Spring naar bijdragen

Paar vragen over EMT 930 NRU


ferry fan

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Ik ben een soort van nieuw op dit forum - ik heb het in ieder geval lang niet meer bezocht. Daarom een kleine introductie. Ik ben opgegroeid in de jaren 70 en 80 en luisterde daarom veel naar Hilversum 3. Ik had zo mijn favorieten maar vooral Ferry Maat vond en vind ik geweldig. Later kreeg ik wat meer het idee waar die programma's eigenlijk mee werden gemaakt. Ik ben geïnteresseerd in techniek en radio en vind het daarom leuk om meer te weten over de DJ-tafel zoals die vanaf 1/2 jaren 70 tot 87 in de Hilversum 3 studio werd gebruikt.

 

Ik heb door de jaren best al wat info op internet gevonden. Maar ik heb wat specifieke vragen over de EMT 930 zoals die in die tijd in de Hilversumse radiostudio's werd gebruikt. En ik weet dat een aantal mensen, die vroeger in die studio's werkzaam waren, dit forum bezoeken dus misschien hebben die (of anderen natuurlijk) nog wat info?

 

Mijn vragen:

Voor zover ik weet waren bijna alle EMT 930 voorzien van een All Balance toonarm. Weet iemand waarom dat was? Waren de EMT-armen te duur, niet geschikt of waren de all-balance armen veel beter?

 

Verder waren de EMT's voorzien van een voorversterker, naar ik meen, gemaakt door het NOB of NRU. Heeft iemand daar misschien schematuur van? Ik ben erg geïnteresseerd in de gebruikte techniek en misschien wil ik er later eens een nabouwen. En waren deze versterkers specifiek gebouwd voor de Shure M75?

 

Kortom: best veel vragen. Misschien heeft iemand info... Ik hoor het graag. Veel dank alvast. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik begrepen heb is dat deze draaitafels werden aangeschaft in het AM en Mono tijdperk, toen er stereo kwam moesten ze worden omgebouwd, en is naar onderzoek gekozen voor de A-B arm.

En moesten ook de versterkers stereo zijn, en omdat het allemaal standaard moest zijn ze allemaal op de zelfde wijze aangepast.

De NRU had zelf een uitgebreide technisch dienst en daar werd dat allemaal gemaakt volgens de hoge standaard.

De arm was door twee schroeven los te draaien en om te wisselen, de armsteun met lamp en naald bescherming is ook een NRU aanpassing.

Shure M75 was gewoon een goed element en Shure maakt geen elementen meer ook geen naalden meer wel is de tonar naald te koop maar die zijn hoorbaar slechter.

De A-B arm is ook niet meer te koop laat staan de onderdelen.

Ik heb voor mijn ziekenomroep destijds twee van deze draaitafels bij een tussenhandelaar aangeschaft en weer compleet gemaakt, was eigenlijk alleen een draaiwerk met motor armsteunen en gedeeltelijke armen geen versterkers en geen rem bediening.

Ze hebben jaren dienst gedaan, daarna zijn ze naar een collega omroep gegaan, wat er verder mee gebeurd is weet ik niet.

Ik ben bang dat er nog weinig onderdelen van te verkrijgen zijn en als ze te koop zijn peperduur.

Het zijn ook rumble draaitafels.

De motor is een drie fase motor die in driehoek staat de derde fase word met een condensator gemaakt.

In serie met die condensator een instelbare draadgewonden weerstand die moet worden afgeregeld om het fictieve fase middelpunt in te stellen met als resultaat dat de motor minimaal bromt, daar voor heb je een plaat nodig zonder groeven en meet apparatuur, en moet de draaitafel op de juiste wijze dragend gemonteerd zijn.

Het 10 kilo wegend vliegwiel draait op een 8 mm kogel op een stalen onder plaat in een buis met glijlagers die is gevuld met EMT olie.

Op het vliegwiel zit een plexiglazen plaat die als slipkoppeling werkt met aan de onderkant een viltenring aan de zijkant zit naar onder een opstaande ring waar de rem hem kan tegenhouden.

Onder het vliegwiel zit in het midden ook een instelbare slipkoppeling om de snelheid afteregelen.

 

Nico.

bewerkt door nchuijg
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Nico en Juul,

 

Dank voor jullie reacties. Ik ben weer wat wijzer geworden!

 

En Nico leuk dat jij reageert want 'ferry fan' zegt je natuurlijk niets - maar ik kan me herinneren dat jij vele jaren geleden bezig was met onderhoud aan de EMT's van de ziekenomroep en wij samen nog eens hebben gekeken naar het rumble-probleem (of ik moet een hele andere Nico voor ogen hebben)! Ik geloof niet dat wij eruit kwamen toen. Wel waren we zo ver dat het te maken had met de elco bij de motor. Maar ik lees dat je inmiddels veel meer weet! Nogmaals dank voor je reactie. Groet, Stefan

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei ferry fan:

Beste Nico en Juul,

 

Dank voor jullie reacties. Ik ben weer wat wijzer geworden!

 

En Nico leuk dat jij reageert want 'ferry fan' zegt je natuurlijk niets - maar ik kan me herinneren dat jij vele jaren geleden bezig was met onderhoud aan de EMT's van de ziekenomroep en wij samen nog eens hebben gekeken naar het rumble-probleem (of ik moet een hele andere Nico voor ogen hebben)! Ik geloof niet dat wij eruit kwamen toen. Wel waren we zo ver dat het te maken had met de elco bij de motor. Maar ik lees dat je inmiddels veel meer weet! Nogmaals dank voor je reactie. Groet, Stefan

Stefan,

Het zou duidelijker en wenselijk zijn als je je totale naam bekent maakt mijn naam lijkt me duidelijk, ik praat hierover Ziekenomroep Rano Amsterdam in het AMC.

 

Nico Huijg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Stefan,

 

Ik heb even bij Sybrand Verwer, voormalig NOS-NOB etc. maar nu in "ruste" gevraagd waar hij z'n prachtige verhalen over de H'sum 3 studio nu heeft geplaatst.

Je kunt e.e.a. nu vinden:

Please login or register to see this link.

 

Veel leesplezier !

 

 

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-11-2023 om 21:16 zei Juul:

Dag Stefan,

 

Ik heb even bij Sybrand Verwer, voormalig NOS-NOB etc. maar nu in "ruste" gevraagd waar hij z'n prachtige verhalen over de H'sum 3 studio nu heeft geplaatst.

Je kunt e.e.a. nu vinden:

Please login or register to see this link.

 

Veel leesplezier !

 

 

Juul

Dank je wel Juul. Ik had deze serie al eens gevonden maar heel leuk om nog eens te lezen. Hoe dan ook veel dank! Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16-11-2023 om 22:08 zei ferry fan:

Dag allemaal,

 

Ik ben een soort van nieuw op dit forum - ik heb het in ieder geval lang niet meer bezocht. Daarom een kleine introductie. Ik ben opgegroeid in de jaren 70 en 80 en luisterde daarom veel naar Hilversum 3. Ik had zo mijn favorieten maar vooral Ferry Maat vond en vind ik geweldig. Later kreeg ik wat meer het idee waar die programma's eigenlijk mee werden gemaakt. Ik ben geïnteresseerd in techniek en radio en vind het daarom leuk om meer te weten over de DJ-tafel zoals die vanaf 1/2 jaren 70 tot 87 in de Hilversum 3 studio werd gebruikt.

 

Ik heb door de jaren best al wat info op internet gevonden. Maar ik heb wat specifieke vragen over de EMT 930 zoals die in die tijd in de Hilversumse radiostudio's werd gebruikt. En ik weet dat een aantal mensen, die vroeger in die studio's werkzaam waren, dit forum bezoeken dus misschien hebben die (of anderen natuurlijk) nog wat info?

 

Mijn vragen:

Voor zover ik weet waren bijna alle EMT 930 voorzien van een All Balance toonarm. Weet iemand waarom dat was? Waren de EMT-armen te duur, niet geschikt of waren de all-balance armen veel beter?

 

Verder waren de EMT's voorzien van een voorversterker, naar ik meen, gemaakt door het NOB of NRU. Heeft iemand daar misschien schematuur van? Ik ben erg geïnteresseerd in de gebruikte techniek en misschien wil ik er later eens een nabouwen. En waren deze versterkers specifiek gebouwd voor de Shure M75?

 

Kortom: best veel vragen. Misschien heeft iemand info... Ik hoor het graag. Veel dank alvast. 

Stefan, hier veel informatie over de EMT 930.

Please login or register to see this link.

Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6412
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Panthera leo
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.