Geplaatst 18 februari 20205 jr. Hierbij een aantal files uit 1963 van Radio Nord, het vervolg op de twee batches met uitzendingen uit 1962. Aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom. Er komt nog een serie, met techniek, foto's en overige files. Groet, Jan 1962 06 03 Sun - R Nord (495m) - Gert Landin & Lars Grünberger - Top 10 (35 mins).mp31962 06 11 Mon - R Nord (495m) - Larsan Sörensson - Tunes from the Ship (live onboard, 73 mins).mp31962 06 17 Sun - R Nord (495m) - Gert Landin - Top 10 (35 mins).mp31962 06 22 Fri - R Nord (495m) - Gert Landin - Top Tips of the Week (42 mins).mp31962 06 24 Sun - R Nord (495m) - Larsan Sörenson - Top 10 (40 mins).mp31962 06 24 Sun - R Nord (495m) - Larsan Sörenson - Topparnas Topp (72 mins).mp31962 06 27 Wed - R Nord (495m) - Larsan Sörenson & Anita Byström - Top 20 (79 mins).mp31962 06 29 Fri - R Nord (495m) - Larsan Sörenson - Million Sellers (6 mins).mp31962 06 30 Sat - R Nord (495m) - Last Day (75 mins).mp31962 06 30 Sat 1830-1900 R Nord (495m) - Larsan Sörenson - Last Top 10.mp31962 06 30 Sat 1900-1930 R Nord (495m) - Gert Landin, Sten Hedman & Larsan Sörenson - Last Evening.mp31962 06 30 Sat 2100-2130 R Nord (495m) - Kaj Häger & Sten Hedman - Last Evening (live onboard).mp31962 06 30 Sat 2300-2400 R Nord (495m) - Kaj Häger, Sten Hedman & Kenneth Agehed - Final Hour.mp3 All 13 files
Geplaatst 18 februari 20205 jr. Ik heb de topic aangepast. Het is geen 1963 maar juni 1962 wat je hebt gedeeld. Een kleine aanvulling voor deze maand: Nord-19620600-GertLandin-KajHäger-LåtenFrånBåten-VälkommenOmbord-1-118minNord-19620600-GertLandin-KajHäger-LåtenFrånBåten-VälkommenOmbord-2-118minNord-19620602-LarsGrunberger-Melodiposten-193minNord-19620607-BrunoWesterlind-Linkopingshalvtimmen-30minNord-19620611-1235-1310-GertLandin-KajHäger-Melodispegeln-VälkommenOmbordNord-19620611-1420-1505-KajHäger-LarsanSörenson-VälkommenOmbord-LåtenFrånBåtenNord-19620611-1505-1550-LarsanSörenson-LåtenFrånBåtenNord-19620611-1550-1630-LarsanSörenson-LåtenFrånBåtenNord-19620621-BrunoWesterlind-Linkopingshalvtimmen-30minNord-19620621-GunnarHejlborn-BliMinGaest-54minNord-19620627-LarsonSörenson-RadioNordTopp20-82minNord-19620629-LarsanSörenson-TonerFörMiljoner-Metronome-62minNord-19620630-1800-2100-KajHäger-StenHedman-FinalNord-19620630-2100-2400-KajHäger-StenHedman-Final
Geplaatst 21 februari 20205 jr. Auteur Dank, Vincent, voor het aanpassen. Ik had de typo niet gezien... Hier nog een aantal niet gedateerde files, misschien dubbel met eerdere, of met een andere bitrate. 1962 00 00 xxx - R Nord (495m) - Kenneth Andersson & Ingemar Lindqvist - A short story about R Nord & Syd (10 mins).mp31962 00 00 xxx - R Nord (495m) - Larsan Sörenson - Music for Men (24 mins).mp31962 00 00 xxx - R Nord (495m) - Larsan Sörenson - Music for Men (28 mins).mp31962 00 00 xxx - R Nord (495m) - Larsan Sörenson - Music for Men (29 mins).mp31962 00 00 xxx - R Nord (495m) - Larsan Sörenson - Music for Men (30 mins).mp31962 00 00 xxx - R Nord (495m) - Larsan Sörenson - Music for Men (34 mins).mp31962 00 00 xxx - R Nord (495m) - Larsan Sörenson - Music for Men (38 mins).mp31962 00 00 xxx - R Nord (495m) - Larsan Sörensson, Kaj Karlholm & Jack S Kotschack - Jack II (18 mins).mp31962 00 00 xxx - R Nord (495m) - Lennart Atterling - Buona Sera Italia (29 mins).mp31962 00 00 xxx - R Nord (495m) - Night Cabin - Films of Elsa Prawitz (16 mins).mp31962 00 00 xxx - R Nord (495m) - Sten Hedman - Nord Morning (33 mins).mp31962 00 00 xxx R Nord (495m) - Harry PaDack (9 mins).mp3 All 12 files https://pixeldrain.com/u/UMuTVSok 01.mp3https://pixeldrain.com/u/tu87jeXJ 02.mp3https://pixeldrain.com/u/mCpJkY4d 03.mp3https://pixeldrain.com/u/tTtzkcX9 04.mp3https://pixeldrain.com/u/4S1JSXWR 05.mp3https://pixeldrain.com/u/CJkfASTw 06.mp3https://pixeldrain.com/u/Zo7quEwH 07.mp3https://pixeldrain.com/u/MnjZj2WE 08.mp3https://pixeldrain.com/u/ezGWRCR8 09.mp3https://pixeldrain.com/u/7wTo8yee 10.mp3https://pixeldrain.com/u/PB3FcaDw 11.mp3https://pixeldrain.com/u/P3CfgoQK 12.mp3https://pixeldrain.com/u/W8F1fhVm Historien Om Radio Nord.jpg Ik ben blij dat er nog zoveel boven water is gekomen. Groet, Jan 21 februari 20205 jr. bewerkt door jan227
Geplaatst 21 februari 20205 jr. Auteur Hier nog een aantal foto's en textfiles. Ik heb nooit begrepen of de antenne installatie gesloopt is in de USA na de Nord periode, of dat er tijdens de overtocht iets gebeurd is. Feit is, dat de behuizingen van de antenne aanpaseenheden nog steeds bij radio Atlanta aanwezig waren. Ik heb gelezen dat er eerst een antennesysteem gepland was met twee masten, net als op het eerste Veronica schip. Die zijn ook bij de werf afgeleverd, er is er echter slechts 1 geplaatst. https://pixeldrain.com/u/UgbN1HQ9 H_282_TV_PIRATENSCHIP_MAGDA_.JPGhttps://pixeldrain.com/u/tJtTGfwx H_283_TV_PIRATENSCHIP_MAGDA_.JPGhttps://pixeldrain.com/u/MU6Y2BLv H_284_TV_PIRATENSCHIP_MAGDA_.JPGhttps://pixeldrain.com/u/pzrdC63D H_285_TV_PIRATENSCHIP_MAGDA_.JPGhttps://pixeldrain.com/u/Qb67cnTE John Mullaney - Antennpatent3.pdfhttps://pixeldrain.com/u/aygCeU4s ovesjostrom.pdfhttps://pixeldrain.com/u/cPVJ1zNK radio_nord_antenna_system1.jpghttps://pixeldrain.com/u/ng6SHts7 radio_nord_antenna_system2.jpghttps://pixeldrain.com/u/FDtf5MFH radio_nord_antenna_system3.jpghttps://pixeldrain.com/u/r49wfsvU Radio-Nord-Haven-001-1024x687.jpghttps://pixeldrain.com/u/zzmCdSFg the NORD Antenna.gifhttps://pixeldrain.com/u/TyULfRcr txsch.jpg 21 februari 20205 jr. bewerkt door jan227
Geplaatst 21 februari 20205 jr. Die tweede mast ligt waarschijnlijk nog steeds op die werf. In Duitsland was een wetgeving uit de 2e wereldoorlog van kracht gebleven die het bouwen van twee masten bedoeld om een zendantenne te ondersteunen verbood. Het bleef dus bij die ene te korte mast. Ergens circuleert een ontwerp tekening waarop het schip met twee masten is uitgerust. Op de foto's zien we dat op de boeg nog Bon Jour staat terwijl achterop de nieuwe naam Magda Maria staat. 21 februari 20205 jr. bewerkt door Gast toevoeging ivm naam vh schip
Geplaatst 22 februari 20205 jr. https://www.deplate.be/trefwoorden/piratenzenders-radio hier vind je nog foto's. Nadat de uitzendingen tijdens de zomer van 1962 gestaakt waren, zakte het schip af naar het zuiden. In oktober 1962 toen radio Antwerpen met zijn uitzendingen was begonnen, ging het schip in de omgeving van Veronica voor anker. In november december 62 kwam het in Oostende in de haven terecht. Toen radio Antwerpen strandde, de eigenaar overleed én de Belgische regering medewerking aan zeezenders verbood, heeft men (denk ik toch) een aantal zaken ontmanteld en is men vertrokken naar Vlissingen. Geruchten dat de MV Mi Amigo zou ingezet worden voor de terugkeer van radio Antwerpen gingen niet door. Na het overlijden van Georges Decaluwé en de nieuwe wet die medewerking verbood, durfde niemand het aan om verder te gaan. De kleindochter van Georges wou het schip van Antwerpen kopen voor 1 gulden, maar toen haar vader duidelijk maakte dat ze ook alle schulden moest betalen ging dit verhaal niet door. En de 2 volgende Belgische zeezenders zouden ook gaan uitzenden vanaf het schip dat ooit door radio Nord was gebruikt. 1973: Atlantis zet hem op, 1974 Mi Amigo here we go. Adriaan van Landschoot durfde het in 1973 wel aan om er mee te beginnen. Had hij het niet gedaan, was het verhaal voor de MV Mi Amigo veel vroeger gedaan geweest.
Geplaatst 22 februari 20205 jr. Toen de plannen om het schip als zendschip te verkopen faalden werd besloten dat het in de VS dienst zou gaan doen als jacht. Mast kon er af voor de overtocht, geen kleinigheid met de underpowerd Magda Maria, lange tocht. Maar ja, uiteindelijk keerde het weer terug als Mi Amigo, mischien nu met de westenwind in de rug met enkele knopenmeer....werd Atlanta en de rest weten we. Uniek scheepje in de zeezenderwereld. In de mid 90er jarenmaakte ik voor mijn werk een tocht met de schoener Alva voor de Zweedse kust buiten Stockholm. De gelijkenis met de Mi Amigo is er, het dekhuis was identiek< geen studio's natuurlijk> en ook het ruim was net als bij de Mi Amigo volgbouwd met hutten.Dat was een aparte belevenis die drie dagen aanboord voor de kust van Zweden op de plek waar de Magda als Radio Nord voor anker had gelegen. De foto maakte ik toen ik van een ander schip op mijn verzoek werd overgezet op de Alva, dat wilde ik niet missen. Op de foto de Alva, foto Paul de Haan. Op 18-2-2020 om 19:26 zei Vincent: Ik heb de topic aangepast. Het is geen 1963 maar juni 1962 wat je hebt gedeeld. Een kleine aanvulling voor deze maand: Nord-19620600-GertLandin-KajHäger-LåtenFrånBåten-VälkommenOmbord-1-118minNord-19620600-GertLandin-KajHäger-LåtenFrånBåten-VälkommenOmbord-2-118minNord-19620602-LarsGrunberger-Melodiposten-193minNord-19620607-BrunoWesterlind-Linkopingshalvtimmen-30minNord-19620611-1235-1310-GertLandin-KajHäger-Melodispegeln-VälkommenOmbordNord-19620611-1420-1505-KajHäger-LarsanSörenson-VälkommenOmbord-LåtenFrånBåtenNord-19620611-1505-1550-LarsanSörenson-LåtenFrånBåtenNord-19620611-1550-1630-LarsanSörenson-LåtenFrånBåtenNord-19620621-BrunoWesterlind-Linkopingshalvtimmen-30minNord-19620621-GunnarHejlborn-BliMinGaest-54minNord-19620627-LarsonSörenson-RadioNordTopp20-82minNord-19620629-LarsanSörenson-TonerFörMiljoner-Metronome-62minNord-19620630-1800-2100-KajHäger-StenHedman-FinalNord-19620630-2100-2400-KajHäger-StenHedman-Final Het programma Valkommen Ombord is feitelijk de voorloper van Mi Amigo's Baken 16, was toen in 62 ook het live van boord luch programma.
Geplaatst 22 februari 20205 jr. Van Olga naar Bon Jour. Feitelijk was het zendschip in 1960 bij aankoop en verbouwing , wat men omschrijft als, purpose <re> built. In de vroege Olga tijd als coaster werd hout vervoerd van Scandinavië naar West Duitsland. Het oorspronkelijke stuurhuis van hout stond in die tijd lager, ongeveer zoals op de Alva. Dat feit beperkte de mogelijkheid tot het voeren van deklast. Er werd dus een nieuw stalen dekhuis ontworpen en opgebouwd om met verhoogde deklast aan hout te kunnen varen. Tis dus niet zo dat deze aanpassing pas werd verricht toen het schip omgebouwd werd naar zendschip. Tijdens de ombouw werd het gedeelte van het ruim direct voor het stuurhuis ingericht als motor kamer voor de dieselgeneratoren en werd aan het dekhuis aan bakboord een aparte ingang gemaakt om in die generator kamer te geraken. De ruimte voor de hoofdmotor, zeg maar aandrijf motor, was onder het stuurhuis waar ook de oorspronkelijke bemanningverblijven waren. In het ruim voor de nieuwe generatorkamer werden ook extra hutten gebouwd alsmede aan het einde van de huttengang ingang naar een extra ruimte, zou later de phonootheek worden en in 74 opgedeeld in twee verblijven. Enerzijds de verkleinde phonotheek, anderzijds de zogeheten Caroline downstairsstudio. In de zomer van 74 voor de kust van Skeveningen werd door Ben de timmerman begonnen aan de bouw van deze downstairsstudio. Toen in 76 de Engelse Caroline service 24 uur per dag werd kwamen die programma's uit de downstairsstudio. In de Nord tijd was men vergeten om vanuit de studio een doorgang naar de zenderkamer te maken, men moest buitenom naar stuurboord voorschip voor de ingang naar de zenderkamer. In de vroege 1964 Caroline periode werd vanuit de studio een doorgang naar de zenderkamer binnendoor gemaakt. Een andere kenmerkende toevoeging was de boegspriet bedoeld om tuidraden onder de juiste hoek te kunnen bevestigen. Of de tuidraden richting boegspriet ook een actief deel vd antenne waren weet ik niet. Van Olga naar Bon Jour naar Mi Amigo 22 februari 20205 jr. bewerkt door Gast
Geplaatst 22 februari 20205 jr. Hier nog een artikel uit FW Nostalgie welke ik jaren geleden schreef over de Mi Amigo onder het kopje van Margarethe naar Bonjour-Mi Amigo. < korte tijd tussen Bonjour en Mi Amigo kreeg het schip ook de naam Magda Maria> Daarnaast enkele foto's van de Alva welke de gelijkenis met de Mi Amigo goed weergeven, de Bonjour en als Mi Amigo. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Paul de Haan freewave nostalgie Hoe een bescheiden Duits coastertje dat regelmatig tussen Duitsland en Zweden/Finland op en neer voer met ladinkjes, voornamelijk hout en zeker geen haring zoals de geschiedschrijving ons wil doen geloven , tot het meest legendarische radiozendschip in West Europese wateren werd tussen 1960en 1980. Van Olga naar Bonjour, daarna kortdurend Magda Maria en tenslotte de naam waar het schip beroemd mee werd, MV Mi Amigo. MV=motorvessel, veel meer dan 150 pk was het niet. Olga begon als Margarethe circa 33 meter lang, 1 uit een serie van 3. In 1959 was de Olga uitgegroeid to circa 45 meter lengte en haalde een snelheid van 8 knopen. In de nadagen van 59 werd de Olga verkocht aan de organisatie achter een groep Zweedse en Amerikaanse investeerders die het schip, in navolging van de Deense zeezender sinds 1958 Radio Mercur, in wilden zetten als commerciele zeezender voor Zweden met als naam Radio Nord. Olga heette nu Bonjour en voorzag Zweden tussen februari 1961 en augustus 1962 van populaire muziek en reclame boodschappen op 495 meter in de middengolf. Wetgeving maakte in augustus 1962 een einde aan Radio Nord , de Bonjour werd omgedoopt in Magda Maria en stak de Atlantische Oceaan over met minder dan 8 knopen daar de verbouwing tot zendschip het scheepje er niet sneller op had gemaakt. Even een leuk stukkie varen dus. In de VS zou het schip om worden gebouwd tot jacht, zover zou het niet komen, amper bekomen van de reis wederom terug naar Europa en de Britse wateren waar het een geheel nieuw leven kreeg als Radio Atlanta in mei 1964, in juli werd de naam Radio Caroline en het schip ging verder als MV Mi Amigo. Caroline zou met onderbrekingen tussen 1964 en 1980 uitzenden vanaf dit moedige scheepje dat in 1966 bijna te pletter liep op de Engelse zuidkust na een ankerbreuk. In 1966 zou het schip nog één keer uit het water gaan voor een droogdokbeurt, daarna lag het continue in het water tot op 19 maart 1980 de bodem letterlijk onder de Mi Amigo vandaan viel. De reden was tweeledig, zeker speelde het uitblijven van onderhoud een rol maar ook het feit dat in 1977 de Mi Amigo op een zandbank liep nadat het anker was verspeeld. De Engelse Zuidkust kent vele zandbanken en er ontstonden lekken onder de platen in de machinekamer ten gevolge van het feit dat de ankerketting onder het schip terecht was gekomen en tussen zandbank en scheepshuid een nogal “raspend effect” veroorzaakte en kleine gaten ontstonden. Lange tijd werd met regelmatig pompen de zaak onder de platen droog gehouden maar de gaten werden groter en groter. Tijd voor een bijzondere reparatie methode. Tijdens bevoorrading van de Mi Amigo gingen naast aardappels,groente en vlees ook opeens zaken als houten pluggen <grote> en middelen om beton te maken mee alsmede lege aardappelkistjes. Als er weer eens werd geconstateerd dat een gaatje in de bodem een gat was geworden dan werden de platen gelicht in de machine kamer en gewapend met een hamer en houten taps toelopende plug werd die plug met ferme tikken in het gat gehamerd. Niet geheel zonder risico voor de timmerman, het gat zou hij juist door dat getimmer nog groter kunnen maken met als gevolg dat er opeens wel heel veel zee naar binnen kwam. De timmerman werd door collega’s aanboord van de Mi Amigo aan zijn enkels vastgehouden om in geval van dreigende verdrinking direct aan zijn enkels bij het probleem weg te sleuren. Als de plug op zijn plaats zat werd het kistje als mal gebruikt waar beton in werd gestort, zo werd het gat <redelijk> gedicht. Lange tijd ging het goed totdat in maart 1980 de Mi Amigo opnieuw op drift raakte en op de Long Sands zandbank terhoogte van Kent/Essex vast liep. Geen beweging in te krijgen totdat het waterpeil in de Thamesmonding weer steeg en de Mi Amigo weer hevig botsend op de zandbank op en neer danste, het werd haar laatste dans. De krachten op de bodem werden zo groot dat de betondelen eenvoudig weg kapot gingen en het water nu de bilge en het gehele ruim in korte tijd vulde. De reddingsboot haalde 4 bemanningsleden, 3 Brits en 1 NL van boord alsmede de kanarie Wilson. In circa een uur zonk de Mi Amigo volledig, de 55 meter hoge zendmast bleef fier overeind tot 1986. Ooit vervoerde de Mi Amigo ladingen hout, het is ironisch dat taps toelopende houten pluggen het schip lang redden van de ondergang. In de foto serie zien we de Mi Amigo als Olga in 1955 met een lading hout , ook bovendeks. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het schip in 1959 een nieuwe hoger geplaatst stuurhuis kreeg, beter voor het zicht vooruit. Een volgende foto als Bonjour 4 mijl uit de kust van Stockholm Zweden on de de naam Radio Nord, uit 1973 een prachtige zonsondergang foto als Mi Amigo voor Radio Caroline nu 4 mijl uit de kust van Scheveningen. In 1975 lag het schip weer terhoogte van Clacton in Essex UK en zien we in detail het achterschip. Uit 1978 een foto van the Lady met zo op het oog in goede staat en goed in de verf. Feit is dat alleen de bakboordkant er zo goed uitzag, stuurboord was niet om aan te zien en de aangroei onder de waterlijn was spectaculair. Dan twee foto’s met als overeenkomst de boeg frontaal, op 19 maart 1980 nog boven water, 1 dag later was de MV Mi Amigo gezonken. De zendmast weigerde te capituleren. Paul de Haan.
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.