Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Deze opname komt uit het archief van Peter van den Berg, beschikbaar gesteld door Frans Klaasen.

Ik vermoed dat deze opname stamt uit 1974/1975. Op dezelfde band staat na deze opname aflevering 18 van de Geschiedenis van de popmuziek.

Wier weet welke zender of welk programma dit is. Op het eind wordt volgens mij wel de naam van de zender genoemd, maar dat kan ik niet goed verstaan. Ik denk dat dit programma over hetzelfde onderwerp gaat als in dit artikel beschreven wordt : https://www.amsterdam.nl/nieuws/achtergrond/slag-nieuwmarktbuurt/

AM 230 zondagmiddag metrolijn werkzaamheden Nieuwmarkt

Geplaatst

Heb je hier iets aan Ben?  Dit is de datum van Poster.  Dus zal AM230 er dus voor liggen. Maar dat schreef je al.

screen 3.jpg

Geplaatst
  • Auteur

Dank je, Juul. Het is echter deel 18 van de Geschiedenis van de Popmuziek : Kapers op de kust. Die zal vermoed ik ergens eind 1974/begin 1975 zijn uitgezonden?

Geplaatst

dag Ben,  Je haalt wat programma's door elkaar. Deel 18 van de Geschiedenis van de Popmuziek.

jij bedoeld deze. 

screen 2.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst
  • Auteur

Dank je, Juul. Dat is het programma waar ik op doelde in mijn eerste posting hierboven : "aflevering 18 van de Geschiedenis van de popmuziek". De uitzenddata van de Geschiedenis van de Nederlandse popmuziek had ik al op Radiopedia gevonden. Bedankt voor je hulp!

Geplaatst
  • Populair bericht

*) RadioMokum-19750323-1530-1600-OverOntruimingPandenNieuwmarktbuurt
- Het betreft Radio Mokum op 230 meter middengolf. Ik kom verschillende golflengten tegen: 1304, 1340, 1404kHz.
- Deze uitzending is van zondag 23 maart 1975, 15:30-16:00 uur
- het is een complilatie van eerdere uitzendingen. (Op 17'20: "later deze maand op 22 maart")
- Op 22'14" "morgen, maandag ontruiming panden Recht Boomsloot" (Daadwerkelijk ontruimd op maandag 24 maart 1975)

19750325-De Waarheid.png

Geplaatst
  • Auteur

Waauw, Hans. Ik vind dat weer erg knap van je. Hartelijk dank voor de research en het dateren!!

• 4 months later...
Geplaatst

Ik heb uit interesse deze uitzending beluisterd. Dit zijn serieuze mensen die via de daarvoor bestaande wegen protesteren tegen de metrolijn en vooral tegen de kaalslag in de Nieuwmarkt buurt. De mensen die vertellen over de metro plannen hebben kennis van zaken. Van de "regionalisatie" (doortrekken naar Almere) is inderdaad niks terecht gekomen, alleen een aftakking van het Amstelstation naar station RAI en WTC, met opzet niet "metro" genoemd, maar sneltram. De "Purmerstad" is zelfs niet eens gebouwd, of bedoelde men daarmee de buitenwijken van Purmerend?

Op 25'48" wordt de stationsnaam Radio Mokum genoemd (inderdaad slecht verstaanbaar) en ook de volgende uitzending op zondagmiddag 3 uur op 230 meter.
Vanaf 23'35" wordt gepoogd om een verbinding te leggen met huizen in de Nieuwmarkt buurt die gesloopt gaan worden, blijkbaar via de FM-band.

In de hele uitzending wordt de muziek stevig overgemoduleerd, vooral de midden en hogere tonen.

230 meter komt overeen met 1304 kHz, maar in die tijd noemde iedereen de golflengte en niet de frequentie.

1304 was een redelijk vrije frequentie, 160 kW vanuit Polen met 6 kleinere AFN zenders in West Duitsland (max 1 kW). Wel met een grote buurman op 1295 BBC World Service vanuit Crowborough (dus nog niet vanuit Orfordness). Aan de andere kant een 100kW zender vanuit Noorwegen op 1313 kHz, die ik ook goed kon ontvangen.

Aan de fluittonen hoor je dat er een aantal zenders bijna op dezelfde frequentie uitzonden, halverwege hoor je een zender inschakelen, die er half overheen "loopt". Zondagmiddag was piratentijd (Langs de Lijn).

Toendertijd was een MG-frequentie tussen 1322 en 1367 kHz populairder overdag. Ik ken er twee vanuit het Gooi: Radio Bangla Desh uit Naarden en Radio Möbius vermoedelijk uit Bussum.
Ik heb Radio Mokum in 1975 nooit gehoord, omdat ik in 1975 op zondag om 3 uur altijd zelf op FM uitzond...

Poster waarop 1304 kHz wordt genoemd:

https://search.iisg.amsterdam/Record/1450435

Op de iisg site is meer te vinden over Radio Mokum, ook geluidsfragmenten.
https://search.iisg.amsterdam/Record/COLL00606

Ik vind in tabblad "Content List" twee items over de Radio Mokum uitzending van 2 maart 1975 (de nrs 564 en 565), maar niet over 23 maart 1975. Je schijnt deze te kunnen opvragen (Request).

Zou het IISG belangstelling hebben voor de opname uit jouw eerste bericht, Ben?

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.