Geplaatst 27 november27 nov Populair bericht Ik kwam deze opnamen tegen in m'n archief. Ik vermoed dat ik toen het Steenen Tijdperk wilde opnemen. Blijkbaar rond half twee een videoband in de HiFi-VHS recorder gedaan en de recorder op opnemen gezet (in de Longplay stand) en er daarna niet meer naar omgekeken. Zo'n HiFi-VHS opname heeft een prima geluidskwaliteit!Radio 2 06-05-2001 13:35 - 21:45Dit kun je beluisteren in deze opname:13:35 - 14:00 KRO Ron Kas Adres Onbekend14:00 - 16:00 AVRO Jeffrey Willems Steenen Tijdperk 197516:00 - 18:00 AVRO Jac Goderie Weekendcafé18:00 - 19:00 VARA Hans van Dijk De bovenste plank19:00 - 20:00 AVRO Kick van der Veer Andermans Veren20:00 - 21:00 TROS Jan Kok Coulissen21:00 - 21:45 VARA Patrick van den Hanenberg Uitgelicht
Geplaatst 27 november27 nov "Zo'n HiFi-VHS opname heeft een prima geluidskwaliteit!"Het is ook hoe Sky Radio in de begintijd werkte, toch? De liedjes allemaal op losse betamax-bandjes en dan gewoon gerobotiseerd afspelen en dat uitzenden?Als kind heb ik me erover verbaasd, maar ik ben blij dat het er is. En het gebeurde vaker: in de Top 2000 van 1999 werd er enthousiast gefaxt(!) dat mensen de hele uitzending probeerden op te nemen op videobanden. Een enkele keer iemand die de computer met de realplayer (Ja echt) aan de machine had gehaakt en dát weer probeerde op te nemen. 😄Ik word hier altijd zó vrolijk van, lekker lange opnames! Dank Ben! ^_^ 27 november27 nov bewerkt door Samba-boy
Geplaatst 27 november27 nov Auteur Graag gedaan, Samba-boy!De Top 2000 van 1999 heb ik ook helemaal op VHS videotape opgenomen. En ook nog een aantal andere langdurige radio gebeurtenissen. Maar omdat dat HiFi kanaal op de videoband uiteraard maar een dun spoortje is kun je, met name als je in de LP stand opneemt, na verloop van een aantal jaren drop-outs in 't signaal krijgen. Maar de kwaliteit was geweldig goed.De latere Betamaxen (HF 100, 150, 950 bijvoorbeeld) hadden inderdaad ook de mogelijkheid om HiFi audio op te nemen, evenals Video 8 (en Hi 8).
Geplaatst 27 november27 nov 7 minuten geleden zei Ben:De Top 2000 van 1999 heb ik ook helemaal op VHS videotape opgenomen. En ook nog een aantal andere langdurige radio gebeurtenissen. Maar omdat dat HiFi kanaal op de videoband uiteraard maar een dun spoortje is kun je, met name als je in de LP stand opneemt, na verloop van een aantal jaren drop-outs in 't signaal krijgen. Maar de kwaliteit was geweldig goed.Het grootste probleem dat ik merkte van de (gedigitaliseerde en hier geplaatste) uren die online te krijgen zijn, is dat er een paar uren ronduit jengelen. De muziek is daardoor niet om aan te horen, de praats zijn op zich nog te doen (de bedjes verraden wel dat het ook daar gruwelijk slingert). Weet alleen niet of die dus van cassette of VHS komen. Volgens mij werd er inderdaad ook een bericht van jou voorgelezen waarin je schreef alles op videobanden op te nemen. Cirkeltje rond 😅 27 november27 nov bewerkt door Samba-boy
Geplaatst 27 november27 nov Auteur Wat ik meestal deed is zorgen dat ik niet alleen de audio opnam maar ook tegelijkertijd een (willekeurig) videosignaal. Daarmee had de videorecorder een videosignaal om op te sync-en.
Geplaatst 27 november27 nov Nou ben ik op dit gebied een N*E*R*D, hoe neem je in hemelsnaam een radio-programma op via een VHS tape?
Geplaatst 27 november27 nov Auteur Veel videorecorders hebben wel een zogenaamde "Line-1 in" aansluiting (bovenste drie hieronder), drie female tulp chassisdelen met de kleuren rood, wit en geel:De rode is voor het rechter audiokanaal , de witte voor het linker audiokanaal, en die gele voor het videosignaal. Als je de audio uitgangen van een radiotuner verbindt met de line-in audioingangen van de videorecorder en je stelt de videorecorder in dat deze van de Line-1 in moet opnemen, dan wordt het radiosignaal op en VHS band gezet. Maar... het kan zijn dat het dan gaat "janken". Omdat ik ook een satellietontvanger heb verbond ik dan de video uitgang van de satelliet ontvanger met de gele video line-1 in ingang. Maar dat kan ook van een andere videobron afkomen, zolang het maar geen ruis is en een normaal videosignaal.
Geplaatst 27 november27 nov En dan waren er ook nog van die slimme jongens die het (en nu moet ik even een beetje boven mijn kennis spreken) PCM-signaal(?) direct op de band opnamen (Daarbij volledig gebruikmakend van alle beeldlijnen die een band had). Met een goed afgestelde videorecorder kon je vervolgens dát weer uitlezen en anno nu keurig digitaliseren in kwaliteit die schijnbaar hoger was dan van CD.
Geplaatst 27 november27 nov Auteur Sony had daarvoor de PCM-F1 : https://www.palsite.com/pcmf1ovi.htmlOverigens is het loopwerk van een DAT recorder eigenlijk een soort klein videorecorder loopwerk.
Geplaatst 28 november28 nov Met heel veel plezier tot het eerste half uur van Jac Goderie's Weekendcafé beluisterd, toen merkte ik dat dat toch ècht mijn programma niet is. 😄 Desalniettemin wel zeer gewaardeerd en ik moet inderdaad beamen, wát een goede geluidskwaliteit! Steenen Tijdperk 1975 trouwens ook inhoudelijk een hele fijne aflevering, lekkere playlist. Dank!
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.