Spring naar bijdragen

De vroegere Nederlandse Platenmaatschappijen


wim1958

Aanbevolen berichten

Ik bewaar mooie herinneringen aan onze platenmaatschappijen van vroeger . Ik bedoel dan de maatschappijen die allang niet meer bestaan .

Vanmorgen zat ik eens wat oude muziek bladen te bekijken , waaronder het Veronica blad uit de begin jaren 70 en uit die zelfde periode het blad Pop Telescoop.

Ik kom dan namen tegen als :

Negram , CNR , Inelco, Bovema , Delta , Dureco , Telgram enz .

Ik denk dan ook aan de vele platenpluggers die toen actief waren en bij de radiostations kind aan huis waren. In 1977 ging ik werken op de Grammofoonplaten afdeling van een warenhuis en als jongen van rond de twintig mocht ik ook zelf inkopen. Het leuke was dat vertegenwoordigers van platenmaatschappijen dan langs kwamen met hun praatje en ik singletjes inkocht 6 + 1 . Dat betekende dat als ik er 6 inkocht er 1 gratis was en dus pure winst . En net zoals in het groot bij de pluggers die in Hilversum kwamen , moest je ook hier je hoofd erbij houden en een goede keuze maken .

Dat alles had zijn weerslag op de Top 40 natuurlijk .

Op de toonbank van mijn afdeling stond een kartonnen standaard waar iedere week een stapel van het Gedrukte Exemplaar in gezet werd .

Die originele standaard heb ik nog steeds en is een mooie herinnering aan de platenwereld uit de jaren 70 .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bewaar mooie herinneringen aan onze platenmaatschappijen van vroeger . Ik bedoel dan de maatschappijen die allang niet meer bestaan .

Vanmorgen zat ik eens wat oude muziek bladen te bekijken , waaronder het Veronica blad uit de begin jaren 70 en uit die zelfde periode het blad Pop Telescoop.

Ik kom dan namen tegen als :

Negram , CNR , Inelco, Bovema , Delta , Dureco , Telgram enz .

Ik denk dan ook aan de vele platenpluggers die toen actief waren en bij de radiostations kind aan huis waren. In 1977 ging ik werken op de Grammofoonplaten afdeling van een warenhuis en als jongen van rond de twintig mocht ik ook zelf inkopen. Het leuke was dat vertegenwoordigers van platenmaatschappijen dan langs kwamen met hun praatje en ik singletjes inkocht 6 + 1 . Dat betekende dat als ik er 6 inkocht er 1 gratis was en dus pure winst . En net zoals in het groot bij de pluggers die in Hilversum kwamen , moest je ook hier je hoofd erbij houden en een goede keuze maken .

Dat alles had zijn weerslag op de Top 40 natuurlijk .

Op de toonbank van mijn afdeling stond een kartonnen standaard waar iedere week een stapel van het Gedrukte Exemplaar in gezet werd .

Die originele standaard heb ik nog steeds en is een mooie herinnering aan de platenwereld uit de jaren 70 .

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vreselijk .... is dat nou typisch Nederlands ? Ik merk dat de Engelsen b v veel zuiniger met geschiedenis en erfgoed om gaan .

Ik was bij de archivaris van BBC Radio One en die klaagde wel.

Zoals hij zei;

"als de koningin iets zegt zitten er een handvol mensen dat te archiveren maar de popmuziek? Dat gaat wel over riepen ze......"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vreselijk .... is dat nou typisch Nederlands ? Ik merk dat de Engelsen b v veel zuiniger met geschiedenis en erfgoed om gaan .

Ik was bij de archivaris van BBC Radio One en die klaagde wel.

Zoals hij zei;

"als de koningin iets zegt zitten er een handvol mensen dat te archiveren maar de popmuziek? Dat gaat wel over riepen ze......"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.