Spring naar bijdragen

Grootnieuwsradio 1008 opnieuw in financieel zwaar weer.


Jano1954

Aanbevolen berichten

Grootnieuwsradio 1008 zit opnieuw in financieel zwaar weer.

 

Op korte termijn is er 600.000 euro nodig om aan de lopende verplichtingen te kunnen voldoen en te kunnen blijven bestaan. Om helemaal schuldenvrij te zijn heeft Groot Nieuws Radio 1 tot 1,4 miljoen euro nodig.

Dat heeft bestuurslid Ron de Rover woensdagmorgen bekend gemaakt in het programma Café Grande.  Ron de Rover legt uit waar het verschil tussen de 1 en 1,4 miljoen in zit: "Veel grote schuldeisers hebben een aanzienlijk deel van het bedrag kwijtgescholden. In totaal is er 1,2 miljoen kwijtgescholden!

Ook de Belastingdienst is een grote crediteur waar we mee in gesprek zijn over kwijtschelding van een deel van de schuld. Als ze hier mee akkoord gaan, komen we op die 1 miljoen euro uit."

 

Oorzaak
"De reddingsactie in 2008 is weliswaar gelukt, maar daaruit zijn wel stevige leningen voortgekomen, die tot de dag van vandaag op onze schouders drukken", vervolgt De Rover. Verder is een onduidelijkheid in het omgaan met BTW-regels door het bestuur aan de belastinginspecteur voorgelegd, die na lang wikken en wegen in ons nadeel heeft beslist.

Als laatste is gebleken dat investeringen in de kwaliteit en naamsbekendheid van Groot Nieuws Radio minder groei in inkomsten heeft gegenereerd dan verwacht. "Toen we als bestuur hiermee geconfronteerd werden hebben we achter de schermen hard gewerkt om tot een oplossing te komen. De uitkomst hiervan hebben we nu gepresenteerd", aldus Ron de Rover.

Gezonde begroting
Voor het lopende jaar is een sluitende begroting gemaakt, wat betekent dat er pijnlijke keuzes worden gemaakt. De Rover: "Er worden ongeveer 4 arbeidsplaatsen geschrapt en ook voor freelancers is momenteel geen ruimte. Er worden daardoor minder gepresenteerde programma's uitgezonden. Het magazine Thuis vervalt, en er wordt geen geld meer gestoken in risicovolle wervingsacties."

Op de handhaving van de begroting wordt strak toegezien in samenwerking met de accountant. Er wordt in een hogere frequentie verantwoording afgelegd en gecontroleerd op tijdigheid, juistheid en volledigheid van de informatie.

Toekomst
In de week van 9 tot en met 13 maart wordt een actieweek gehouden waarin via verschillende acties het benodigde bedrag moet binnenkomen. Er worden zaken geveild, een sms-actie gehouden en nog veel meer, waarover later meer. Het personeel, wat opnieuw een onzekere periode moet ondergaan, is geslagen, maar toont een enorme gedrevenheid om het station in de lucht te houden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ca 10 % van het bedrag dat GNR snel nodig heeft, ruim 60.000 Euro, bestaat uit zogenoemde Toezichtkosten van Agentschap Telecom en Comm vd Media. ruim 55.000 AT en 12.000 CvdM.

Daarvoor wordt niets gedaan, sterker, hiermee worden grote FM stations gekruis financiert omdat het geld van AT grotendeels wordt gebruikt voor de bestrijding van FM piraten. Oftewel de zwakste schouders helpen de sterken, Nederland Sociaal.

 

Ik heb GNR aangeraden met andere MG stations gezamenlijk bezwaar te maken tegen de factuur Toezichtkosten AT. Die 55.000 is bijna 2 arbeidsplaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ruudam.

 

Ze kunnen volgens mij nog wel wat besparen door daags tussen 00.00 en 07.00 uur de grote zender uit te zetten en een zendertje van een paar honderd Watt te gebruiken zonder dat dit ten koste gaat van hun vergunning volgens mij. Want in die uren luistert er zo wie zo niemand.

 

 

@ Juul Zo is het maar net Juul het is al een paar keer voorgekomen dat GNR financieel werd gered door de luisteraars.

Ze hebben op dit moment meer dat 11.000 donateurs die gemiddeld ca € 10,00 per maand doneren.

Daarnaast zijn er ook nog eens 220 Businessclub leden die minimaal € 100,00 per maand bijdragen.

Dat bij elkaar geeft ruimte genoeg om de maandlasten te betalen incl. de salarissen.

Ik heb in het begin van hun bestaan van 2007-2012 nauwe banden met ze gehad.

Sterker nog ik heb destijds geholpen om de donateursclub op te zetten.

Heb dus vrij goede inside informatie gehad.

Mijn goede contacten zijn verwaterd toen ik merkte dat men het behoorlijk hoog in het hoofd had.

Er werden plannen uitgevoerd die niet in lijn lagen met de inkomsten

Zo moesten de medewerkers afgenomen worden van de school voor de Journalistiek  in Ede omdat men een overeenkomst daarmee heeft. 

Deze mensen moesten allemaal worden betaald.

Geroutineerde mensen met veel radio ervaring waarvan ze er aardig wat in hun bestand hadden en waarvan er enkelen bereid waren als vrijwilliger uit

idealisme programma's te maken tegen reiskostenvergoeding, werden buiten de deur gehouden.

Want zo zei men : Ze waren op zoek naar "Jong en Aanstormend Talent". 

Het volledige verhaal hierover zal ik binnenkort hier eens opschrijven.

 

Kortom ik ben allerminst verrast door deze situatie.

Als je een grote broek aantrekt waarvan de zakken niet gevuld zijn moet het wel fout gaan.

Maar het neemt niet weg dat ik respect heb voor hun manier van radio maken en het heel

vervelend vind voor de mensen die ik daar nog ken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.