Spring naar bijdragen

vraag over internetradio Sangea WFR-28D


Gast

Aanbevolen berichten

Ben van plan een inernetradio aan te schaffen, kwam deze tegen Sangean WFR - 28D. Groot voordeel van deze radio lijkt mij de mogelijkheid de usb poort die er op zit te gebruiken om een FM stick op te zetten, zodoende in andere delen vh huis ook de mogelijkheid door te luisteren op een gewone FM transistorradio.

Ik vraag me wel het volgende af: afstemmen op internetstations gebeurt via het selecteren van een land waarna ee lijst volgt van stations die klaarblijkelijk in het systeem van deze ontvanger zit, bijv de bekende NL stations, BBC etc etc.

Nu luister ik uiteraard ook met regelmaat naar bijv Radio 19, 192 radio, Britain Radio etc etc, zeg maar de hobbystations die een link hebben met het zeezenderverleden. Ik vermoed dat deze stations niet in die lijsten voorkomen, hoe kan ik ze dan ontvangen via deze internetradio? Heb de manual bekeken, zie niet direct dat dit behandeld wordt. Wie heeft ervaring met deze internetradio's , mischien juist deze.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf twee Sangean radio's met internet. Je kan voorkeurzenders opslaan. Maar voor de stations die niet in de lijst voorkomen moet je een account aanmaken op een website waar je dan zelf stations kan toevoegen. Dit staat netjes beschreven in de handleiding en daarmee moet het je lukken. En voor als je er niet uitkomt heb ik de volgende tip: je zoon vragen. Die oplossing werkt hier altijd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar voor de stations die niet in de lijst voorkomen moet je een account aanmaken op een website waar je dan zelf stations kan toevoegen.

Bij de Freecom Musicpal werkt dat precies hetzelfde. Ik heb zo'n geval al een jaar of vier in de woonkamer staan, aangesloten op de hifi, en dat werkt perfect. Ik heb zelfs geen FM-tuner meer. Heerlijk, die vrije keus aan radiozenders van over de hele wereld.

Als aanvulling daarop heb ik een dockingstation met een mooi geluid dat ik overal in huis en in de tuin kan neerzetten. Daar kun je een iPod Touch op plaatsen, en via de wifi liggen ook dan alle internetstations (plus in mijn geval spotify) binnen je bereik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf twee Sangean radio's met internet. Je kan voorkeurzenders opslaan. Maar voor de stations die niet in de lijst voorkomen moet je een account aanmaken op een website waar je dan zelf stations kan toevoegen. Dit staat netjes beschreven in de handleiding en daarmee moet het je lukken. En voor als je er niet uitkomt heb ik de volgende tip: je zoon vragen. Die oplossing werkt hier altijd!

Okay, zover bedankt. Maar als je een station toevoegd hoe doe je dat dan? Waarschijnlijk niet via de naam, ik denk IP adres?

Waar vind je dan het Ip adres al je zo'n stream beluisterd?

Mijn zoon die er iets van af zou kunnen weten is 38 en net zo'n middegolf hoofd als ondergetekende. Mijn andere zoon en dochter kijken hoofdschuddend naar mijn hardware uit de 60s en 70s. Ben nog vd buizen en veel en vooral lang koperdraad horizontaal gespannen, eventueelmet spoelaanpassingen.

Mijn kleindochter van 13 zou uitkomst kunnen bieden.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste internetradio's maken gebruik van Reciva (reciva.com) of Vtuner (vtuner.com).

Op beide websites is er de optie "add a station", je kunt daar dan de naam van het station en de (shoutcast)link opgeven van de zender die je aan de lijst wilt toevoegen.

In de meeste gevallen wordt het station binnen 24 uur toegevoegd. Als je daarna je radio reset en/of de Nederlandse zenderlijst opnieuw geladen hebt, staat het station er tussen.

Daarna is het een kwestie van selecteren en toevoegen aan de favorieten. Maar hoe dát moet staat vast wel in de manual :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de Freecom Musicpal werkt dat precies hetzelfde. Ik heb zo'n geval al een jaar of vier in de woonkamer staan, aangesloten op de hifi, en dat werkt perfect. Ik heb zelfs geen FM-tuner meer. Heerlijk, die vrije keus aan radiozenders van over de hele wereld.

Als aanvulling daarop heb ik een dockingstation met een mooi geluid dat ik overal in huis en in de tuin kan neerzetten. Daar kun je een iPod Touch op plaatsen, en via de wifi liggen ook dan alle internetstations (plus in mijn geval spotify) binnen je bereik.

juist ja naamgenoot. Dockingstation, i podtouch, spotify???

Ik had er bij moeten schrijven dat oplossingen in Jip en Janneke taal welkom zijn, mijn nivo is blijven steken bij midden/kortegolf,buizen, langedraadantennes etc. Je begrijpt dat dit een hele stap voor me is.

Om misverstanden te voorkomen, ik werkte in 1994 al met 1 van de 1e laptops voor mijn werk, woord was toen nog niet uitgevonden, we noemden het toen een portable computer. Compaq in dit geval, zwaarder dan een naaimachine, maar ik was tenminste van een kaartebak verlost op de achterbank van mijn auto. Sinds 94 gebruik te allen tijde een laptop, maar ik heb verder niets met die dingen die daarna kwamen. AAIfoon en pot en tablet vind ik kuldingen die hopelijk tekortschieten in mogelijkheden. Als je dikke vingers hebt is het schrijven op die dingen een ramp. Gelukkig heb ik geen dikke vingers. Humor is wel dat mijn huidige collega's allen met elkaar wotseppen. Ik word vergeten, geen probleem mee, scheelt heel veel onzin rapportage. Mijn motto is nog altijd, bel me maar, dan praten we met elkaar. Als ik niet opneem bel je later nog maar eens. We raken van het onderwerp af.

{Paul de Haan.


Okay, alle reageerders bedankt, uiteindelijk zal ik er wel uitkomen. En inderdaad, bij vragen gooi ik het welweer in de groep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een oude laptop waar al mijn favoriete stations staan, met een FM stick erop aangesloten, bereik 40 meter, dus ook in de tuin, die draait al jaren prima (24 uur per dag), en heb dus nooit het geneuzel of een "zender" op de internetradio zit of niet.

Heb wel eens gedacht aan zo radio in de begin tijd, maar toch niet gedaan, scheelt een boel gedoe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

juist ja naamgenoot. Dockingstation, i podtouch, spotify???

Ik had er bij moeten schrijven dat oplossingen in Jip en Janneke taal welkom zijn, mijn nivo is blijven steken bij midden/kortegolf,buizen, langedraadantennes etc. Je begrijpt dat dit een hele stap voor me is.

Mijn excuses voor al die ongevraagde informatie. (Ik ben zelf trouwens zo atechnisch als wat. Alles is hier plug and play.)

Ik sluit me aan bij Vincent: op zo'n internetradio kun je zonder veel moeite jouw 'hobbystations' opzoeken. Het zit er dik in dat ze wel degelijk zijn voorgeprogrammeerd. En anders is het een kwestie van de gebruiksaanwijzing raadplegen, of bij iemand navraag doen.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De WFR-28D is prima. Veel stations die 'wij' leuk vinden zitten al in de (regelmatig ververste) lijst.

De nieuwe WFR-29D is ook aantrekkelijk, want 2 speakers, dus stereo!

De 28 staat bij Conrad voor 165 Euro, de 29 voor 279 Euro. ik vind het verschil wel erg fors. Ik neem aan dat de 28 ook stereo is zodra je die op bijv de hifi installatie aansluit? Verder kan ik ook geen verschillen vinden. Je moet stereo uit de ontvanger dus belangrijk vinden.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zelf heb ik de WFR-29D, 189 Euri (inclusief verzendkosten) bij Redcoon. Ik had 'm begin mei al besteld, vorige week kwam-ie binnen. Prachtig apparaat, FM, DAB, Internetradio, USB en AUX aansluiting. En je kunt audiofiles, die op je computer of mediaspeler staan, via je draagbare radio afluisteren. Zoals 30 jaar geleden luister ik nu op de draagbare radio weer naar Dick Biondi, toen moest ik daarvoor in de buurt van Chicago zijn, nu kan dat gewoon hier in NL. Equaliser kun je zelf instellen, geluid is prima voor een draagbare radio. Wat mij betreft een aanrader!

Groeten

Ben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteindelijk heb ik de WFR 29 D ook gekocht, bij Saturn. Adviesprijs daar was 279 Euro, ik kreeg hem voor 210 mee. Erg tevreden over, zoeken naar stations gaat makkelijk op locatie of genre. Toevoegen van stations ook geen probleem mits je de stream URL maar weet. Geluid ben ik ook tevreden over.

DAB deel werkt hier prima maar daar kocht ik de ontvanger niet voor. Ook de USB poort is mooi meegenomen, ik heb vele radiouren op stick. Enige nadeel is dat als je van USB stick terug naar de onvanger gaat de USB stick terug gaat naar het begin van de opname, er is dus geen herinnering van het punt waar je omschakelde. De ontvanger oogt ook als een "echte transistorradio" dus je hebt ook het gevoel dat je naar de radio luistert< is dit nu met een t of een d?>. Zelfs met een antenne vastgeschroefd op een laptop lijkt het nog niet op een radio.

Mijn zoon < buizen en koperdraadfanaat> wil zelfs niet een naar het ding kijken. De verkoper bij Saturn probeerde me uit te leggen dat FM binnekort helemaal is achterhaald. Ik heb vervolgens de verkoper van Saturn uitgelegd dat ik nooit naar FM luister, wel naar korte en middengolf. De man heeft me toen verzocht het pand te verlaten. Ik had mijn korting inmiddels in de knip.

"Heb je nou je zin" vroeg mijn vrouw. "Weer iemand die denkt dat je volledig van lotje bent getikt".

Kijk....dan kan mijn dag niet meer kapot.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De man heeft me toen verzocht het pand te verlaten.

Dat mag ik toch hopelijk wel met een korreltje zout nemen? Anders lijkt die verkoper me een wel heel erg botte figuur.

Leuk trouwens, al die ervaringen van mensen met DAB en internetradio's. Er is toch nog meer op de markt dan ik gedacht had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ook een hele goeie Internet radio is met ook am/fm is de Yamaha rx-v 473.

Mijn 21 jaar oude stereo set had het begeven en heb nu een set aan geschaft van Yamaha waar deze ontvanger bij hoort en ben er zeer tevreden mee.

Ik heb nu 4 generaties radio's in de huiskamer en woonkeuken.

1: museumstuk Westminster uit circa 1948 met midden,lange en kortegolf. behuizing bijzonder art deco. Prachtig ding en werkt prima.

2: National Panasonic transistor circa 1969. Middengolf en 2 x korte golf.< middengolf fenominaal>

3: Sangean ATS 505 AM en FM

4: Sangean WFR 29D. Wifi en DAB plus.

Meer radio''s niet toegestaan!

Paul de Haan.


Dat mag ik toch hopelijk wel met een korreltje zout nemen? Anders lijkt die verkoper me een wel heel erg botte figuur.

Leuk trouwens, al die ervaringen van mensen met DAB en internetradio's. Er is toch nog meer op de markt dan ik gedacht had.

Ja, beetje flauwekul van mijn kant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn we gewent :)

Zit er hard over na te denken om overplaatsing naar Groningen aan te vragen, maar als het aldaar de regel is niet meer dan 4 radio's per huishouden, dan blijf ik liever met mijn 31 stuks in Rotterdam.

Overplaatsing naar Groningen? Dat zou eventueel kunnen maar dan moeten we wel een andere Hollander weer uitwijzen. 4 radio's moet genoeg zijn per huishouden, de 27 die dan over zijn verdelen we hier dan onder de armen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is ook een app waarmee je internetradio kan luisteren. Ik weet niet of dat helpt. Maar via de app van radioguide.fm kan je ook naar alle Nederlandse en zelfs nog veel meer andere landen radiozenders luisteren. De website past zich ook aan voor de mobiel en de tablet als het goed is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is ook een app waarmee je internetradio kan luisteren. Ik weet niet of dat helpt. Maar via de app van radioguide.fm kan je ook naar alle Nederlandse en zelfs nog veel meer andere landen radiozenders luisteren. De website past zich ook aan voor de mobiel en de tablet als het goed is.

Dat klopt. Ik heb een paar van die apps op mijn iPod staan. Sommige van mijn favoriete stations hebben zelfs een eigen app.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb heel goede ervaringen met Tunein op verschillende spullen met een appeltje, zie Please login or register to see this link. . Goedkoop, makkelijk te bedienen en klinkt als een zonnetje in (draadloze) combinatie met een B&W Zeppelin. Ook ideaal met Spotify voor als er even geen 'echt' radiostation te vinden is dat het beluisteren waard is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteindelijk heb ik de WFR 29 D ook gekocht, bij Saturn.

In de WFR29-D gaan 6 batterijen van het type C van 1.5 Volt. De goedkoopste oplaadbare die ik zo kon vinden zijn die van Duracell bij Wehkamp. 9.32 Euro per twee. Als je voor 't eerst besteld bij Wehkamp krijg je ook nog een tientje korting (bij besteding van minimaal 40 Euro). Vanmorgen zijn twee sets van 6 oplaadbare batterijen bij me bezorgd, ze staan nu op te laden. Ik had afgelopen week Alkaline batterijen gekocht, maar die gingen niet zo lang mee ('t apparaat, met name als WIFI aanstaat, zal wel wat stroom "vreten").

Ik ben bijzonder in m'n sas met deze radio.

En ooh, verhuizen naar Groningen zit er voor mij ook niet in, ook ik heb zo'n 30+ radio's verzameld door de jaren heen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de radio 90% van de tijd aan de 220, nog geen inzicht in gebruik vd batterijen. ook ik ben bijzonder in mijn sas met dee ontvanger.

Okay, we rekken het op naar 10 radio'sen direct lid worden van de GBB.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay' date=' we rekken het op naar 10 radio'sen direct lid worden van de GBB.[/quote']

Pas als we de 50 naderen wil ik er weer serieus naar kijken! En voor deze Hollander: wat is GBB? Enige wat wij hier konden bedenken is Gezamelijke Beef Belasting. Maar dat zal wel komen door de Rotterdamse gewoonte om alles een andere naam te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.