Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Caroline op 30 september 1972

Featured Replies

Geplaatst

Het is vandaag 30 september en op deze dag in 1972 begon Radio Caroline met test uitzendingen vanaf de Mi Amigo en daarmee begon de terugkeer.

Ik vraag me af wat er eigenlijk nog aan geluidsmateriaal over gebleven is van die eerste uitzendingen.

Geplaatst

Als ik me goed herinner bestond die uitzending op 30 september 1972 uitsluitend uit een langdurige 1000 Hertz-testtoon. Het signaal was wel loeihard waar ik woonde (Bollenstreek), veel sterker dan Veronica of Noordzee. Pas later kwamen er 'gewone' uitzendingen.

Geplaatst

Het signaal was niet veel sterker Piet, maar wel VEEL mooier, dan alle andere te ontvangen zenders, via de middengolf, die zaterdag.

Toen Veronica van 192 naar 538 ging en RNI 2 erin plopte op de oude Veronica frequentie, was er rond 12.30 uur op de 259  eerst een 1000 Hertz-testtoon te horen en daarna non stop muziek tot diep in de nacht.

Volgens Monitor magazine, was er die avond daarvoor, trouwens ook al een testuitzending geweest.

"The first test transmission that was reported to our Editorial Office came from Dave Brown, who is the F.R.C. Area Organiser for Colchester, he picked up the station at 23.45 BST on September 29th, and continued listening until he fell asleep at 03.30 BST. The wavelength was, of course, 259 metres (1187 kHz) and the programme content consisted of non-stop music. Saturday September 30th was memorable not only for the Radio Veronica frequency change, but also for the first widely heard test broadcast from Caroline. At 12.30 BST, just as RNI-2 was opening up on Veronica's old 192 metre wavelength, a loud tuning whistle appeared on 259 metres - this went on till approximately 12.45 BST when the transmission of music started. The first item played was a complete Ray Conniff LP. Records were then played without interruption until 03.05 BST the following morning. Listeners who heard this broadcast were most favourably impressed by the high quality of its modulation. The actual power output on this occasion was 7 kW. Slight to moderate interference was encountered on the channel after darkness, this came from a 135 kW transmitter located at Szolnok in Hungary."

http://www.monitormag.org.uk/guernseybranch/html/monitor3.htm

Er zijn opnames van die dag, alleen ik kan ze niet zo snel vinden.

Misschien iemand anders?

Robin

Geplaatst
  • Auteur

Dank je zeer Hans. Wat een heerlijke tijden. In de geschiedenis van Radio Caroline waren wij het die elkaar belden als er weer een fluit testtoon te horen was en dat we wisten dat er weer wat ging gebeuren. En dan kwamen er vaak non stop platen die alleen van Caroline konden zijn. Mooi hoor en zo tekenend voor die tijd.

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.