Geplaatst 4 december 20169 jr. Heel mooie Kerst programma's van 40 jaar geleden (en ook nog een Caroline cadeautje). Klik hier.
Geplaatst 4 december 20169 jr. Maar ook dank aan Frank van de Mast < Jan de Hoop>, de beide heren maakten live van boord een prachtige uitzending. Die live uitzendingen vanaf de Mi Amigo hadden iets speciaals, moeilijk uit te leggen. Een sfeer van erbij zijn als het ware. Veel van de charme van de live uitzendingen vanaf de Mi Amigo hebben naast de geweldige input van de deejays te maken met het karakter van de Mi Amigo als zendschip. De twee live studio's voor Radio Mi Amigo waren bovendeks in het zogeheten dekhuis. Wie de situatie op de Mi Amigo kent weet dat als je aan stuurboord de lastige instap door de deur maakte je direct rechts de messroom inliep en als je die doorliep had je aan de bakboordzijde achterin de mess de deur naar het gangetje welke leidde naar de twee live studio's. Direct rechts de bekende studio met CV en patrijspoort, even doorlopen in het gangetje en door de deur naar de tweede iets grotere studio die twee patrijspoorten had. De live deejays hadden altijd dat "gevoel met de zee" , dat gevoel met de zee weerklonk altijd in de Radio Mi Amigo live uitzendingen. Even buitenom aan de buitenkant van de studio aan stuurboord een luik openen en je keek naar beneden in de "downstairs studio van Caroline. Die kleine buitenomgeving op the Lady verbond de mensen met de zee Enkele dagen geleden ontving ik van collega vrijwilliger aanboord van de Mijnenveger de Naarden<Delfzijl> een prachtig verhaal dat de gemoedstoestand weergeeft van mensen die "iets" met de zee hebben. Dit is de tekst < met dank aan Harke> Zeeman Of men nu bouwvakker is of chauffeur Loodgieter, postbode of monteur Velen zullen dagelijks van huis gaan Met vier sneetjes brood en een banaan En na het werk gaan ze weer naar huis Met een lege trommel in hun Buis Dat ceremonieel herhaalt zich dag na dag Me dunkt: dat is een hard gelach Hoe ander is het zeemansbestaan Dat is beslist een andere baan Als een zeeman z’n huis verlaat Neemt hij afscheid voor hij weggaat Die vier sneetjes brood en een banaan Die passen beslist niet in zijn bestaan Zeelucht, water, golven en dolfijnen Sterren die op zee veel mooier schijnen Een verdwaalde kokmeeuw in de mast Dat doet hem rillen in z’n bast Al slaan de golven over de boeg Van dat leven krijgt hij nooit genoeg Na wat havens te hebben aangedaan Zal hij altijd weer huiswaarts gaan Het weerzien is altijd weer Een feest op zich, telkens weer Denkt hij dan: wat is het fijn om, Zoals ik, zeeman te zijn Dagelijks niet van huis te hoeven gaan Met vier sneetjes brood en een banaan Maar een half leven te mogen varen Naar verre landen over de baren Dat is het mooist wat er bestaat Dat elk beroep ruimschoots verslaat Ook hij behoort straks tot de ouden Maar van de zee zal hij altijd blijven houden Bron details Kon. Wagenborgen Dat brengt me bij het volgende. Ex radio London luisteraars tussen 1964 en 1967 herinneren zich ongetwijfeld de klasse van Big L, echter vrijwel nooit weerklonk "de zee" in de programma's va Big L. Een reden is mogelijk de instructie van de leiding dat men niet uit wilde stralen een zeezender te zijn maar de voorkeur gaf aan het imago van een commercial top 40 station dat geheel per ongeluk op een schip terecht was gekomen. Dat schip was een 56 meter lange mijnenveger gebouwd in de VS in de 2e wereld oorlog en was louter een werkschip. Leidingen waren nergens weggewerkt achter teakhout en waarschijnlijk was het enige houtwerk te vinden in de hut van de commandant. Het was een "niet lullen maar poetsen schip" waar je bepaald geen vakantiereis mee maakte. Toen de Galaxy in de winter van 64 voor de Engelse kust voor anker ging was er nauwelijks een patrijspoort op dek nivo te bekennen. De messroom had geen uitkijk naar buiten totdat in de zomer van circa 66 met name aan stuurboord patrijspoorten verschenen. In mijn vrijetijd ben ik vrijwilliger <kombuisman> aanboord van de mijnenveger Naarden in Delfzijl, gebouwd in 1956 en uitgerust met twee 12 cylinder Man motoren van 1250 pk elk. Een stoer schip van 46 meter lengte, Hierornder prachtig op de foto samen met de coaster Anda, lijkt met toegeknepen ogen op de King David van Capital Radio in 1970 en de prachtige zeewaardige koftjalk Voorwaarts Voorwaarts uit Groningen. Mogelijk nog een reden dat de zee zo weinig doorklonk op Radio London is het feit dat de studio's benedendek waren zonder patrijspoorten. Geen golfje te bekennen voor Blackburn en anderen. Overigens was de plaats van de studio op de Galaxy enigszins ongelukkig gekozen, helemaal achter beneden dek. Achter de studio keek je tegen de spiegel < binnenkant achterkant> van de Galaxy aan. Met name bij storm niet de beste plek. Het zendschip King David noemde ik ook terloops, nu we het er toch over hebben, kijk hier even voor de geschiedenis van dit trotse Grunninger coastertje , veel heel veel foto's. http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?t=2126 Paul de Haan. 5 december 20169 jr. bewerkt door Gast
Geplaatst 5 december 20169 jr. Tocht van Lauwersoog naar Delfzijl, uitbuiken na pikheet. Zo klonk kerst 1979 vanaf de Mi Amigo http://www7.zippyshare.com/v/ULJ62cep/file.html http://www53.zippyshare.com/v/zaWWrugF/file.html 5 december 20169 jr. bewerkt door Gast
Geplaatst 5 december 20169 jr. Intussen terug van onze tocht op de Noordzee en Eems zetten we voet aan vaste wal....het " fvriest" < Brrrr koud> maar het levert mooie plaatjes op. In Vfriesland stijgt de spanning De rayonhoofden hebben de koppen bijelkaar gestoken Eerst nog maar even Tom vd Velde op 2e kerstdag 1979 in de vroege ochtend op Caroline http://www86.zippyshare.com/v/U3Kx6hPq/file.html
Geplaatst 11 december 20168 jr. Bedankt Martin. Leuk om alles weer eens in deze mooie kwaliteit te beluisteren.
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.