Spring naar bijdragen

The Beatles zonder gegil……althans iets minder


Juul

Aanbevolen berichten

Eigenlijk heel oneerlijk om deze plaat nu op deze manier opnieuw uit te brengen. The Beatles konden zichzelf op het hoogtepunt van Beatlemania (1964-1966) niet tot nauwelijks verstaan op het podium en speelden op gevoel. Het gegil op de originele Hollywood Bowl maskeert dus foutjes die niemand hoorde. Nu zijn ze óf beter hoorbaar óf gerepareerd.

Of The Beatles speelden ook 'blind' foutloos, maar dat kan zelfs deze grote Beatlesfan nauwelijks geloven.


Natuurlijk ga ik 'm kopen, maar liever draai ik de vele tientallen bootleg-concerten die ik van ze heb, ook uit deze periode.

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tegenwoordig zijn er ongelofelijk veel mogelijkheden om met behulp van software en overdubs live-optredens te 'verbeteren'. Het zou me inderdaad niets verbazen als daar ook in dit geval gebruik van is gemaakt.

 

Het gebeurt ook bij recente 'live'-opnamen. De paar keer dat ik Brian Wilson zag en hoorde, moest ik constateren dat hij een prima band heeft, maar zelf helaas nog nauwelijks toon kan houden. Maar dat hoor je nauwelijks aan de live-concerten die op cd en dvd zijn verschenen. Daar is dus flink aan gesleuteld.

 

In de concertzaal let het misschien ook wat minder nauw. Als de band goed is en de sfeer oké heeft het publiek het al snel naar zijn zin. Tenminste, in de popmuziek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Ik moet hier toch even op terugkomen. Ik heb de cd inmiddels geluisterd en kan constateren dat er niet aan de muziek is gesleuteld.
    Ik kan de oorspronkelijke plaat, uitgebracht in 1977, zowat dromen en ik hoor dat de oorspronkelijke opnames niet zijn aangepast. Er schiet wel eens iemand in de lach, er wordt een enkele keer een verkeerde snaar aangeslagen, maar dat is het wel. Dir foutjes zijn nu dus wel beter hoorbaar dan op de oorspronkelijke uitgave.
    Maar de conclusie moet zijn: The Beatles waren zo'n goede liveband en zo goed op elkaar ingespeeld dat ze inderdaad 'blind' konden spelen. Heel vreemd is dat niet, gezien de harde leerschool die het viertal in 1960/62 in Hamburg had gehad, met optredens van tien uur lang (van 20.00 tot 6.00 met af en toe een korte pauze) voor grotendeels dronken en baldadig publiek. Enkele van de nummers uit die tijd speelden ze in '64 nog steeds, zoals Twist And Shout, Roll Over Beethoven en Long Tall Sally.

    De nieuwe uitgave is inderdaad smaakvol geremixed, door de zoon van George Martin, die op de juiste momenten het publiek wel even omhoogtrekt naar het oorkaanniveau dat de bezitters van de oorspronkelijke Hollywood Bowl-LP kennen, maar die verder de muziek het woord laat doen..

    Edwin
bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens wikipedia

When Martin was asked by Menon to hear the tapes, he was impressed with the performances but disappointed in the sound quality. In working on the three-track Hollywood Bowl concert tapes, Martin discovered quite a challenge.[5] The first difficulty was finding a working three-track machine with which to play back the master tapes. Once he found one, he discovered that the machine overheated when it was running, melting the magnetic tape. Martin and recording engineer Geoff Emerick came up with the solution of blowing cold air from a vacuum cleaner to keep the tape deck cool whilst the recordings were transferred to 16-track tape for filtering, equalisation, editing, and mixing. Martin found the 29 August 1965 recording virtually useless, and, except for a few dubs taken from the performance of 29 August to augment other performances, the album compiled by Martin consisted entirely of songs recorded on 23 August 1964 and 30 August 1965

bron : Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Peter,

 

Ik snap het nu. Leuk om te lezen.

 

Toen ik onze concert opnamen aan het doorlopen was, soms 8 sporen soms 24 analoog, bleek er geen 8 sporen machine meer te zijn. En de 24 track tape zat vol met "drop-outs". Dus hup de wismachine in.

Maar gelukkig waren de mixen er nog wel……………...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei rauhfaser:
  • Maar de conclusie moet zijn: The Beatles waren zo'n goede liveband en zo goed op elkaar ingespeeld dat ze inderdaad 'blind' konden spelen.

    Edwin

 

Dat is een mooi om te horen. En bij nader inzien toch ook niet zo heel verrassend. Het is bekend dat de elpee 'Please Please Me' in een dag is opgenomen, met maar heel weinig overdubs. En toch klinkt die plaat als een klok.

 

Het algemeen aanvaarde verhaal is inderdaad dat ze in Hamburg enorm zijn gegroeid als liveband. Dat lees je ook in het prachtige boek van Mark Lewisohn, Tune In. (Een van de mooiste boeken over popmuziek die ik ooit heb gelezen.) Maar in dat verband vind ik het wel merkwaardig dat de overgeleverde live opnames uit Hamburg zo rommelig klinken. En dat ligt niet alleen aan de geluidskwaliteit. De energie en het enthousiasme hoor je daar al wel, maar die perfectie nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Paul:

 

Dat is een mooi om te horen. En bij nader inzien toch ook niet zo heel verrassend. Het is bekend dat de elpee 'Please Please Me' in een dag is opgenomen, met maar heel weinig overdubs. En toch klinkt die plaat als een klok.

 

Het algemeen aanvaarde verhaal is inderdaad dat ze in Hamburg enorm zijn gegroeid als liveband. Dat lees je ook in het prachtige boek van Mark Lewisohn, Tune In. (Een van de mooiste boeken over popmuziek die ik ooit heb gelezen.) Maar in dat verband vind ik het wel merkwaardig dat de overgeleverde live opnames uit Hamburg zo rommelig klinken. En dat ligt niet alleen aan de geluidskwaliteit. De energie en het enthousiasme hoor je daar al wel, maar die perfectie nog niet.

Ik denk dat daar ook de vermoeidheid een rol speelde. Tien uur op een dag spelen (en daarnaast het voor een paar tieners opwindende leven op de Reeperbahn) is, ook met behulp van een pilletje, best zwaar. 

En voor dat zetje van middelmaat naar perfectie hadden ze wel George Martin nodig. Die leerden ze pas in '62 kennen.

 

 

11 uur geleden zei Juul:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het een meersporen opname was.

Meersporen inderdaad, Juul. Driesporentapes, vermeldt het boekje.

 

Edwin

11 uur geleden zei Peter Vrakking:

Dus een verbetering op de 1977 LP?

 

Het oorspronkelijke geluid laat de echte situatie horen, de muziek die opgaat in het gegil van duizenden meisjes. Nu is de muziek erg naar boven getrokken. Zo hoor je de muziek wel beter, maar zo was het niet.Het is dus maar net wat je zoekt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Paul:

 

Dat is een mooi om te horen. En bij nader inzien toch ook niet zo heel verrassend. Het is bekend dat de elpee 'Please Please Me' in een dag is opgenomen, met maar heel weinig overdubs. En toch klinkt die plaat als een klok.

 

Het algemeen aanvaarde verhaal is inderdaad dat ze in Hamburg enorm zijn gegroeid als liveband. Dat lees je ook in het prachtige boek van Mark Lewisohn, Tune In. (Een van de mooiste boeken over popmuziek die ik ooit heb gelezen.) Maar in dat verband vind ik het wel merkwaardig dat de overgeleverde live opnames uit Hamburg zo rommelig klinken. En dat ligt niet alleen aan de geluidskwaliteit. De energie en het enthousiasme hoor je daar al wel, maar die perfectie nog niet.

Het boek The Beatles Anthology, waarin de vier Beatles zelf (in oude en (relatief) nieuwe interviews) aan het woord zijn over alle fases in hun carrière, gaat ook zeer uitgebreid in op Hamburg.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei rauhfaser:

 

En voor dat zetje van middelmaat naar perfectie hadden ze wel George Martin nodig. Die leerden ze pas in '62 kennen.

 

 

Dat is waar. En George Martin was ook degene die ze ingaf om Pete Best definitief in te ruilen voor Ringo. Over die laatste werd  vaak wat lacherig gedaan, maar hij was natuurlijk een aanzienlijk betere drummer.dan zijn voorganger. Dat moet John, Paul en George uiteindelijk ook vleugels hebben gegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.