Spring naar bijdragen

AM 230 zondagmiddag metrolijn werkzaamheden Nieuwmarkt


Ben

Aanbevolen berichten

Dank je, Juul. Dat is het programma waar ik op doelde in mijn eerste posting hierboven : "aflevering 18 van de Geschiedenis van de popmuziek". De uitzenddata van de Geschiedenis van de Nederlandse popmuziek had ik al op Radiopedia gevonden. Bedankt voor je hulp!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Ik heb uit interesse deze uitzending beluisterd. Dit zijn serieuze mensen die via de daarvoor bestaande wegen protesteren tegen de metrolijn en vooral tegen de kaalslag in de Nieuwmarkt buurt. De mensen die vertellen over de metro plannen hebben kennis van zaken. Van de "regionalisatie" (doortrekken naar Almere) is inderdaad niks terecht gekomen, alleen een aftakking van het Amstelstation naar station RAI en WTC, met opzet niet "metro" genoemd, maar sneltram. De "Purmerstad" is zelfs niet eens gebouwd, of bedoelde men daarmee de buitenwijken van Purmerend?


Op 25'48" wordt de stationsnaam Radio Mokum genoemd (inderdaad slecht verstaanbaar) en ook de volgende uitzending op zondagmiddag 3 uur op 230 meter.
Vanaf 23'35" wordt gepoogd om een verbinding te leggen met huizen in de Nieuwmarkt buurt die gesloopt gaan worden, blijkbaar via de FM-band.

In de hele uitzending wordt de muziek stevig overgemoduleerd, vooral de midden en hogere tonen.

 

230 meter komt overeen met 1304 kHz, maar in die tijd noemde iedereen de golflengte en niet de frequentie.

1304 was een redelijk vrije frequentie, 160 kW vanuit Polen met 6 kleinere AFN zenders in West Duitsland (max 1 kW). Wel met een grote buurman op 1295 BBC World Service vanuit Crowborough (dus nog niet vanuit Orfordness). Aan de andere kant een 100kW zender vanuit Noorwegen op 1313 kHz, die ik ook goed kon ontvangen.

Aan de fluittonen hoor je dat er een aantal zenders bijna op dezelfde frequentie uitzonden, halverwege hoor je een zender inschakelen, die er half overheen "loopt". Zondagmiddag was piratentijd (Langs de Lijn).

Toendertijd was een MG-frequentie tussen 1322 en 1367 kHz populairder overdag. Ik ken er twee vanuit het Gooi: Radio Bangla Desh uit Naarden en Radio Möbius vermoedelijk uit Bussum.
Ik heb Radio Mokum in 1975 nooit gehoord, omdat ik in 1975 op zondag om 3 uur altijd zelf op FM uitzond...

 

Poster waarop 1304 kHz wordt genoemd:

Please login or register to see this link.

 

Op de iisg site is meer te vinden over Radio Mokum, ook geluidsfragmenten.
Please login or register to see this link.

Ik vind in tabblad "Content List" twee items over de Radio Mokum uitzending van 2 maart 1975 (de nrs 564 en 565), maar niet over 23 maart 1975. Je schijnt deze te kunnen opvragen (Request).


Zou het IISG belangstelling hebben voor de opname uit jouw eerste bericht, Ben?

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.