Spring naar bijdragen

Lumirex grammofoonplaatje


Rene van den Abeelen

Aanbevolen berichten

Volgens mij is-ie hier niet zo heel lang geleden een keer ter sprake gekomen: de Lumirex klankstudio, aan het Magnoliaplein in Den Haag. Ik kende de etalage uit de jaren 70, toen je er een singletje kon laten snijden van een eigen opname. Vaak over gedacht, nooit gedaan.

Veel eerder gingen er mensen naar toe om een persoonlijke boodschap in te spreken voor bijvoorbeeld geëmigreerde familie. Of voor iemand die 'onder de wapenen was', elders op de wereld.

Een oudtante van mij heeft dat blijkbaar ook een keer gedaan. Het plaatje was bedoeld voor ene meneer Bos die in Indonesië zat.

2eark2e.jpg

Mijn moeder trof het destijds aan in bezittingen toen tante overleed.

In een aantekening op de envelop wordt de ontvanger op het hart gedrukt geen gewone naald te gebruiken; het moet een slee-model zijn. Kortom: ik kan me de moeite besparen mijn eigen draaitafel weer aan te sluiten want dat gaat dus niet werken. Hoogstwaarschijnlijk beschadig ik het plaatje daarmee. De groef is, op zowel kant 1 als kant 2, gruwelijk ondiep.

Maar ik ben wel razend nieuwsgierig naar wat er op die twee zijden van dat plaatje te horen is.

De stem van mijn oudtante, daar ga ik vanuit, maar met welke boodschap?

Heeft iemand enig idee waar ik terecht zou kunnen om dit plaatje af te spelen en meteen digitaal vast te leggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit welke tijd is het plaatje?

Als het jaren 50 is dan wordt met een normale naald bedoeld eentje voor 78 toeren.

Daar moet je dus ook geen moderne 33 en 45 toeren platen mee afspelen.

Ook zou ik geen kristal of keramisch element gebruiken.

Anders gezegd, met een "moderne" MD platendraaier zou het best eens kunnen.

De ondiepte vd groef zou kunnen als het mono is, wat waarschijnlijk is.

Maar je voorzzichtigheid is terecht, eerst nog maar wat echte deskundigen raadplegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inmiddels van Roland bericht gehad: 'gewoon met een 78-toerennaald en een naalddruk van 3,5 gram of zo.'

Hij heeft 'over het algemeen redelijke resultaten met dit soort materiaal'.

Ik ben uiteraard bang om het bij de eerste keer afspelen zodanig te beschadigen dat ik niet eens de kans heb om het geluid te kunnen opnemen. Maar goed: misschien dat er in Rock Art iets bereikt kan worden. Ik neem 'm mee Niels! Bedankt voor het aanbod.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inmiddels van Roland bericht gehad: 'gewoon met een 78-toerennaald en een naalddruk van 3,5 gram of zo.'

Hij heeft 'over het algemeen redelijke resultaten met dit soort materiaal'.

Ik ben uiteraard bang om het bij de eerste keer afspelen zodanig te beschadigen dat ik niet eens de kans heb om het geluid te kunnen opnemen. Maar goed: misschien dat er in Rock Art iets bereikt kan worden. Ik neem 'm mee Niels! Bedankt voor het aanbod.

Ik neem een 78 toerennaald mee die op de Garrard past.

Moet je zelf even een USB stick meenemen.

Niels

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6413
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    San
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.