Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radio 2 06-05-2001 13:35-21:45 (inclusief Steenen tijdperk - 1975)

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik kwam deze opnamen tegen in m'n archief. Ik vermoed dat ik toen het Steenen Tijdperk wilde opnemen. Blijkbaar rond half twee een videoband in de HiFi-VHS recorder gedaan en de recorder op opnemen gezet (in de Longplay stand) en er daarna niet meer naar omgekeken.

Zo'n HiFi-VHS opname heeft een prima geluidskwaliteit!

Radio 2 06-05-2001 13:35 - 21:45

Dit kun je beluisteren in deze opname:

13:35 - 14:00 KRO Ron Kas Adres Onbekend

14:00 - 16:00 AVRO Jeffrey Willems Steenen Tijdperk 1975

16:00 - 18:00 AVRO Jac Goderie Weekendcafé

18:00 - 19:00 VARA Hans van Dijk De bovenste plank

19:00 - 20:00 AVRO Kick van der Veer Andermans Veren

20:00 - 21:00 TROS Jan Kok Coulissen

21:00 - 21:45 VARA Patrick van den Hanenberg Uitgelicht

Geplaatst

"Zo'n HiFi-VHS opname heeft een prima geluidskwaliteit!"

Het is ook hoe Sky Radio in de begintijd werkte, toch? De liedjes allemaal op losse betamax-bandjes en dan gewoon gerobotiseerd afspelen en dat uitzenden?

Als kind heb ik me erover verbaasd, maar ik ben blij dat het er is. En het gebeurde vaker: in de Top 2000 van 1999 werd er enthousiast gefaxt(!) dat mensen de hele uitzending probeerden op te nemen op videobanden. Een enkele keer iemand die de computer met de realplayer (Ja echt) aan de machine had gehaakt en dát weer probeerde op te nemen. 😄

Ik word hier altijd zó vrolijk van, lekker lange opnames! Dank Ben! ^_^

bewerkt door Samba-boy

Geplaatst
  • Auteur

Graag gedaan, Samba-boy!

De Top 2000 van 1999 heb ik ook helemaal op VHS videotape opgenomen. En ook nog een aantal andere langdurige radio gebeurtenissen. Maar omdat dat HiFi kanaal op de videoband uiteraard maar een dun spoortje is kun je, met name als je in de LP stand opneemt, na verloop van een aantal jaren drop-outs in 't signaal krijgen. Maar de kwaliteit was geweldig goed.

De latere Betamaxen (HF 100, 150, 950 bijvoorbeeld) hadden inderdaad ook de mogelijkheid om HiFi audio op te nemen, evenals Video 8 (en Hi 8).

Geplaatst
7 minuten geleden zei Ben:

De Top 2000 van 1999 heb ik ook helemaal op VHS videotape opgenomen. En ook nog een aantal andere langdurige radio gebeurtenissen. Maar omdat dat HiFi kanaal op de videoband uiteraard maar een dun spoortje is kun je, met name als je in de LP stand opneemt, na verloop van een aantal jaren drop-outs in 't signaal krijgen. Maar de kwaliteit was geweldig goed.

Het grootste probleem dat ik merkte van de (gedigitaliseerde en hier geplaatste) uren die online te krijgen zijn, is dat er een paar uren ronduit jengelen. De muziek is daardoor niet om aan te horen, de praats zijn op zich nog te doen (de bedjes verraden wel dat het ook daar gruwelijk slingert). Weet alleen niet of die dus van cassette of VHS komen. Volgens mij werd er inderdaad ook een bericht van jou voorgelezen waarin je schreef alles op videobanden op te nemen. Cirkeltje rond 😅

bewerkt door Samba-boy

Geplaatst
  • Auteur

Wat ik meestal deed is zorgen dat ik niet alleen de audio opnam maar ook tegelijkertijd een (willekeurig) videosignaal. Daarmee had de videorecorder een videosignaal om op te sync-en.

Geplaatst
  • Auteur

Veel videorecorders hebben wel een zogenaamde "Line-1 in" aansluiting (bovenste drie hieronder), drie female tulp chassisdelen met de kleuren rood, wit en geel:

Videorecorder.jpg

De rode is voor het rechter audiokanaal , de witte voor het linker audiokanaal, en die gele voor het videosignaal. Als je de audio uitgangen van een radiotuner verbindt met de line-in audioingangen van de videorecorder en je stelt de videorecorder in dat deze van de Line-1 in moet opnemen, dan wordt het radiosignaal op en VHS band gezet. Maar... het kan zijn dat het dan gaat "janken". Omdat ik ook een satellietontvanger heb verbond ik dan de video uitgang van de satelliet ontvanger met de gele video line-1 in ingang. Maar dat kan ook van een andere videobron afkomen, zolang het maar geen ruis is en een normaal videosignaal.

Geplaatst

En dan waren er ook nog van die slimme jongens die het (en nu moet ik even een beetje boven mijn kennis spreken) PCM-signaal(?) direct op de band opnamen (Daarbij volledig gebruikmakend van alle beeldlijnen die een band had). Met een goed afgestelde videorecorder kon je vervolgens dát weer uitlezen en anno nu keurig digitaliseren in kwaliteit die schijnbaar hoger was dan van CD.

Geplaatst

Met heel veel plezier tot het eerste half uur van Jac Goderie's Weekendcafé beluisterd, toen merkte ik dat dat toch ècht mijn programma niet is. 😄 Desalniettemin wel zeer gewaardeerd en ik moet inderdaad beamen, wát een goede geluidskwaliteit! Steenen Tijdperk 1975 trouwens ook inhoudelijk een hele fijne aflevering, lekkere playlist. Dank!

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.