Geplaatst 30 januari 20196 jr. Het is bijna 40 jaar geleden dat aan boord van de Martina, het zendschip van radio Delmare, een machtsovername werd gepleegd. Ik was de aanstichter er van, maar had Kees 'Kaas' Mulder(Johan van Dijk) aan mijn zijde. Het is een verhaal dat niet in een paar regeltjes kan worden verteld, maar het kwam er op neer dat er chaos heerste in de Delmare organisatie. Door de onvrijwillige partnerruil tussen de vrouwen van Gerard van Dam en machinist Leo Vreugdenhil ontstond er een machtsvacuüm. 'Leider' Gerard was ondergedoken uit angst voor een aanslag op zijn leven door Leo en liet niets meer van zich horen. En Leo had geen zin meer om nog maar één hand uit te steken naar het schip. Er kwam geen geld meer binnen en daardoor lag ook de noodzakelijke bevoorrading stil. Deze situatie was al een paar weken gaande en ik vond dat dit zo niet langer meer kon voortduren. Een week eerder had ik Ronald Bakker al van het schip gehaald, want het uitzicht was troosteloos. Johan Rood en kapitein Hans Keers bleven achter. Om aan de situatie een einde te maken besloot ik de koppen bij elkaar te steken en zelf maar het initiatief in handen te nemen. De opzet was om naar boord te gaan en mede te delen dat er van nu af aan een 'ander' Delmare zou klinken, met een nieuwe en betere organisatie. We zouden het voortaan zonder Gerard van Dam doen, want die liet iedereen gewoon 'barsten'. De stemming zat er goed in toen we om acht uur live van boord begonnen te presenteren. We zouden dat de hele dag doen, maar de wind begon op te steken en het te kleine tendertje maakte al behoorlijke klappen tegen de Martina. Doordat er geen enkele ballast in Martina zat en alle tanks leeg waren, was het schip net een notedop dat schommelde op iedere rimpeling van de zee. Geen pretje voor de lege maag dus. Zie foto Martina bij windkracht drie- vier. Tegen twaalven werd de knoop doorgehakt, want ik kreeg last van zeeziekte. Alle spanning, onvoldoende slaap en slecht eten braken me op. In overleg stelden we een verklaring op, die Kees Mulder voorlas. De wind begon dermate aan te wakkeren, dat we zo snel mogelijk moesten vertrekken, anders zou de tender stuk slaan en we voor eeuwig veroordeeld zijn om aan boord te blijven. Bij terugkomst in de buurt van Ouddorp wachtte ons een nieuwe verrassing. Gerard was uit zijn schuilplaats gekropen en kwaad van woede naar de plek gereden waar mijn auto en trailer stond. Hij had de boottrailer 'gestolen' en de oliedop en bougies van het motorblok van de auto weggegooid. Wat een mooie dag had moeten worden werd dus een drama. De ommekeer voltrok zich blijkbaar minder gemakkelijk dan we hadden gehoopt. https://www.mediapages.nl/zeezenders/radio-delmare/200-machtsovername-radio-delmare Tot zover het verhaal achter de muiterij. Hier de opnames.Tot 6 februari te downloaden https://wetransfer.com/downloads/d5980769b0a297b8d93aeb24229e059920190130153223/8be66f 3 files Radio Delmare 1979.08.12 0920-1000 Kees Kaas Mulder.mp3 Radio Delmare - Jan Olienoot & kees kaas Mulder (12.08.79) (40mins)Radio Delm... 1224Delmare-19790812-1115-1145-JanOlienoot-KeesKaasMulder 1979.mp3 Salut Leendert 30 januari 20196 jr. bewerkt door Leendert Vingerling
Geplaatst 30 januari 20196 jr. 12 juli zegt de dj op 2 minuten in de opname die 11.15 start. Wel leuke opnames verder trouwens! Dank Leendert. Zelf heb ik van deze dag: 1569. Delmare 192 live programme from the Aegir on Sunday 12‑8‑79 10’ 1570. Delmare 192 First Dr. Molly's Magic show 12‑8‑79 at 19h 20’ 30 januari 20196 jr. bewerkt door Albatrosstudio
Geplaatst 30 januari 20196 jr. het was augustus. Op de LP Zeezender 78 79 staat dat Delmare op 14 augustus uit de lucht verdween, maar dat was 14 juli.
Geplaatst 31 januari 20196 jr. wat verwarrend laatste 2 berichten ! juli augustus Ik lees: 12 juli zegt de dj op 2 minuten in de opname die 11.15 start dus 1224Delmare-19790812-1115-1145-JanOlienoot-KeesKaasMulder 1979.mp3 is dan van Juli? 31 januari 20196 jr. bewerkt door Jean-Pierre De Zeerover
Geplaatst 31 januari 20196 jr. 10 uur geleden zei Jean-Pierre De Zeerover: dus 1224Delmare-19790812-1115-1145-JanOlienoot-KeesKaasMulder 1979.mp3 is dan van Juli? Nee, die is echt van de dag van de muiterij op 12 augustus 1979. Salut Leendert
Geplaatst 24 mei 20205 jr. 4 uur geleden zei Albatrosstudio: Waar sloeg "1224" op bij deze opname? Delmare zat toen toch op 192 meter? Ik hoor geen 1224. Ik weet wel dat we eerder die ochtend geprobeerd hebben contact te leggen met de Nederlandstalige Caroline vanaf de Mi Amigo en toen dat niet lukte probeerden we hetzelfde met Radio Mi Amigo vanaf de Magdalena. Beide stations zaten niet op een golflengte van 1224. Misschien is het een ander fragment? Kun je dat nog eens aanbieden? Wellicht dat het geheugen er door wordt geprikkeld. Salut Leendert 24 mei 20205 jr. bewerkt door Leendert Vingerling
Geplaatst 24 mei 20205 jr. 1 uur geleden zei Leendert Vingerling: Ik hoor geen 1224. Ik weet wel dat we eerder die ochtend geprobeerd hebben contact te leggen met de Nederlandstalige Caroline vanaf de Mi Amigo en toen dat niet lukte probeerden we hetzelfde met Radio Mi Amigo vanaf de Magdalena. Beide stations zaten niet op een golflengte van 1224. Misschien is het een ander fragment? Kun je dat nog eens aanbieden? Wellicht dat het geheugen er door wordt geprikkeld. Salut Leendert Misverstand, de naam van de opname begint met "1224". Misschien een bestand nummer van een aanbieder.
Geplaatst 24 mei 20205 jr. 4 uur geleden zei Albatrosstudio: Misverstand, de naam van de opname begint met "1224". Misschien een bestand nummer van een aanbieder. dit kan niets anders zijn in dit verband. van 12 aug. 79 heb ik nog bandopnames van 1013 tot 1905 alsook 13 aug. enz, voor het ogenblik kan ik dit digitaal niet omzetten wegens gebrek aan werkende bandopnemer.
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.