Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radio in 1934, dat was overzichtelijk

Featured Replies

Geplaatst

Nou, noem het maar overzichtelijk.

Natuurlijk waren er minder zenders, maar de programmeringen waren ingewikkeld, met kwartiertjes enz. Niks horizontaal, je moest in het progr blad of krant kijken om te weten wat er kwam. Niks horizontale programmering.

In 1934 werd er dus gesproken over Hilversum en Huizen.

Hilv op 160 kHz (1875 meter Lange golf) ,en Huizen op 995 kHz (301 meter Midden golf.)

Seculier en Confessioneel, Hilv had AVRO en VARA, Huizen NCRV en KRO en een beetje VPRO.

Geplaatst

Je zou er t zuur van krijgen. Vandaar het reclameblokje in de tekst natuurlijk. En dat voor fl. 1,- of fl. 1,75 per flesche. (van economische grootte... dat dan weer wel)

Wel een mooi stukje tijdsbeeld. Bedankt Alex

Geplaatst

Radiodistributie hadden wij in de stad Groningen ook in huis, met zo'n kiesdraaiknop voor 1 tm 4.Overigens in die draaiknop had je een binnenste draaiknop die het volume regelde als je draaide, gaf harde tikken.Zie het nog voor me. 4 had ook zijn eigen verzoekprogramma, als ik me niet vergis op de donderdagavond. En BBc light had er uurtjes op. ijn ouders luisterden draadomroep, eigenlijk een beeje de voorloper van kabelradio. Mijn broers hadden de beschikking over een platenwisselaar en daar boven op een buizenradio, ik luisterde in 1959 al mee. "Mischien"ligt daar de oorzaak van mijn anorakerij.

Geplaatst

Nou, noem het maar overzichtelijk.

Natuurlijk waren er minder zenders, maar de programmeringen waren ingewikkeld, met kwartiertjes enz. Niks horizontaal, je moest in het progr blad of krant kijken om te weten wat er kwam. Niks horizontale programmering.

In 1934 werd er dus gesproken over Hilversum en Huizen.

Hilv op 160 kHz (1875 meter Lange golf) ,en Huizen op 995 kHz (301 meter Midden golf.)

Seculier en Confessioneel, Hilv had AVRO en VARA, Huizen NCRV en KRO en een beetje VPRO.

Je draait Hilversum en Huizen om.

Geplaatst

Je draait Hilversum en Huizen om.

Nee hoor, goed kijken naar het programma overzicht in de krant, de bijbehorende golflengtes en omroepen

Geplaatst

Nee hoor, goed kijken naar het programma overzicht in de krant, de bijbehorende golflengtes en omroepen

Inderdaad staat het zo in het programma overzicht hierboven. Vreemd, voor zover ik weet is er vanuit Huizen alleen maar via de langegolf uitgezonden door de NDO

Geplaatst

Inderdaad staat het zo in het programma overzicht hierboven. Vreemd, voor zover ik weet is er vanuit Huizen alleen maar via de langegolf uitgezonden door de NDO

Nou nee, HDO, voorloper van AVRO zond enkel vanuit Hilversum.

Op zeker moment kwam de 2e zender in Huizen in de lucht, ook op Lange Golf. Op 279 kHz (is nu een IOM frequentie)

Nederland had dus even 2 zenders op Lange golf, later is Hilversum naar 995 gegaan.

(De 160 is later verhuist van Huizen naar Radio Kootwijk)

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.