Geplaatst 1 uur geleden1 u. Bij het luisteren naar de radio hoorde voor mij ook het volgen van de hitparades. Ik was een echte hitlijstenfreak. Ik hield er zoveel mogelijk van bij. (Ik maakte ook mijn wekelijkse TOP 10).In het begin vond ik bij mij thuis wekelijks in de krant de rangen en standen van de Daverende Dertig, maar voor de rest kwam het neer op luisteren en noteren. Totdat ik in 1973 in een platenzaak het tijdschrift Pop-Telescoop tegenkwam. Het werd sinds 1968 uitgegeven door Showunie (later Arno van Orsouw) in Amsterdam met als hoofdredacteuren de Nederlander Emanuel Damsteeg en de Belg Peter Rensen. Het wekelijkse tijdschrift bevatte een helder overzicht van ongeveer alle belangrijke hitlijsten. En na een tijd zelfs de Billboard HOT 100.Toen Pop-Telescoop in 1974 ophield te bestaan, ging het over in Sound 2000; in eigen beheer uitgegeven en met naast Peter Rensen ook Ruud Klokgieter en Tony Souren in de redactie. Ik stuitte toen ook op een andere kleinschalige bron: het popweekblad PTP. PTP was een initiatief van Stichting Radio Utrecht en bestond al sinds 1967. Hoofdredacteur was Connie Cromwijk. Het blad verscheen tot 15 april 1976.In die tijd trof ik af en toe in een platenzaak het Veronica Magazine aan, of beter gezegd de ‘TOP 40 en Platennieuws’ uitgave, onder de titel Veronica 538. Een 8 pagina tellend blaadje met alle Veronica hitlijsten en overzichten van de ‘hits of the world’. Op 3 oktober 1975 verscheen de Nationale Hitparade Krant. Inderdaad op krantenpapier en te lezen als een krant. (Overigens net zoals het in 1971 gestarte Muziekkrant OOR.) Het zat boordevol hitlijsten. Het werd uitgegeven door Ring Workshop BV (later door Keihard & Swingend) met als redacteurs Robert Briel en Willem Jan van de Wetering (beiden oud-OOR medewerkers). Het was de eerste 9 maanden gratis en kostte daarna 25 cent 😊. Het ging per 1 januari 1977 over in de Hitkrant. Beide tijdschriften waren duidelijk gelieerd aan Hilversum 3 en een hele resem H3 dj’s verleenden in de loop der jaren er hun medewerking aan. Felix Meurders recenseerde singles (zoals dus “I remember Elvis Presley”), Vincent van Engelen (later Alfred Lagarde) had een LP-rubriek, Ad Visser besprak de nieuwste films en Ferry Maat gaf commentaar bij zijn Soul TOP 10. Toen er rond 1978 sprake was van een ware hitparade-gekte op Hilversum 3 (zelfs voor mij was het teveel van het goeie), vond je alle uitgezonden hitlijsten terug in de Hitkrant: Nationale Hitparade, TROS Top 50, Nederlandse Top 40, Avro’s Toppop Top 30, Europarade, Polderpopparade, Disco Action Top 20, …In die periode (1978-1980) was er ook het kortdurend avontuur van Billboard Benelux; uitgave van Kluwer. Daarin verscheen o.m. de “HOT 50 Holland – Singles” samengesteld op basis van de TROS Top 50, de Nationale Hitparade Top 50, de Nederlandse Top 40 en Avro’s Toppop Top 30. Zo’n vergelijkende lijst was niet naar de zin van de Stichting Nederlandse Top 40 die in kort geding een proces aanspande tegen Billboard, maar dit verloor.Wat hitlijst-tijdschriften betreft was de Hitkrant volgens mij de enige die zich richtte op tieners. (Uiteraard had je in dit marktsegment de “vaste waarden” zoals Muziek Expres, Popfoto en Muziek Parade.) Alle andere bladen waren eerder gericht naar mensen die professioneel met muziek bezig waren; detailhandelaren, discotheek-eigenaars, dj’s, muzikanten. Daarom vond je in die publicaties vaak ook een releaselijst van de platenmaatschappijen, kort popnieuws met aangekondigde releases en een agenda van één of andere drive-in discotheek.Hieronder vind je voorbeelden van hoe het overzicht van de hitlijsten werd gepubliceerd in sommige tijdschriften :Middenpagina uit de Pop-Telescoop van 2 oktober 1973Middenpagina van PTP van 11 september 1975 (PTP had eerder een middenkatern met meerdere pagina's hitlijsten)Middenpagina van de Nationale Hitparade Krant van 24 oktober 1975Middenpagina van de Hitkrant van 15 juni 1978Ik moest overigens alle scans van de originele tijdschriften aanzienlijk verkleinen tot de hierboven geplaatste afbeeldingen omdat dit forum voor mij geen grote bestanden toestaat.Ik heb nog veel exemplaren van deze tijdschriften bewaard.Paul
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.