Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (â‹®) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radio Atlantis 3 Maart 1974 "T.A.K." uitzending

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Deze opname heb ik een jaar of 2 ook al eens aangeboden maar de link is verlopen, dus gaat ie in de "re-load". Op 3 Maart 1974 waren er op Radio Atlantis plotseling live uitzendingen te horen van het "Taal Aktie Kommitee", een organisatie die nogal erg Pro-Vlaanderen is. Ik heb zelf dit in Geldrop opgenomen met mijn Greatz Page portable en Philips N4416 recorder. Deze recorder had ik toen pas gekocht en het was een van de eerste opnames die ik ermee maakte. Diezelfde dag zou Radio Atlantis ook van golflengte (zoals we dat toen nog noemden) veranderen.

Geniet, nou ja, geniet??? Nog eens mee met de "T.A.K." mannen die live in de studio zaten en nogal zeeziek waren.

Radio Atlantis - 3 Maart 1974 - T.A.K.

pixeldrain
No image preview

Atlantis 1974-03-03 uitzendingen Taal-Aktie-Committee.mp3

This file has been shared with you on pixeldrain

Fijne dag

Henk Kruize

Philips tape N4416 - 02.jpg

Geplaatst

Taal Aktie Komitee of TAK (met de toenmalige spelling) ; Dus niet Tac of Tack. Ook de BRT meldde dat zender Atlantis gekaapt was door Tak. Sommige luisteraars dachten al dat Tack ook het tweede zendschip van Atlantis had overgenomen, maar dat was het dus niet.

taalactie (niet-naleving van de taalwetten en de verfransing van de taalgrensgemeenten)

Aan boord besloten ze de uitzendingen te staken op 270m en een uur later terug te komen op 227m.

Geplaatst
Was er niet een verhaal dat Adriaan zeer pro-Vlaams was en enige banden had met het Taal Aktie Komitee en hen uitnodigde om vanaf het schip uit te zenden?

(with Google Translate)

bewerkt door scotty

Geplaatst
55 minuten geleden zei scotty:
Was er niet een verhaal dat Adriaan zeer pro-Vlaams was en enige banden had met het Taal Aktie Komitee en hen uitnodigde om vanaf het schip uit te zenden?

(with Google Translate)

Officieel wist Van Landschoot er niets van, officieus echter van alles.

Piet.

Geplaatst

In de periode dat radio Atlantis uitzond vanaf zee had de partij van Adriaan van Landschoot de volstrekte meerderheid in zijn gemeente Adegem. Die verkiezingen waren al in 1970 geweest. Bij de verkiezingen van 1976 werd het de fusiegemeente Maldegem en doordat 2 andere partijen samen een coalitie vormden viel de partij van Adriaan uit de boot.

• 3 weeks later...
Geplaatst
  • Auteur
Op 30-9-2025 om 02:54 zei bert ree:

In de periode dat radio Atlantis uitzond vanaf zee had de partij van Adriaan van Landschoot de volstrekte meerderheid in zijn gemeente Adegem.

Ook had Adriaan natuurlijk zijn politieke "flyers", er hing er zelfs eentje in de live studio aan boord van de Jeanine. Wie de exacte copyrights heeft van onderstaande foto weet ik niet precies, wel dat ik deze foto ooit heb gekregen, eind jaren 70, van Hans Knot.

Groet

Henk Kruize

studio 1 steve england 02a.jpg

Geplaatst

Weet je dat die flyer (of sticker) mij nooit is opgevallen, Henk? Misschien was hij al verwijderd toen ik aan boord zat. Overigens is deze foto (genomen door Debbie England?) waarschijnlijk van vlak na de overstap naar 312 meter.

Piet.

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
6 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Weet je dat die flyer (of sticker) mij nooit is opgevallen, Henk?

Tja Piet, uiteraard, als "zeezenderfreak" heb ik die "flyer" ook in mijn archief. Ik heb 'm even gescand...

Groetjes

Henk Kruize

img400.jpg

Geplaatst

dit is een flyer voor de verkiezingen voor de kamer en de provincie in 1974 (10 maart 1974), nog voor de gemeenteraadsverkiezingen van 1976. blijkbaar hing de flyer er nog eind april 74 aan boord;

Geplaatst
Op 29-9-2025 om 16:25 zei scotty:

(with Google Translate)

De Volksunie (VU) werd opgericht in 1954. De oprichters waren overtuigd Vlaams-nationalisten, al kwam de groei in latere jaren ook van kiezers die zich niet in de drie traditionele partijen herkenden. Het was voor deze partij dat Adriaan oorspronkelijk opkwam.

Zijn zoon Jason is tegenwoordig actief bij de Open VLD

• 2 weeks later...
Geplaatst
  • Auteur
Op 17-10-2025 om 17:27 zei Piet van der Vooren:

Weet je dat die flyer (of sticker) mij nooit is opgevallen, Henk?

Nog even terugkomen op deze posting Piet, het was je niet opgevallen?? Toch hing die flyer vlak naast je.... kijk maar.

Copyright foto : Offshore Echoes

Henk Kruize

peter de vries 2.jpg

bewerkt door Henk-Anna Loog

Geplaatst
Op 29-10-2025 om 09:53 zei Henk-Anna Loog:

Nog even terugkomen op deze posting Piet, het was je niet opgevallen?? Toch hing die flyer vlak naast je.... kijk maar.

Copyright foto : Offshore Echoes

Henk Kruize

peter de vries 2.jpg

is deze foto van juni 1974?

Geplaatst
  • Auteur
5 uur geleden zei bert ree:

Volgens mij wel, Peter heeft 1 periode aan boord van de Jeanine gezeten, ik dacht Juni/Juli 1974 maar ik denk dat Piet dat beter kan vertellen.

Fijn weekeinde

Henk Kruize

Geplaatst
1 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Volgens mij wel, Peter heeft 1 periode aan boord van de Jeanine gezeten, ik dacht Juni/Juli 1974 maar ik denk dat Piet dat beter kan vertellen.

Fijn weekeinde

Henk Kruize

6 uur geleden zei bert ree:

Juni of juli 1974.

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.