Willem Rense Post, de exploitant van Radio Waddenzee 1602AM.

Je verwijst naar kundige mensen in de marketing/sales in vele branches die de 'kleine' radiostations zouden kunnen helpen met de verkoop van seconden in de reclameblokken. Bij Radio Waddenzee was zo'n deskundig en professioneel salespersoon ingehuurd die het allemaal wel zou regelen. Na enige maanden bleek dat 'dat regelen' uiteindelijk lucht opleverde, zoals dat bij salesmensen wel vaker voorkomt. Bekende kreten als 'we worden teruggebeld' of 'men is er mee bezig' zonder de beoogde resultaten op korte- of lange termijn. Aan de andere kant willen adverteerders ook wel (terecht) inzage in dekking en (doelgroep)bereik. Die gegevens krijg je door luisteronderzoeken die veel geld kosten en niet zomaar voor handen zijn bij kleine organisaties als Radio Waddenzee. Bedenk daarbij de huidige economische malaise en het verhaal is gauw rond...

Radio Waddenzee zou eigenlijk al vorig jaar gestopt zijn als niet een fanatiek AM-liefhebber met een jongensdroom het voortbestaan met eigen middelen financierde. Die schatkist raakte leeg zonder wezenlijke inkomsten en dit betekende vandaag het einde van een mooi project, zoals je zelf ook beschreef. Grote bewondering en respect voor een man van 27 jaar die het -uiteindelijk op eigen risico- onze radiohobby mogelijk bleef maken.

Tot slot stelde ik de door jou bedoelde vragen juist om allerlei fora-gezwets over exploitatie en commercialswerving bij de 'kleine' radiostations te pareren. Het is momenteel niet gemakkelijk én zéker niet als het een AM-station betreft...

Ik doelde niet op de "kunde" van verkopers in gebakken lucht, zij dienen alleen maar uit toe voeren wat als opdracht is meegegeven door beleidsmakers, doen ze dat niet dan zet je ze per onmiddellijk uit je organisatie.

Advertenties verkopen, reclame zendtijd dus, kan nooit een doel zijn, wel een instrument om een doel te bereiken. Het doel dient te zijn een rendabele onderneming in de markt te zetten, of dat nu radio is of knoopsgaten, dat maakt niet uit. De realitiet is dat het besluit om te stoppen feitelijk vorig jaar doorgevoerd had moeten worden.

Allerlei fora gezwets schrijf je.....gezwetst wordt overal, ook op hobby radio stations.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Ben en Paul,

Met belangstelling jullie gedachten gelezen.

In mijn ogen waren er de laatste tijd twee Radio Waddenzee's. Eén waar ik het grootste respect voor heb net als Paul. Dat waren de mannen en vrouwen die olv Sietze Brouwer het schip zover hebben verbouwd tot wat het nu is.

De mensen uit Urk die ken ik niet maar ik denk dat die net als zovelen weer de klassieke fout gemaakt hebben en gedacht hebben;"dat doen we wel even'. Ik wees er al eerder op, Rense Post had niet echt een duidelijk antwoord in een interview met Radio Flevoland op de vraag wat de doelgroep zou zijn,; "Eh, ja, eh......." zo ongeveer was het antwoord.

En Ben je schrijft o.a. ; ".......onze radiohobby mogelijk bleef maken."

Daar zit 'em tegenwoordig vaak de kneep.

Ik denk dan altijd aan de woorden van oud collega en vriend Lex Harding die steevast zegt;"ik heb niks aan mensen die het als een hobby zien. Ik heb niks aan vrijwilligers."

Ik denk dat ie daar een punt heeft

Het zijn vaak mensen die zoals ze zelf zeggen ;"radio maken" en de luisteraar volledig vergeten, ja de luisteraar zijn ze vaak zelf.............

.

Het was dus een jongensdroom, die kennelijk is opgezet als jongensdroom. Hopelijk is Rense Post er veel wijzer van geworden............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De eigenaar van de jenni baynton is wel voortvarend. Kwam vanmiddag de haven van harlingen binnenzeilen en deden de zeilen terhoogte van de jenni baynton naar beneden en zag dat de zijkant van dat schip onlangs een nieuwe laag verf heeft gekregen. Radio waddenzee is er dus vanaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.