Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik ben m'n foto archief aan het doorlopen en kwam dit tegen.
Het is een foto die ik maakte tijdens het uitzenden op 15 december 1988  van het concert van Eart Wind&Fire in Rotterdam - AHOY op 2 november 1988.  We zijn aandachtig aan het luisteren of de digi opname vanaf de DAT recorder goed gaat.

We waren als TROS de enige in Europa die het gehele concert 24 track en DIGITAAL mochten opnemen. Dit vanwege het feit dat we via de collega's van het NOB de modernste apparatuur tot onze beschikking hadden. ( een SONY 3324 recorder ) De EWF mensen keken hun ogen uit, ondanks het feit dat ze in de USA wel wat gewend zijn.  Samen met de productie manager van EWF, Ed Maloney en hun technicus, Mark Smith en onze fantastische technicus ,collega van het NOB , Hans Bunt is het hele concert gemixed in de splinternieuwe NOB 24 sporen DIGITALE studio in Hilversum Dat was studio 1 in de NCRV.  ( Daar waar nu alle TALPA zenders RTV zitten).
Het is gemixed in een sessie van 42 uur !!. De Amerikanen zijn  overgevlogen uit Helsinki na het laatste optreden  op 7 november.

Ik weet ook nog dat het management van EWF eiste dat we voor uitzending eerst een DAT naar de USA zouden sturen...........................hi.

Dat heb ik natuurlijk niet gedaan, want je weet hoe dat gaat ,je hoort nooit meer wat en enige tijd later ligt er een plaat in de winkel. Dus ik heb in overleg met platenmij CBS besloten om het niet te doen. Nooit meer iets over gehoord dus.

screen 25.jpg

screen 25b.jpg

vlnr. NOB techn Hans Bunt - NOB technicus Max Roozenbeek - EWF techn. Mark Smith - TROS producer Michel de Winter - EWF producer  Ed Malony - Juul Geleick

https://pixeldrain.com/u/JyNJepHs

bewerkt door Juul

Geplaatst

Wat een mooie foto's. Max Roozenbeek, een fantastisch sympathieke technicus. Altijd behulpzaam.

Geplaatst

Wat een bijzondere foto !   
Ik kan me herinneren dat Ferry Maat, dit verhaal eens verteld heeft in de Soul Show ? of 

wellicht een Soul Show reünie. Dat hij toen wel verteld heeft toch aan EWF dat ze opnamen gemaakt hadden

maar dat hun daar niets van wisten.

Dank voor het delen !

Geplaatst
  • Auteur

Ferry doelt denk ik op de opname uit 1979.  Deze opname die wij maakten daar wist EWF alles van. Ik had nog "bonje" met de stage techn.   Die is later vervangen door een Engelse technicus die veel met Jethro Tull werkte. Ik kan er nog wel een heel verhaal over schrijven..................😃

Geplaatst
49 minuten geleden zei Juul:

Ik kan er nog wel een heel verhaal over schrijven..................😃

Nou, ja, onze aandacht heb je hoor :D Graag zelfs!

Geplaatst
19 uur geleden zei Dirk72:

Wat een bijzondere foto !   
Ik kan me herinneren dat Ferry Maat, dit verhaal eens verteld heeft in de Soul Show ? of 

wellicht een Soul Show reünie. Dat hij toen wel verteld heeft toch aan EWF dat ze opnamen gemaakt hadden

maar dat hun daar niets van wisten.

Dank voor het delen !

Ja, dat heb ik ook gehoord. Dat vertelde Ferry Maat en ze waren niet boos maar wel enorm in shock. Leuk verhaal en leuke foto's!

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
22 uur geleden zei Samba-boy:

Nou, ja, onze aandacht heb je hoor :D Graag zelfs!

Onze opname was op 2 november 1988 in AHOY. Maar ruim een week eerder, ik meen 19 oktober, waren we ook al in AHOY om het concert te registreren.  Alles was geregeld met CBS records in Nederland. Zij wilden graag dat wij het concert opnamen. Er was een OK van CBS in de USA.

Dus wij stonden klaar in AHOY. In de middag kwamen we in contact met de technicus van EWF die het geluid deed. Wij vroegen om zoals dat heet een "aftak" van hun microfoons en effecten. Maar dat zag hij niet zitten hij wilde dat wij zijn mix zouden gebruiken. ( dus twee draadjes....) En dat zagen wij niet zitten. Want voor een mix van hem hoefden wij niet vanuit Hilversum een 24 sporen digi recorder mee te te nemen. Na interventie van CBS kregen we toch een "aftak". Dus een soundcheck ging ook goed. Enfin, het concert begon en na een minuut of 10  werd de EWF technicus boos want "jullie van de radio veroorzaken brom!"

Wij zijn nog gaan luisteren bij hem in de zaal maar helemaal niks................Want wat bleek?, hij had onze verbinding al verbroken !  Hij was gewoon op z'n "pik" getrapt om dat wij zijn mix niet gebruikten..........

Dus wij zijn maar weer onverrichte naar Hilversum gegaan. En ook de mensen van CBS over de rooie. Die namen direct contact op met CBS en de manager van EWF en met hun goedkeuring deden we een nieuwe poging maar nu op 2 november 1988.

Intussen waren de collega's van het NOB zo slim om een paar stageboxen mee te nemen.  (Stageboxen zorgen er voor dat onze aansluitingen galvanisch gescheiden zijn van hun installatie.)

inmiddels bleek later dat die bewuste technicus naar huis was gestuurd en er uit Engeland een ander was gekomen.

En daar was prima mee te werken. Niet  zo'n Amerikaan die "geloofde in de Heer maar ondertussen snoof en naar de wallen moest zeiden ze bij MOJO.

De mooiste opname en ook leukste was met Level42.  Mark King kwam effe bij ons in de wagen zitten bij de soundcheck en zei;"Ik hoor het al, jullie zijn vakmensen".  En Mark King droeg z'n eigen gitaren naar binnen. Ik heb wel anders gezien........................

Was in Enschede.

Hier m'n corr. met de toer manager van EWF destijds.  Ik hield contact met hem via een speciaal "netwerk" dat heette "Easystreet". Dat was toen een soort Email, was erg nieuw in 1988.

We hadden daar een account. Was veel handiger dan een fax.

En met m'n MAC-SE op m'n buro ging dat prima.

EWF corr over opname 2 n0v 1988 kopie.pdf

screen 11.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Ik heb al die verhalen bewaard van veel concerten. Ik zal eens kijken of ik ze zal posten. Want soms zijn het aantekeningen die ik wel snap maar een "buitenstaander" niet.

Maar dan kun je eens zien dat het allemaal niet zo makkelijk ging. Want we hadden dus net een aansluiting op EasyStreet zodat je met artiesten en managers kon "mailen" maar algemeen goed was het niet. Kwestie van "inbellen" was het......

Nog een foto tijdens de mix in NCRV 1  (nu Talpa radio xxx en Talpa tv )

NOB techn Hans Bunt is samen met EWF techn. Mark aan het mixen  en ik sta samen met Ed Malony EWF te luisteren.

Juul

screen 11.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst
13 uur geleden zei radio tpot:

Ja heerlijk om te lezen, dat haantjes gedrag van alle tijden is.

En dat het altijd de schuld van de ander is 🙃

Theo

Je hebt helemaal gelijk Theo: dit soort sarcastische reacties die eigenlijk een punt willen maken maar daarbij te zwak zijn om het beestje bij de naam te noemen zijn natuurlijk veel leuker om te lezen.

• 4 months later...
Geplaatst

Beste Juul,

Is de opname van EWF van 2 november ooit uitgebracht of ergens te verkrijgen (behalve op Youtube)?

• Vincent locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.