Geplaatst 22 mei 20196 jr. Vandaag, 22 mei 2019, is de muzikant en producer Cees Schrama overleden op 82 jarige leeftijd. Hij heeft een meer dan grote rol gespeeld in de Nederlandse pop en jazz geschiedenis. Ook was Cees een graag geziene gast in de Veronia studio's. En zo kon het gebeuren dat hij in de Hilversumse Phongram studio een aantal variaties op onze 538 jingles speelde. Hij bespeelde alle intstrumenten zelf, gitaar, piano, vibrafoon en de melotron. De tape zit natuurlijk in ons Veronica archief. Wij gebruikten ook één van z'n jingles als een rondlooptape ten behoeve van de verwijzing van 192 naar 538. Dat was 24 uur per etmaal een week te horen op 192 mtr. De opname, die ik maakte thuis in Hilversum, van de low-power , zender op 192 mtr (1562 Khz) die gedurende een week in de lucht was na de zenderwisseling van 192 naar 538. De sterkte van deze door Radio Holland geleverde zender was slechts 100 watt. En de antenne liep schuin omhoog vanaf het dek de mast in. De bedoeling was om de luisteraar die nog niet wist dat Veronica was verhuistd daarop te wijzen. Jingle ©Stichting Norderney. https://pixeldrain.com/u/-roI3Rlb Tom Collins gebruikte het nummer door Cees "Comin' home baby" als tune van z'n programma. https://www.jazzmasters.nl/schrama_cees.htm foto Cees: archief TROS radio 1999. scan tape Cees ©Stichting Norderney. 22 mei 20196 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 23 mei 20196 jr. De dank is groot Juul, goede info. Voor het eerst heb ik nu de "Verwijs" zender op 192 gehoord, kwam nog aardig door in Hvs. In D-chem niets te horen geweest. (Beetje verwarrende tekst, "" Veronica op 538 meter", alsof je daar daar luistert. Met het woordje nu ertussen was het al duidelijker geweest "Veronica nu op 538 meter")
Geplaatst 23 mei 20196 jr. Auteur Ja, Ruud, inderdaad. Maar ik weet nog hoe het ging, op z'n "Veronicaans.......". Dat doen we en welnu! Maar eerst moest RNI "off-frequency"......Want die waren daar te horen de eerste dagen? De eerste week tot 7 okt. dus was de zender in de lucht. Radio Holland omdat zendertechnicus Jan van Bers en ook Cees Manintveld daar hadden gewerkt. Dus we hadden een makkelijke "ingang". Dit was de ontvanger en woonde wel aan de west kant van Hilversum toen. In een flat op 3 hoog. Ik heb de ontvanger nog steeds en werkt "als een speer". 23 mei 20196 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 24 mei 20196 jr. 23 uur geleden zei Juul: Ja, Ruud, inderdaad. Maar ik weet nog hoe het ging, op z'n "Veronicaans.......". Dat doen we en welnu! Maar eerst moest RNI "off-frequency"......Want die waren daar te horen de eerste dagen? De eerste week tot 7 okt. dus was de zender in de lucht. Radio Holland omdat zendertechnicus Jan van Bers en ook Cees Manintveld daar hadden gewerkt. Dus we hadden een makkelijke "ingang". Dit was de ontvanger en woonde wel aan de west kant van Hilversum toen. In een flat op 3 hoog. Ik heb de ontvanger nog steeds en werkt "als een speer". Tja, wat kan daar aan kapot gaan, paar elkootjes misschien. Ik zie een 3 voudige AM afstem C, dus RF voorversterker aanwezig denk ik. Dan wil het wel. Met een fatsoenlijke antenne in een storingsvrije omgeving hoor je de gekste dingen waarschijnlijk.
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.