Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Onze gewaardeerd forumlid Helmut vroeg aan mij om hier in de UK bovenstaande radio (de GEC Gemini G824 transistor radio) via Ebay UK te bemachtigen:

image.png

Waarom wilde Helmut deze radio zo graag hebben?

Wel....hierom:

20250728_180949.jpg

ge-etst in het plastic: de zenders Luxembourg en Caroline! Ook een specifiek intern antennesysteem schijnt uniek te zijn!

De radio komt zsm naar je toe, Helmut!

20250723_103413.jpg

20250723_103319.jpg

Plaatjes met toestemming van Helmut

Geplaatst

Omnivoor,

Hoe zit dit in elkaar?

Kent deze radio 2 middengolfbereiken?

• één van 550 tot 200 meter

• en één van 211 tot 180 meter?

Rink

bewerkt door Rink Hof

Geplaatst
  • Auteur

Dit is wat Helmut mij mailde, Rink:

"Het is een wat langer verhaal. Op de schaal maar niet direkt zichtbaar staat Caroline. Ik heb deze radio's verzameld .........
Maar deze radio is ook nog technisch interessant. Het heeft ook kortegolf maar geen telescoop antenne voor KG. Alle drie bereiken LG, MG en Kortegolf worden met een Ferritantenne ontvangen. Dit is zeldzaam. Het heeft ook een buitenantenne aansluiting. En nog meer maar dat ben ik alweer vergeten."

Omni: "Op de dial had ik Luxembourg EN Caroline gezien, ge-etst in het [perspex. Ed.] plastic, bijna niet te zien! Vind je het goed als ik wat foto's van de radio op Radiotrefpunt zet?"

Helmut: "Ja Omni, dat was de door mij vergeten punt.
Deze radio heeft 2 MG banden. Heb je ook niet zó vaak. Natuurlijk kun je foto's plaatsen. Dat zal leuk zijn. Ik wens je een prettige weekeinde. Tot
volgende week. Helmut"

20250723_103814.jpg

Geplaatst

Dank je Omnivoor.

Uit de aanduidingen Home, Light en Third concludeer ik dat deze radio uit het Engelse zeezendertijdperk dateert. Na sluiting van de (meeste) zeezenders in augustus 1967 zette de BBC deze namen aan de kant en voerde BBC Radio 1, 2, 3 en 4 in. Dat was in sept of okt 1967.

Omdat alleen Caroline er op staat, kan hij uit 1964 of uit september 1967 geweest zijn.

Geplaatst

Volgens Radio museum is het toestel van 1965. Het ontwerp kan dan van 64 zijn.

Er was nog een ander merk met precies hetzelfde model.

Geplaatst

Als Caroline op 259 staat kan het alleen maar van na april 1966 zijn. Voor die tijd zaten de beide Carolines immers op 199 meter.

Piet.

Update: Sorry, opmerking was bedoeld voor andere posting.

bewerkt door Piet van der Vooren

Geplaatst

Caroline staat op deze radio duidelijk op 199 meter. Dus dan zou het van voor 66 zijn en is 1965 niet onlogisch.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.