Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (â‹®) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Op zo'n dag dat het veel te warm is om buiten mijn tuin (misschien is "jungle" een beter woord???) aan te pakken zit ik lekker in mijn koele studio/mancave te luisteren naar wat oude bandjes. Op de Revox een oude "Concertape", dat is dezelfde tape als "Shamrock Recording Tape" maar dan verkocht door de toenmalige electronica winkel "Tandy, met daarop wat oude opnames van Radio DelMare uit September 1978. Op Maandag 11 September gaat het mis, anker"ketting" breekt en schip wordt in beslag genomen... einde oefening-1, er zouden er nog 3 volgen (Scheveningen 54, Martina en Morgenster).

Even snel een digitale kopie gemaakt van de Hilversumse Omroepen die in de avond van die dag volop aandacht aan DelMare gaven. Vaak lees ik hier vernietigende berichtjes over de goedkope banden van Tandy, Ampex, Shannon en Shamrock, maar de "survivors" van die banden hebben na 45 jaar nog een prima geluidskwaliteit. Dit komt van een "Concertape" bandje, zwarte plastic spoel met bruine tape, gekocht in 1978 bij Tandy... 7 gulden en 99 cent!!!!!

https://pixeldrain.com/u/3WSLGkAf

Veel luisterplezier

Henk Kruize

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik ben indertijd aanwezig geweest bij de inbeslagname van Delmare in de haven van Maassluis. Met Lion Keezer ben ik daar naartoe gegaan nadat bekend werd dat het schip (de Aegir?) naar Maassluis zou gaan. RCD-'er Johan Rood was daar bij aanwezig.

Nu laat mijn geheugen mij op dat punt een beetje in de steek. Was het inderdaad de Aegir, en wanneer was de inbeslagname?

Wat me wel is bijgebleven is dat ik het schip volstrekt niet zeewaardig vond. Op het schip stonden twee lantaarnpalen die dienst deden als masten. Ik vond het schip en de opzet amateurisme ten top, en zelfs gevaarlijk voor de opvarenden.

Wie weet meer?

Piet.

Geplaatst
  • Populair bericht
2 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Ik ben indertijd aanwezig geweest bij de inbeslagname van Delmare in de haven van Maassluis. Met Lion Keezer ben ik daar naartoe gegaan nadat bekend werd dat het schip (de Aegir?) naar Maassluis zou gaan. RCD-'er Johan Rood was daar bij aanwezig.

Nu laat mijn geheugen mij op dat punt een beetje in de steek. Was het inderdaad de Aegir, en wanneer was de inbeslagname?

Wat me wel is bijgebleven is dat ik het schip volstrekt niet zeewaardig vond. Op het schip stonden twee lantaarnpalen die dienst deden als masten. Ik vond het schip en de opzet amateurisme ten top, en zelfs gevaarlijk voor de opvarenden.

Wie weet meer?

Piet.

Piet, een Groninger Wad en Sontvaarder is absoluut zeewaardig maar......er moet natuurlijk wel een nautische bemanning aanboord zijn en sprake van onderhoud zijn. De Aegir is in Groningen op de werf vd Koster gebouwd en had als eerste naam Express. Er werd hout mee vervoerd van en naar Scandinavie  , over zee.   Het  had ook een lijndienst op Engeland. Deze schepen ,  formaat zegt niks over zeewaardigheid, zijn onderdeel van de lange rijke historie van de Grunninger kustvaart. Zelfs de Mebo 2 was een Grunninger coaster. Het is een type aanduiding en kon dus ook elders in NL worden gebouwd. 

bewerkt door Marinebroadcasters

Geplaatst

Dank voor de info. Maar het zal duidelijk zijn: Delmare en de Aegir hebben op mij geen onuitwisbare indruk achtergelaten. En die RCD'er heette dus geen Johan Rood... 😛

Piet.

Geplaatst
  • Populair bericht
Op 8-9-2023 om 12:25 zei Piet van der Vooren:

Wie weet meer?

Piet.

Wijlen René de Leeuw(NL), wijlen Johan Rood (B) en Jan Römer (B) werden toen aangehouden. Zendtechnicus Johan Rood die trouwens nooit zijn naam meldde op de radio zat een jaar later ook weken aan een stuk te proberen Delmare op zijn eentje in de lucht te houden.

Piet, hoe kan je de Aegir vergelijken met de Jeanine qua grootte en zo meer?

Geplaatst
  • Populair bericht
Op 8-9-2023 om 14:37 zei Marinebroadcasters:

Op 8-9-2023 om 14:37 zei Marinebroadcasters:

Piet, een Groninger Wad en Sontvaarder is absoluut zeewaardig maar......er moet natuurlijk wel een nautische bemanning aanboord zijn en sprake van onderhoud zijn. De Aegir is in Groningen op de werf vd Koster gebouwd en had als eerste naam Express. Er werd hout mee vervoerd van en naar Scandinavie  , over zee.   Het  had ook een lijndienst op Engeland. Deze schepen ,  formaat zegt niks over zeewaardigheid, zijn onderdeel van de lange rijke historie van de Grunninger kustvaart. Zelfs de Mebo 2 was een Grunninger coaster. Het is een type aanduiding en kon dus ook elders in NL worden gebouwd. 

Op 8-9-2023 om 12:25 zei Piet van der Vooren:

Wie weet meer?

Piet.

IMG_2189.jpeg

bewerkt door thijs5326

Geplaatst
  • Populair bericht
18 uur geleden zei thijs5326:

IMG_2189.jpeg

Dat is dus vandaag precies 45 jaar geleden...

Piet.

18 uur geleden zei bert ree:

Piet, hoe kan je de Aegir vergelijken met de Jeanine qua grootte en zo meer?

De Aegir vond ik meer een veredeld binnenvaartschip, terwijl de grotere Jeanine voorheen een vissersschip was geweest. Verder had ik de indruk dat de personele bezetting en de studio- en zendapparatuur op de Jeanine toch beter geregeld en professioneler was. Hoewel de Jeanine ook beslist niet moet worden vergeleken met een Norderney, Mebo 2 of Mi Amigo. Zeker die eerste twee waren veruit superieur aan de Jeanine.

Maar ik ben natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld... 🙂

Piet.

Geplaatst
12 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Dat is dus vandaag precies 45 jaar geleden...

Piet.

De Aegir vond ik meer een veredeld binnenvaartschip, terwijl de grotere Jeanine voorheen een vissersschip was geweest. Verder had ik de indruk dat de personele bezetting en de studio- en zendapparatuur op de Jeanine toch beter geregeld en professioneler was. Hoewel de Jeanine ook beslist niet moet worden vergeleken met een Norderney, Mebo 2 of Mi Amigo. Zeker die eerste twee waren veruit superieur aan de Jeanine.

Maar ik ben natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld... 🙂

Piet.

op 17 september om 6u 's morgens kan je op KL85.net trouwens nog eens luisteren naar een programma van 21 juni 74 met Dave Owen en daarna Peter de Vries vanaf de Jeanine op radio atlantis. Dit tot slot van een zeezendernacht vanaf 0u waar je oa ook nog joop Verhoof, Bert Bennett en Luc van Kapellen kan horen op atlantis. 

Geplaatst
11 uur geleden zei bert ree:

op 17 september om 6u 's morgens kan je op KL85.net trouwens nog eens luisteren naar een programma van 21 juni 74 met Dave Owen en daarna Peter de Vries vanaf de Jeanine op radio atlantis. Dit tot slot van een zeezendernacht vanaf 0u waar je oa ook nog joop Verhoof, Bert Bennett en Luc van Kapellen kan horen op atlantis. 

Ik raak nooit meer van die jeugdzonde af... 🤭😉

Piet.

Geplaatst

Je hebt niet gezondigd Piet, radio was gewoon leuker en spannender in die tijd. Even om over na te denken: hoeveel mensen zouden er vandaag de dag nog opnamen van - willekeurig voorbeeld - Radio 538 maken?

groet,

Andries

Geplaatst
  • Populair bericht

Dag Piet,

Heb ook niet het gevoel dat jij (alleen ) gezondigd hebt.Denken we maar aan Adriaan (radio atlantis),Sylvain (radio mi amigo) Bull (radio veronica).

Jullie hebben mij de mooiste tijd van mijn leven bezorgd.

Ik geniet er nu nog van en heb er geen slecht gevoel over  .Dus voor jullie zal het hierboven wel meevallen ,denk ik.

(Ik leg ook de hand op mijn hoofd en kijk wie er onder staat en weet zeker dat ik ook gezondigd heb volgens jullie geloof).( Ik zie soms zelfs de splinter in iemands ander oog maar de balk in mijn eigen oog zie ik begot niet :(  )

Maar gelukkig ben ik niet gelovig, heb altijd proberen goed te doen.(Is niet altijd gelukt)

Dus ik ben nederig en bedank jullie allemaal voor wat jullie gedaan hebben met de zeezenders.(Al was het ook niet altijd volgens de wet en de criminaliteit).

Grtjes Marnik

bewerkt door marnik

• Vincent locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.