Spring naar bijdragen

Yaesu FRG-7700


Vincent

Aanbevolen berichten

 

Ik maak al een aantal jaren gebruik van diverse SDR-ontvangers voor het luisteren naar de lange-, midden- en kortegolf. Je kan er zo ongelooflijk veel meer mee doen dan een conventionele ontvanger. En de Perseus is wat mij betreft de beste radio ontvanger die ik heb. 


Enige nadeel: je kan alleen luisteren via een computer. Ik heb nog wel een Yaesu FRG-7, maar die heeft geen digitale uitlezing. En bij de NRD 525 moet je of een goede speaker hebben of met een koptelefoon luisteren. Ze staan afgeschakeld in de kast. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een ontvanger die ik gewoon kan aanzetten om naar te luisteren terwijl ik aan het werk ben. En met luisteren bedoel ik dan naar omroepzenders.


Afgelopen week heb ik via Marktplaats een FRG-7700 gekocht, een radio uit 1981. Na twee dagen luisteren is mijn conclusie dat dit de ontvanger is wat ik zocht. Okee, op de langegolf is de ontvangst zwak, maar op de andere omroepbanden is het prima. En het geluid wat uit de ingebouwde speaker op de voorkant komt is uitstekend. En daar ging het bij mij om.


Ik heb twee middagen de 6160 kHz aangehad. Overdag wordt daar op dit moment overdag in 3 blokken van 2 uur een testuitzending wordt verzorgd door World Wide Radio. Uitzendingen bestemd voor de UK, Ierland, België en Nederland. Popmuziek, goede modulatie, weinig fading. Een muziekzender op de 49 meter kan kwalitatief prima. Commercieel is het helaas een ander verhaal.

 

IMG_20170927_161855.thumb.jpg.db9bb8a868b3f069bf4c46429e6c6740.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
Op 5-10-2017 om 06:18 zei ruudam:

Als de LG zwak is kan de oorzaak de band schakelaar zijn. Hoe lager de frequentie hoe sneller een slecht contact tot problemen leidt. Kan zijn dat de ontvanger weinig op de lage frequenties is gebruikt, waardoor de contacten wat geoxideerd zijn.

 

Ik heb een andere uitleg gekregen. Omdat we in de buurt van sterke middengolfzenders woonde, werd de LW en AM 'afgekepen' om oversturing te voorkomen. Inmiddels is de FRG afgeregeld en werkt de LW en MW zoals het hoort. 648 klinkt prima :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vreemd verhaal. De eerste afstemkring, nog voor enige versterking of bewerking plaatsvindt, dient zo smal te zijn dat sterke signalen voldoende verzwakt worden om overload te voorkomen. Afknijpen gebeurd door een AGC, die je bij dergelijke prof ontvangers uit kan zetten, en dan kan je m op zn gevoeligst zetten, en merk je vanzelf wel of de boel overstuurd wordt.

En bij welke zenderS was dat dan, alleen in Flevo stond er meer dan 1.

 

Ik woon vlak bij de voormalige 675 zender die met 100 kW werkte. Bij mijn beter ontvangers als D9999 en Satellit 500 had ik nooit problemen, geen oversturing en geen afknijpen. ook geen signaal van de 675 op 1350, wat je wel had op de goedkopere toestelletjes.

 

(Ik heb iemand op Bonaire ook moeten uitleggen dat 1600 kHz geen harmonische was van de sterke 800 zender daar maar veroorzaakt werd door het front end van z'n (auto) radio.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.