Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst

Ik luisterde gisteravond met mijn KiwiiSDR naar Shortwave Radio op 3975 kHz (75 meter-band). Opeens zie ik op 3955 kHz een dikke rode band verschijnen. Het bleek een DRM uitzending te zijn en gelukkig beschikt de Kiwi software over de mogelijkheid om hier naar te luisteren.

Het was Jazz AM. Waarschijnlijk uit de UK gericht op India. Dat is wat ik opmaak het de schermprint hieronder.

preview: JazzAM-20241101-BritAsia-3955kHz-DRM

In de preview kan je horen hoe het klonk gisteravond. Wil je de volledige opname (30 minuten), laat het dan even weten via een PB.

JazzAM-20241101-2201-2230-BritAsia-3955kHz-DRM.thumb.jpg.d9b634109d6ec1b05f3d696ae84f9a14.jpg

Geplaatst

In India wordt DRM op de middengolf uitgezonden. 

Meestal op de frequentie pal naast de analoge AM zender. 

Dus daar heeft men DRM ontvangers. Geen idee Hoeveel. 

Geplaatst
2 uur geleden zei ruudam:

Dus daar heeft men DRM ontvangers. Geen idee Hoeveel. 

Vele miljoenen.

'' Over 900 million people in India car receive DRM broadcasts.'' 

Zoveel ???

''Over 6 million new cars fitted with DRM receivers are on the roads in India by now. Major car brands using DRM for their infotainment systems are: Maruti Suzuki, Hyundai, Toyota, MG Motor, Mahindra, Mercedes Benz and Tata.'' 

https://www.drm.org/drm-in-the-world/india/

2 uur geleden zei ruudam:

In India wordt DRM op de middengolf uitgezonden. 

En op korte golf dus.

'' The rollout of DRM in the AM bands for regular domestic broadcasts by the Indian public broadcaster is ongoing. Currently 37 high power DRM medium wave and 4 DRM shortwave transmitters are installed. Four transmitters (one each in four metro cities) are now carrying pure DRM transmissions round the clock. The remaining 33 transmitters are working in simulcast mode with one hour daily in pure DRM.'' 

https://www.drm.org/drm-in-the-world/india/

Geplaatst

Die 900.000 lijkt me onzin, er wonen 1,5 miljard mensen in India.

Of er ook veel naar geluisterd wordt, en de meeste mensen hebben daar geen auto dus of die met een portable of zo naar DRM luisteren.

Het systeem heet overigens DRM 30, ter onderscheiding van DRM+ voor de VHF banden. Dat systeem is beter dan DAB+, meer zenders in spectrum tegen hogere bitrate. En minder zenders per miltiplex dus makkelijker voor commerciele omroep.

Geplaatst
  • Auteur

Vanochtend tussen 0600-0700 (GMT) via dezelfde zender op 3955 kHz een DRM uitzending van BBC Worldservice.

Preview: BBC-WS-20241103-Preview-DRM-3955kHz

Wil je de hele uitznending ontvangen, stuur me dan even een PB.

En toen de zender uitging was Channel 292 heel zwak te horen: Channel292-20241103-0700-0701-3955kHz

Op de 31 meter is Channel 292 overdag overigens prima te ontvangen op 9670 kHz.

BBC-WS-20241103-0605-0700-BBCweekend-DRM-3995kHz.thumb.jpg.2ef419e46f5b0f17fe5e60a15b500a6e.jpg

• Vincent locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.