Geplaatst 8 december 20159 jr. Als liefhebber van onze mooie Nederlandse taal vind ik dit een mooi stuk: http://www.volkskrant.nl/binnenland/me-moeder-me-pa-me-zus-me-is-stomste-nederlandse-woord~a4203605/
Geplaatst 9 december 20159 jr. Juul, je hebt helemaal gelijk. Vervolgens heb ik me wel eens gerealiseerd dat "mijn" een bezittelijk voornaamwoord is en ook zo klinkt. Mijn zuster klinkt op die wijze als iets wat mijn bezit zou zijn. Ik kan dat schrijven want ik heb geen zuster of zus (doorstrepen wat niet gewenst is). In dat geval vind ik m'n een stuk beter klinken, niet zo bezitterig in verband met de klank van de IJ. Maar ik zou wel zeggen mijn auto (heb ik ook al niet), mijn fiets dan. Rob Veld
Geplaatst 9 december 20159 jr. Nog even een kleine toevoeging. Nederlanders zijn niet zuinig op hun taal, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Duitsers. Hefschroefvliegtuig werd helicopter, werkmeester werd manager, enzovoort, enzovoort (ik schrijf maar niet etcetera). Hoelang geleden zal het zijn dat het draadje als volgt was: je moeder, je vader, je zus: "je" is het stomste Nederlandse woord? Rob Veld
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.