Geplaatst 27 september27 sep EDIT: Ik hoor de VPRO vrijdag avond show genoemdHoi,Ik heb de volgende opname. Het begint met een uitzending van het concert van Randy Newman in de oostpoort in Groningen van 24 mei, dit zou mogelijk 1974 zijn geweest. Daarna gaat het over in een normaal stukje radio (met Jan Donkers?). Meer informatie welkom maar bovenal geniet!Link: https://drive.google.com/file/d/111-45tCjPfGyA1-SWcQ4BbMOckuFPxf2/view?usp=drive_linkGroet,Tom 27 september27 sep bewerkt door tomvv
Geplaatst 29 september29 sep Op 27-9-2025 om 10:03 zei tomvv:EDIT: Ik hoor de VPRO vrijdag avond show genoemdHoi,Ik heb de volgende opname. Het begint met een uitzending van het concert van Randy Newman in de oostpoort in Groningen van 24 mei, dit zou mogelijk 1974 zijn geweest. Daarna gaat het over in een normaal stukje radio (met Jan Donkers?). Meer informatie welkom maar bovenal geniet!Link: https://drive.google.com/file/d/111-45tCjPfGyA1-SWcQ4BbMOckuFPxf2/view?usp=drive_linkGroet,TomDag Tom,Hartelijk dank voor een prachtige opname.Het is het programma 'De VPRO Vrijdagavond Show, die op Hilversum 3 werd uitgezonden van 21.00 tot 01.00 uur.Het is de uitzending van 28 juni of 5 juli 1974, tussen 23.22 en 00.10 uur. Dat haal ik uit het eerste bericht van het ANP Nieuws van middernacht.De nieuwslezer vertelt dat minder Van der Stoel 'over twee weken' naar Teheran afreist voor een gesprek met de sjah.Dat bezoek was van 16 tot 19 juli, dus dat kan zowel 28 juni als 5 juli zijn, maar mij lijkt 5 juli dan het meest waarschijnlijk, dus daar houd ik het op. Ik heb geen gids van 5 juli, wel van 28 juni, maar daar staat geen vermelding van welk concert wordt uitgezonden.In het eerste gedeelte (23.30 tot 24.00) uur draait Wim Noordhoek opnames van een concert van Randy Newman op 24 mei, afgewisseld met interview met Newman door Noordhoek zelf. Het eerste deel van het concert werd rechtstreeks uitgezonden door de VPRO, dit zijn de resterende opnames.Na middernacht gaat Jan Donkers verder met zijn uurtje, het laatste uur van de Vrijdagavondshow.Hartelijk dank hiervoor!Edwin 29 september29 sep bewerkt door rauhfaser
Geplaatst 29 september29 sep Leuk, Randy Newman in zijn topjaren. In 1972 was het album 'Sail Away' verschenen en in september 1974 verscheen 'Good Old Boys'. Ik draai ze beide nog regelmatig.In mijn herinnering hoorde je op de vrijdagavond bij de Vpro achtereenvolgens altijd Han Reiziger, Rik Zaal, Wim Noordhoek en Jan Donkers. 29 september29 sep bewerkt door Will Stevens
Geplaatst 29 september29 sep 22 minuten geleden zei Will Stevens:Leuk, Randy Newman in zijn topjaren. In 1972 was het album 'Sail Away' verschenen en in september 1974 verscheen 'Good Old Boys'. Ik draai ze beide nog regelmatig.In mijn herinnering hoorde je op de vrijdagavond bij de Vpro achtereenvolgens altijd Han Reiziger, Rik Zaal, Wim Noordhoek en Jan Donkers.Klopt, dat staat hierboven in het knipsel niet, wel in andere gidsen die ik heb. 29 september29 sep bewerkt door rauhfaser
Geplaatst 30 september30 sep 19 uur geleden zei Will Stevens:Leuk, Randy Newman in zijn topjaren. In 1972 was het album 'Sail Away' verschenen en in september 1974 verscheen 'Good Old Boys'. Ik draai ze beide nog regelmatig.In mijn herinnering hoorde je op de vrijdagavond bij de Vpro achtereenvolgens altijd Han Reiziger, Rik Zaal, Wim Noordhoek en Jan Donkers.'Sail Away' blijkt van grote invloed geweest te zijn op Brian Wilson van The Beach Boys in hun Nederlandse periode (1972). Hij draaide het toen naar verluidt aan de lopende band.Edwin
Geplaatst 30 september30 sep Populair bericht Op 27-9-2025 om 10:03 zei tomvv:EDIT: Ik hoor de VPRO vrijdag avond show genoemdHoi,Ik heb de volgende opname. Het begint met een uitzending van het concert van Randy Newman in de oostpoort in Groningen van 24 mei, dit zou mogelijk 1974 zijn geweest. Daarna gaat het over in een normaal stukje radio (met Jan Donkers?). Meer informatie welkom maar bovenal geniet!Link: https://drive.google.com/file/d/111-45tCjPfGyA1-SWcQ4BbMOckuFPxf2/view?usp=drive_linkGroet,TomDag Tom,Ik ben even in mijn archief van Muziekkrant OOR gedoken, in de editie van 22 mei 1974 staat een groot interview vanwege zijn terugkeer na twee jaar in Nederland.Groet, Edwin
Geplaatst 2 oktober2 okt Auteur Op 29-9-2025 om 12:18 zei rauhfaser:Dag Tom,Hartelijk dank voor een prachtige opname.Het is het programma 'De VPRO Vrijdagavond Show, die op Hilversum 3 werd uitgezonden van 21.00 tot 01.00 uur.Het is de uitzending van 28 juni of 5 juli 1974, tussen 23.22 en 00.10 uur. Dat haal ik uit het eerste bericht van het ANP Nieuws van middernacht.De nieuwslezer vertelt dat minder Van der Stoel 'over twee weken' naar Teheran afreist voor een gesprek met de sjah.Dat bezoek was van 16 tot 19 juli, dus dat kan zowel 28 juni als 5 juli zijn, maar mij lijkt 5 juli dan het meest waarschijnlijk, dus daar houd ik het op. Ik heb geen gids van 5 juli, wel van 28 juni, maar daar staat geen vermelding van welk concert wordt uitgezonden.In het eerste gedeelte (23.30 tot 24.00) uur draait Wim Noordhoek opnames van een concert van Randy Newman op 24 mei, afgewisseld met interview met Newman door Noordhoek zelf. Het eerste deel van het concert werd rechtstreeks uitgezonden door de VPRO, dit zijn de resterende opnames.Na middernacht gaat Jan Donkers verder met zijn uurtje, het laatste uur van de Vrijdagavondshow.Hartelijk dank hiervoor!EdwinWederom graag gedaan en jij ook bedankt! Ik denk niet dat mijn vader destijds had kunnen bedenken dat mensen nu plezier zouden beleven aan zijn opnames. Leuk om zo meer te weten te komen.
Geplaatst 3 oktober3 okt 13 uur geleden zei tomvv:Wederom graag gedaan en jij ook bedankt! Ik denk niet dat mijn vader destijds had kunnen bedenken dat mensen nu plezier zouden beleven aan zijn opnames. Leuk om zo meer te weten te komen.Leuk Tom! Hartstikke benieuwd of je nog meer moois hebt uit de collectie van je vader. Omdat je het aan ons vraagt, vermoed ik dat je het hem niet meer kunt vragen, dus is hij er niet meer? Dan is het een waardevolle nalatenschap, waarbij wij (ik in ieder geval) graag meehelpen om je er meer over te vertellen. Dat het ook ons aan bijzondere opnames helpt, is een bijzondere 'bijvangst'.Edwin
Geplaatst 3 oktober3 okt Auteur 6 uur geleden zei rauhfaser:Leuk Tom! Hartstikke benieuwd of je nog meer moois hebt uit de collectie van je vader. Omdat je het aan ons vraagt, vermoed ik dat je het hem niet meer kunt vragen, dus is hij er niet meer? Dan is het een waardevolle nalatenschap, waarbij wij (ik in ieder geval) graag meehelpen om je er meer over te vertellen. Dat het ook ons aan bijzondere opnames helpt, is een bijzondere 'bijvangst'.EdwinHoi Edwin, Dat klopt hij is in 2022 overleden aan de gevolgen van dementie. Het staat me niet bij dat ik het hier met hem ooit over gehad heb toen hij nog leefde. De doos met tapes, dias en 8mm films heb ik meegenomen uit het ouderlijk huis met als doel digitalisatie. Het geheel geeft een goed beeld van wat hem interesseerde in die periode van zijn leven. Uiteraard jammer dat hij er nu niet meer is om mij er over te vertellen, dat had hij misschien wel leuk gevonden. Mijn moeder weet mij nog wel een aantal dingen te vertellen maar ik denk dat jullie toch meer weten over wie er toen op de radio was op dat moment. Volgens mij heb ik nog één opname die mogelijk interessant is en dan houdt het helaas op qua radio opnames. Hij nam ook op vanaf vinyl en een van die opnames heb ik ook gedigitaliseerd als herinnering. Misschien ambieerde hij wel een carrière als radiomaker! Groet,Tom
Geplaatst 3 oktober3 okt 1 uur geleden zei tomvv:Hoi Edwin,Dat klopt hij is in 2022 overleden aan de gevolgen van dementie. Het staat me niet bij dat ik het hier met hem ooit over gehad heb toen hij nog leefde. De doos met tapes, dias en 8mm films heb ik meegenomen uit het ouderlijk huis met als doel digitalisatie. Het geheel geeft een goed beeld van wat hem interesseerde in die periode van zijn leven. Uiteraard jammer dat hij er nu niet meer is om mij er over te vertellen, dat had hij misschien wel leuk gevonden. Mijn moeder weet mij nog wel een aantal dingen te vertellen maar ik denk dat jullie toch meer weten over wie er toen op de radio was op dat moment. Volgens mij heb ik nog één opname die mogelijk interessant is en dan houdt het helaas op qua radio opnames. Hij nam ook op vanaf vinyl en een van die opnames heb ik ook gedigitaliseerd als herinnering. Misschien ambieerde hij wel een carrière als radiomaker! Groet,TomDag Tom,Dank voor je mooie reactie. Dat hij LP's opnam, zegt niet per definitie dat je vader een radiocarrière ambieeerde: Platen van elkaar lenen en die op cassette of tape zetten was wel een van de zaken die iedereen deed in de jaren '70 en '80. LP's waren zeker eind jaren 60 en begin jaren '70 nog erg duur ten opzichte van het weekloon. Het gemiddelde weekloon in 1970 was 298 gulden bruto per week (€ 135). Een nieuwe LP kostte zo'n 17 gulden, dubbel-LP's 25 tot 30 gulden. Vriendengroepen spraken met elkaar af dat de ene persoon de ene LP kocht en de andere de andere. Die leende je elkaar dan uit, zodat je er op cassette of tape toch thuis van kon genieten. Ook waren er radiomakers die bewust niet door de platen heen praatten, in sommige gevallen om de 'thuistapers' terwille te zijn: Aad Bos, Vincent van Engelen, Jan Donkers, Wim Noordhoek en Rik Zaal bijvoorbeeld. Ik ben benieuwd naar je laatste opname.PS: er wordt nu wel eens geklaagd dat nieuwe LP's zo duur zijn. € 35 is inderdaad geen uitzondering, je ziet ook mooie heruitgaves die richting € 50 gaan. Relatief twee keer zoveel als destijds in guldens dus. Maar het huidige weekloon is aanmerkelijk meer: € 1.150!Groet, Edwin 3 oktober3 okt bewerkt door rauhfaser
Geplaatst 4 oktober4 okt Auteur 16 uur geleden zei rauhfaser:Dag Tom,Dank voor je mooie reactie. Dat hij LP's opnam, zegt niet per definitie dat je vader een radiocarrière ambieeerde: Platen van elkaar lenen en die op cassette of tape zetten was wel een van de zaken die iedereen deed in de jaren '70 en '80. LP's waren zeker eind jaren 60 en begin jaren '70 nog erg duur ten opzichte van het weekloon. Het gemiddelde weekloon in 1970 was 298 gulden bruto per week (€ 135). Een nieuwe LP kostte zo'n 17 gulden, dubbel-LP's 25 tot 30 gulden. Vriendengroepen spraken met elkaar af dat de ene persoon de ene LP kocht en de andere de andere. Die leende je elkaar dan uit, zodat je er op cassette of tape toch thuis van kon genieten. Ook waren er radiomakers die bewust niet door de platen heen praatten, in sommige gevallen om de 'thuistapers' terwille te zijn: Aad Bos, Vincent van Engelen, Jan Donkers, Wim Noordhoek en Rik Zaal bijvoorbeeld. Ik ben benieuwd naar je laatste opname.PS: er wordt nu wel eens geklaagd dat nieuwe LP's zo duur zijn. € 35 is inderdaad geen uitzondering, je ziet ook mooie heruitgaves die richting € 50 gaan. Relatief twee keer zoveel als destijds in guldens dus. Maar het huidige weekloon is aanmerkelijk meer: € 1.150!Groet, EdwinDag Edwin, Nee dat was ook meer een grapje. Uiteindelijk is hij zijn hele werkzame leven meubelmaker geweest. Wat tof om te horen dat er radiomakers waren die dachten aan de mensen die opnames maakten. Dit was nog voor de "home taping is killing music" periode gok ik? De prijzen van nieuwe LPs zijn inderdaad nogal stevig. Daarom koop ik ze graag bij de kringloop en dan heb je nog een beetje het schatzoeker gevoel. Daarnaast ook wel een boel gekregen van mensen die er zelf niks mee doen. Een hele lange periode heb ik niet zoveel gehad met fysieke media en opeens ging het heel hard en is bij mij het gevoel ontstaan dat het belangrijk is dingen te archiveren of in ieder geval te digitaliseren voor de toekomst. Zonder sporen dan wel fysiek of digitaal kan je net zo goed niet bestaan hebben ... Ik ga de opname controleren en als deze goed is bevonden deel ik hem met jullie. Fijn weekend! Tom
Geplaatst 4 oktober4 okt 8 uur geleden zei tomvv:De prijzen van nieuwe LPs zijn inderdaad nogal stevig. Daarom koop ik ze graag bij de kringloop en dan heb je nog een beetje het schatzoeker gevoel. Dat doe ik dus ook. Als je genoeg geld uitgeeft, kun je alles krijgen wat je wilt, maar de sport is om voor prikkie een juweeltje van vroeger uit de kringloopbakken te vissen.Op die manier heb ik ook nogal wat elpees teruggevonden die ik vroeger alleen op een cassettebandje had, opgenomen van vrienden.
Geplaatst 7 oktober7 okt Op 4-10-2025 om 09:38 zei tomvv:Dag Edwin, Nee dat was ook meer een grapje. Uiteindelijk is hij zijn hele werkzame leven meubelmaker geweest. Wat tof om te horen dat er radiomakers waren die dachten aan de mensen die opnames maakten. Dit was nog voor de "home taping is killing music" periode gok ik?De prijzen van nieuwe LPs zijn inderdaad nogal stevig. Daarom koop ik ze graag bij de kringloop en dan heb je nog een beetje het schatzoeker gevoel. Daarnaast ook wel een boel gekregen van mensen die er zelf niks mee doen. Een hele lange periode heb ik niet zoveel gehad met fysieke media en opeens ging het heel hard en is bij mij het gevoel ontstaan dat het belangrijk is dingen te archiveren of in ieder geval te digitaliseren voor de toekomst. Zonder sporen dan wel fysiek of digitaal kan je net zo goed niet bestaan hebben ...Ik ga de opname controleren en als deze goed is bevonden deel ik hem met jullie. Fijn weekend!TomDat 'hometaping is killing music' was een onzincampagne. Een beetje de voorloper van de latere campagnes voor het illegaal downloaden van muziek. Het ging vooral om mensen die hele LP's van elkaar leenden.Dat een deejay plaatjes helemaal draaide, sloeg achteraf eigenlijk nergens op. Iedereen van mijn generatie had cassettebandjes met de van de radio opgenomen hits, (helemaal als je ze bij Felix Meurders opnam, met geklets er doorheen als je voor Lex Harding ging. Ferry Maar draaide elke week de nieuwe binnenkomers helemaal). Maar als er daar een bij zat die je echt goed vond, ging je die toch wel kopen. Ik verzamel dit jaar precies vijftig jaar vinyl (eerst alleen singles als 8-jarige, daarna singles en LP's). Bij de komst van de CD was er één belangrijk moment, 1 mei 1991, waarop alle reguliere platenwinkels (Free Record Shop en de daaraan gelieerde platenafdeling van Ter Meulen) van de LP's afstapten en overgingen op cd. Wat er nog in de bakken stond, ging voor 50% van de prijs weg. Je wilt niet weten wat ik toen aan kilometers heb afgelegd om in het halve land Free Record Shops te plunderen: ik was toen nog een thuiswonende vrijgezel met een lekker budget. In de jaren 90 en 2000 wilde íedereen van zijn vinyl af. Het was vooral toen een goudmijn als je naar een willekeurige rommelmarkt ging. Ik woonde op Rotterdam Zuid en in De Kuip was elke maand een rommelmarkt onder de tribunes. Nam je 30 gulden mee (er was nog geen pin), ging je met 100 platen naar huis. Als ik bij iemand een stapeltje LP's of singles meenam, ging het vaak van 'neem je er 20 voor een tientje? Joh, stop er nog een paar in je tas, ik wil er van af'. Voor Rumours, Love Over Gold of Thriller betaalde je toen écht nergens meer dan een gulden. Bakken vol singles uit de sixties en seventies (van beat tot dance classics en rock) voor vaak een kwartje. Van mijn 6.000 LP's en dito singles heb ik het gros toen gekocht. En ik ben altijd doorgegaan met nieuw vinyl kopen. Smashing Pumpkins, Jeff Buckley, Nirvana, Dinosaur Jr, George Michael, Beautiful South, Cure, Pixies, Tracy Chapman, platen uit de vroege jaren 90, dat spul is nu supergewild. Veel van die platen zijn inmiddels opnieuw geperst (veel ook niet trouwens) , maar er is een groep die speciaal die eerste persing wil. Misschien dat ik het hele zwikkie een keer vervang door die herpersingen en een leuk reisje met mijn vrouw ga maken: 150 krijgen voor een originele 'Mellon Collie' en een nieuwe kopen voor 40, klinkt als een deal toch?Alle begrip voor de groep 50ers en 60ers die spijt heeft van zijn ooit weggesmeten vinylcollectie en die nu aan het terugkopen is, maar ik ben blij dat ik eigenwijs was en daar niet toe behoor.Edwin 7 oktober7 okt bewerkt door rauhfaser
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.