Geplaatst 18 juli 201510 jr. In 1974 namen we met tranen in de ogen afscheid van zeezender Veronica. Zoals The Shangrila's zongen: 'I don't think it will ever happen again.' Maar wat blijkt? Veronica is feitelijk nooit uit de lucht verdwenen. De programma's zijn nog altijd te beluisteren, met speciale apparatuur weliswaar, en op 55 tot 41 lichtjaren afstand van de aarde, maar toch! http://www.nrc.nl/nieuws/2015/07/17/the-beatles-die-hoor-je-nog-op-47-lichtjaar-afstand/
Geplaatst 18 juli 201510 jr. In theorie ja, ik herinner me nog die ellenlange discussies die ik daar over had. Zo kwam het zéér beperkte elektromagnetisch veld van een willekeurige zender ter sprake. Het magnetische veld van planeet aarde zelf, de zon en ga zo maar door. Een van mijn vrienden was zendamateur en raakte in extase nadat hij een door hem zelf uitgezonden signaal op onze maan liet bouncen...
Geplaatst 18 juli 201510 jr. Dan moet je dus sneller reizen dan de licht snelheid. Schijnt nog niet te lukken. Bovendien hoor je alles door elkaar omdat er veel zenders zijn/waren op dezelfde frequentie. Op enige afstand van de aarde is de afstand tot al die zenders gelijk. Avond en nacht uitzendingen op MG, en bijna alle KG, werd teruggekaatst naar aarde en kwam dus niet of zwak in de ruimte terecht. FM ging wel de ruimte in, maar nog meer zenders per frequentie. Science fiction dus.
Geplaatst 18 juli 201510 jr. Maar natuurlijk! Zo zeggen sterrenkundigen ook: de kans dat er buitenaards leven bestaat, is - gezien de omvang van het heelal, en vergelijkbare omstandigheden op planeten in verre zonnestelsels - redelijk groot. Alleen is het gezien diezelfde omvang vrijwel ondenkbaar dat we ooit met dat leven in contact zullen komen. (Wat misschien maar goed is ook. Zelfs op aarde zijn wij mensen al niet in staat de vrede te bewaren.) 18 juli 201510 jr. bewerkt door Paul aanvulling
Geplaatst 18 juli 201510 jr. Fijn om te weten dat onze zon over zo'n 4 à 5 miljard jaar opgebrand is en zal opzwellen tot ver voorbij de aardbaan. Tot stof zult gij wederkeren...
Geplaatst 18 juli 201510 jr. Zeg Harm, heb ik dat ? Ik woon midden in de Biblebelt. En morgen is het zondag nou dan weet je het wel...................
Geplaatst 19 juli 201510 jr. Zeg Harm, heb ik dat ? Ik woon midden in de Biblebelt. En morgen is het zondag nou dan weet je het wel................... Ik ook hoor Juul (Elspeet). Maar ja, net uit de nachtdienst, en lekker rustig hier! Welterusten allemaal....
Geplaatst 19 juli 201510 jr. Zeg Harm, heb ik dat ? Ik woon midden in de Biblebelt. En morgen is het zondag nou dan weet je het wel................... Dat wordt geen auto wassen of huis schilderen vandaag, Juul. gr.thijs
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.