Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

In dit trefpunt voor radiofielen is zonder twijfel een zeer groot deel van de deelnemers zeezender anorak. Ieder heeft zijn eigen verhaal hoe het toch allemaal zover heeft kunnen komen. Ik schreef het in 2018 tbv Freewave Nostalgie op.

Eerder gepubliceerd in 2018 Freewave Nostalgie.

In 2018 schreef ik in 6 delen waarom en hoe ik tussen 1960 en 1970,  met natuurlijk de uitloop naar 1990  toen het einde van de West Europese Zeezenderij een feit was,  zo verslingerd raakte  aan het medium radio en de muziek in en uit die tijd. En dat terwijl ik voor die vreemde hobby al een uitdagende boeiende tijdbesteding had namelijk sigarenbandjes sparen. Met andere woorden who needs zeezenders when your having fun with sigarenbandjes.

Ik gaf  in deel 6 aan dat er na de 60er jaren ook een verder vervolg zou komen  gedurende de 70s ,maar  daar ben ik niet aan begonnen. Dus prettig leesvoer en foto's . 

Op de foto het VOA zendschip Courier op Rhodos in 1956 compleet met ballon antenne, het kan dus wel maar niet op open zee. Overigens als ene Peer Jensen, Deen, niet in circa 56/57 een zakenreis had gemaakt naar dit eiland en las en hoorde over dit zendschip was hij waarschijnlijk niet op het idee gekomen een commerciele variant voor de Deense te verankeren. Radio Mercur waar het West Europese zeezender avontuur mee begon in augustus 1958.

Hier zijn de links voor deel 1 tm 6:

https://freewave-nostalgie.nl/radio-meer-60er-jaren/   deel 1

https://freewave-nostalgie.nl/radio-meer-60er-jaren/    deel 2

https://freewave-nostalgie.nl/radio-en-meer-deel-3/     deel 3

https://freewave-nostalgie.nl/radio-en-meer-de-zestiger-jaren-deel-4/  deel 4

https://freewave-nostalgie.nl/radio-en-meer-de-zestiger-jaren-deel-5/ deel 5

https://freewave-nostalgie.nl/radio-en-meer-de-zestiger-jaren-deel-6/ deel 6

Paul de Haan

courier_0020.jpg

Geplaatst

Ik vind het mooi dat zulke verhalen opgeschreven worden.

De mijne begint in Wildervank, maar radio was lang buiten mijn bereik.

Gewoon omdat er niet veel geld was, de radio thuis was heilig en zelf had ik pas een radio toen ik 14 jaar was en een krantenwijk had.

Maar dat was ook al rond 1973 en ik ben van 59 😃

Maar toen woonden we ook al in Emmen, omringd door het prachtige Drentse zand.

Theo

• 4 weeks later...
Geplaatst
  • Populair bericht

Paul

Leuke verhalen en met foto's dan nog

De Gazelle fiets ja.. maar als ik in Vlaanderen daarover praat gaan de antennes op de hoofden mij onbegrijpend aanstaren

Ik heb er een 2 boeken van! of 3

Ook de stripverhalen behandeld in de Lastdodo strip catalogus

Piet Pelle is bekend van de Rijwiel fabriek

Vooral de langwerpige uitvoeringen

De rest van de vierkante kleine stripboekjes minder

Overigens zeer zeldzaam en zeker de boekjes zonder Piet Pelle

En er was een aparte pagina voor de rijwiel handelaren waar in het vakje hun adres instond o.a.

Begin dit maar eens uit te zoeken en te vinden

Als voorzitter en oprichter van De Reclamestripclub (je) en speuren zit in mijn bloed weet ik dus veel over de Gazelle fiets van jou

Compleet met 2 pagina's extra met de prijzen van de fietsen

Veel minder leuk dat de prijzen 15 25 tot 75 euro gaan voor de nieuwstaten

Maar ja bv de jaren 1928 1930........zelfs voor jouw tijd neem ik aan

Het is natuurlijk leuk als je plotseling op de fiets iemand ziet rijden met een radio maar dat zal wel niet in de Gazelle reeksen zijn geweest

En nee Paul nooit een nieuwe fiets gehad.. ik mocht altijd deze van mijne oudere broer gebruiken

Ik vergeet nooit dat mijn 1e aankoop op radio gebied een Philips was in het zwarte kleur en dacht toen rond de 1200 BF of rond de 30 euro koste

Toen voor mij in die tijd een groot bedrag als beginnend scheepsjongen op zee

Ik ontdekte radio City - radio London enz...voor mij toen een openbaring al die Engelse zeezenders. ik ben van april 1951 en op 15,5 jarige leeftijd beginnen varen in de zomer van 1966

Helaas de 1e 2 reizen was het telkens storm geworden

Zo zeeziek als een hond met een emmer bij mijn bed

Helaas...een matroos ....jongen sorry maar je met eruit: we verzuipen in de vis

Lag aan boord de ene kant de bakboordzijde vol schol dus pladijs

48 uur aan een stuk buiten . regen. zeewater....ik werkte en zat opeen rieten ben al die schol te rippen en dacht dat ik slapend werkte opeens

Ik dacht wat doe ik hier. thuiskomen ermee stoppen een een ander vak gaan leren. is dit altijd zo...

Door die harde leerschool kan al de 1e reis zelfs de matrozen niet zo snel de vis rippen. Ben altijd van toen af de snelste geweest.

Maar dank zij het zeevissersleven zijn er hopen banden gekocht zwerven de opnames rond op het internet. Pas vanaf eind 1977 nam ik weer op . de vorige ging 13 x naar de winkel en op een gegeven dag tegen de muur geworpen van kwaadheid

Wat een wonder was dat transistor radio-tje toen op AM. Steengoed

En al die zeezenders. ik herrinner me nog dat bij Radio City en Radio London er ook een half uur en een uur Rolling Stones en The Beatles was op die 2 zenders. Daarom hadden deze toen mijn voorkeur en ook door de gekte soms bij Radio London

Genoeg over alles anders word het een boek hoofdstuk

We gaan even naar Radio London luisteren terug in de tijd

16 jaar toen en 74 is brrr 58 jaar. geleden ongeveer

Dit zeerover schip hier is roestig worden en ook de schipper zijn verrekijkers

nog dit ook al lang geleden nostalgie

op een radio dag nog geklets tegen jou aan een klein tafeltje in dat museum

Ik zou zeggen aan alle ouwe krakers medegenoten

Bedankt omdat jullie met je duurzame spaarcenten banden gekocht te hebben rond de 60s-70s en programma's later te verdelen

Het gaat jullie goed met de gezondheid

Jean-Pierre

Geplaatst
4 uur geleden zei Jean-Pierre De Zeerover:

Paul

De Gazelle fiets ja.. maar als ik in Vlaanderen daarover praat gaan de antennes op de hoofden mij onbegrijpend aanstaren

En er was een aparte pagina voor de rijwiel handelaren waar in het vakje hun adres instond o.a.

Als voorzitter en oprichter van De Reclamestripclub (je) en speuren zit in mijn bloed weet ik dus veel over de Gazelle fiets van jou

Het is natuurlijk leuk als je plotseling op de fiets iemand ziet rijden met een radio maar dat zal wel niet in de Gazelle reeksen zijn geweest

En nee Paul nooit een nieuwe fiets gehad.. ik mocht altijd deze van mijne oudere broer gebruiken

Ik vergeet nooit dat mijn 1e aankoop op radio gebied een Philips was in het zwarte kleur en dacht toen rond de 1200 BF of rond de 30 euro koste

Ik ontdekte radio City - radio London enz...voor mij toen een openbaring al die Engelse zeezenders. ik ben van april 1951 en op 15,5 jarige leeftijd beginnen varen in de zomer van 1966

48 uur aan een stuk buiten . regen. zeewater....ik werkte en zat opeen rieten ben al die schol te rippen en dacht dat ik slapend werkte opeens

Ik dacht wat doe ik hier. thuiskomen ermee stoppen een een ander vak gaan leren. is dit altijd zo...

Door die harde leerschool kan al de 1e reis zelfs de matrozen niet zo snel de vis rippen. Ben altijd van toen af de snelste geweest.

Maar dank zij het zeevissersleven zijn er hopen banden gekocht zwerven de opnames rond op het internet. Pas vanaf eind 1977 nam ik weer op . de vorige ging 13 x naar de winkel en op een gegeven dag tegen de muur geworpen van kwaadheid

En al die zeezenders. ik herrinner me nog dat bij Radio City en Radio London er ook een half uur en een uur Rolling Stones en The Beatles was op die 2 zenders. Daarom hadden deze toen mijn voorkeur en ook door de gekte soms bij Radio London

Bedankt omdat jullie met je duurzame spaarcenten banden gekocht te hebben rond de 60s-70s en programma's later te verdelen

Jean-Pierre

Jean,

Ben je in je varend leven ook wel langs de radio boten gevaren , en aanboord geweest?

Geplaatst

De zeezenderij begon al in de jaren 20 en 30 in Amerika tijdens de drooglegging

Op schepen buitengaats werd wel alcohol geschonken en om reclame te maken voor deze drijvende kroegen werd er een radio zender geïnstalleerd op de boot. Lekker makkelijk want je had daarvoor geen zendvergunning nodig.

Geplaatst

Jean-Pierre De Zeerover,

Heb je hem nog?

afbeelding.png

Hét (radio gebeuren) begon bij mij door het luisteren naar 'geheime zenders' op mg. Iets er na de Ned. Service Radio Luxemburg 208 én daarna RNI op mg én kg.

Groet,

HA

bewerkt door Hotel Amigo

Geplaatst
  • Auteur
Op 17-6-2025 om 14:03 zei Jean-Pierre De Zeerover:

Paul

Jean-Pierre

Mooie verhalen Jean Piere, dank daarvoor.

Geplaatst

Wat is het toch genieten om deze verhalen te lezen... veel ervan zit ook nog in mijn nostalgisch geheugen.

Bedankt hiervoor.

Groet,

Andries

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.