Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klassement

Populaire bijdragen

Inhoud met de hoogste waardering op 22-02-20 in alle secties tonen

  1. Voor velen was het in 1966 een verrassing dat de toen 21-jarige Margriet Piening, typiste van beroep en afkomstig uit het Groningse Wildervank, werd uitverkoren deel te nemen aan het Nederlandse team voor het jaarlijkse muziekfestival dat destijds in het Belgische Knokke werd gehouden. En zelf bleek ze een aantal weken naar de uitverkiezing behoorlijk onzeker getuige een interview eind mei dat jaar in de regionale dagbladpers: “Ik heb niemand, die met me meegaat naar het festival in Knokke en zoals het nu is heb ik de hoop een beetje verloren.” Piening voorzien van een nature donkere en zelfs een beetje hese stem kon in die tijd ingedeeld worden in de categorie ‘beatzangeres’. In Noord Nederland was zij geen onbekende in de diverse danszalen en was vrijwel wekelijks aanwezig in de advertenties op de speciale ‘Uitgaan pagina’. Tijdens het interview met de journalist van de Gemeenschappelijke Persdienst kwam de zangeres bescheiden en zenuwachtig over en klemde jaar handen tussen de knieën. Ze strengelde de vingers ineen en was gekleed in een zwart-wit geblokt jurkje, duidelijk een vroege vorm van popart. Begrijpelijk dat de keuze voor een plek in de Knokke ploeg een zware last voor haar was geweest want op 31 januari 1966 verloor zij haar vader terwijl op de laatste dag van 1965 ze door talentenjager Lou van Rees werd benaderd met de vraag of ze wenste deel te nemen aan het festival voor Nederland. Het blijkt dat ze destijds de vraag zowel bevestigend als ontkennend heeft beantwoord en gaf in het interview zelfs aan dat ze van plan was in het jaar 1967 helemaal te gaan stoppen met het zingen. Margriet was echter niet de enige zangeres uit het noorden die was uitverkoren eventueel mee te gaan naar Knokke, ook de destijds 15-jarige Janneke Peper uit Winschoten werd door Lou van Rees benaderd. Zij was vooral bekend door haar schelle stem en haar voornamelijk repertoire bestaande uit Duitse schlagers. Ze had dan ook een goede coach, de orkestleider Werner Müller, die haar de kneepjes van het vak leerde met de daarbij behorende geroutineerde gebaren en ‘er te staan’ als het nodig was. Janneke werd dan ook volop gesteund door haar ouders. Margriet Piening had die steun dus niet en trad in de weekenden voornamelijk regionaal op, waarbij ze begeleid werd door de beat groep The Relays en dat betekende dat er gedanst diende te worden in de zalen. Piening had dit zelf ook liever want ze stelde destijds: “Ik ben helemaal ingesteld op dansmuziek; dat is heel iets anders dan wanneer de mensen speciaal komen om naar je te luisteren en te kijken. De stem is voor mij het belangrijkst, de presentatie komt op de tweede plaats. Ik durf eigenlijk wel, maar ik vind het niet nodig om meer show te geven.” Grote vraag was dus of ze wel diende ‘ja te zeggen’ tegen het verzoek om deel te nemen aan het festival in Knokke. Ondanks haar ook nog jeugdige leeftijd antwoordde ze op de vraag: “Janneke heeft het voordeel, dat ze zo jong is en dan kun je lekker gek doen. Maar ik ben wat ouder en zou me belachelijk voelen als ik zo deed. Ik heb ontzettend veel tijd nodig om me ergens thuis te voelen. Als ik ergens zing, waar ik me niet helemaal goed voel, gaat het erg slecht.” Duidelijk was dat Margriet zeker niet zelfverzekerd was in die tijd en was het van regionale zangeres naar Knokke kandidate veel te snel gegaan. Enkele dagen voordat ze trouwens door Van Rees was gevraagd toe te treden tot de Knokke ploeg had ze een ander verzoek afgewezen. De Duitse formatie The Rattles hadden haar namelijk gevraagd als zangeres binnen de succesformatie te gaan optreden. Hoewel ze dus onzeker was besloot ze toch een contract te tekenen met Lou van Rees, echter onder voorwaarde dat ze nog op haar besluit kon terugkomen. Uiteraard was er vooraf de nodige promotie van het team en zo was Margriet Piening bijvoorbeeld te zien in een samenvatting op de televisie van de AVRO Jeugddag, die op 11 april 1966 werd gehouden. En ook verscheen ze, samen met andere teamleden, in een aflevering van het destijds zeer populaire televisie programma ‘Mies en Scène’. Ook toen kwam ze andermaal onzeker over inzake de eventuele deelname en de daarop volgende maandag wisten de journalisten van de diverse kranten niet meer wat ze met de eventuele deelname van Piening aan moesten. De ene schreef dat ze niet zou gaan terwijl een ander er van overtuigd was dat ze wel zou deelnemen aan het festival. Het bleek echter dat ze tegen Van Rees een definitief ‘nee’ had gezegd en wat waarschijnlijk zij en Van Rees alleen nog maar wisten. De reden, zo kwam naar buiten, was niet alleen het overlijden van haar vader maar ook het gehele voorspel richting het festival, dat haar nerveus en onzeker maakte. Bovendien was ze verliefd geworden en haar vriendje had haar duidelijk gemaakt helemaal niets met de muziekwereld te hebben. En dus besloot ze op dat moment geen carrière als beroepszangeres na te streven. Wel kwam naar buiten dat ze de lopende contracten zou nakomen met de begeleidingsgroep The Relays en haar platenmaatschappij Phonogram, waar het vast lag dat ze dat jaar nog vier singles diende uit te brengen. Maar daarna zou het gedaan zijn met Margriet Piening als zangeres. En dus vond het Songfestival te Knokke in 1966 plaats met de Nederlandse ploeg die bestond uit Ronnie Tober, Martine Bijl, Margie Ball, Janneke Peper en Karin Kent. Ze kwamen er niet als de winnende ploeg uit tevoorschijn, dat was weggelegd voor Engeland dat vertegenwoordigd was met Truly Smith, Chloe Waters, Jimmy Wilson, Eden Kane en Engelbert Humperdinck. Het songfestival van Knokke heette officieel de Europabeker voor zangvoordracht en was een zangcompetitie voor Europese landen die van 1963 tot 1973 jaarlijks werd gehouden in het casino van het Belgische Knokke. Grote vraag was hoe het verder ging met Janneke Peper. Ze besloot in 1967 de pijp aan Maarten te geven daar ze de druk niet langer aan kon. En hoe verging het Margriet Piening? Inderdaad stopte ze ook waarbij het vriendje. hoewel tijdelijk, voorrang kreeg. Een paar jaren later, in 1971, was ze plotseling weer terug en zagen we in de noordelijke regionale pers regelmatig op zaterdagen op de ‘uit pagina’ aankondigingen van de in Groningen populaire groep ‘The Scarlet Pimpernels’, waarbij Margriet een viertal jaren de graag geziene zangeres bleek te zijn. Vervolgens trad ze twee jaar lang op met ‘The Nightriders’, ook afkomstig uit Groningen en werd er ook weer eens een lp opgenomen. In 1977 verscheen ze op het toneel met de formatie ‘The Rock Explosion and the Shaking Hearts’, een groep van Andy de Jong. Daar hield ze het drie jaar lang vol en werd er andermaal een bezoek aan de platenstudio gemaakt. Ook daarna bleef ze actief en werd, vooral onder de naam Sandy Holland, sessie muzikant. Uitschieter was een optreden met The Woodie Brothers in de Oosterpoort in Groningen waar meer dan 30 bands optraden in het kader van het reüniefestival ‘My generation’. Ze zong die dag onder meer als vanouds ‘Queen for tonight’, de klassieker origineel van Helen Shapiro. Daarna werd het stil en blijven ons de herinneringen. Hans Knot, 22 februari 2020 Afbeelding: Promotiefoto The Relays met Margriet Piening
  2. De radiozender die ooit in populariteit het vlaggenschip van de publieke omroep was, 3FM – heeft een absoluut dieptepunt in populariteit bereikt. Dit leidt tot veel leedvermaak op de sociale media. Helaas wekt het merendeel van de ‘reaguurders’ niet de indruk de zender in de afgelopen jaren nog wel eens beluisterd te hebben. Inderdaad, 3FM heeft een stevig (imago-) probleem, omdat kennelijk niemand de zender weet te vinden. De radiobaas van de NPO, Jurre Bosman, heeft aangekondigd dat hij dit jaar gaat ingrijpen. Daadkracht, staat altijd goed op je cv. Daarbij wordt eraan voorbijgegaan dat 3FM een duidelijk alternatief biedt voor de hitjes op de commerciële zenders, met uitzondering van het vorig jaar herrezen KINK FM. Wat 3FM doet, is verwant aan wat KINK laat horen, al moet worden gezegd dat het profiel van KINK ('festivalmuziek') duidelijker is. Dat station heeft dan ook geen erfenis mee te torsen dat ‘vroeger alles beter was’. Op KINK gidsen Michiel Veenstra (ex 3FM), Tim op ’t Broek en Femke van der Veen hun luisteraars door het alternatieve muziekaanbod. Op 3FM bieden met name Eva Koreman, Vera Siemons en Sagid Carter in de avonduren zeven dagen per week een prachtige staalkaart van relevante nieuwe pop, rock en dance, van plaat en live in de studio. Met passie en verstand van zaken. Daarnaast heeft de zender een recente pedorel van een daarna direct ontslagen jock in haar voordeel omgedraaid door te komen met - in zijn voormalige zendtijd - een reeks themaprogramma 's over jongerenonderwerpen (seks, relaties, onzekerheid). Heel triest als deze zender wordt afgerekend op de luistercijfers en de onwetendheid van teveel kennelijk onverschillige mensen. De ‘architect’ van dit nieuwe 3FM Sharid Alles heeft de cijfers tegen en zal vroeg of laat wel moeten opstappen of de eer aan zichzelf houden. Dat zou heel zonde zijn. Het is – om maar iets te noemen – aan haar te danken dat de drie jaar geleden door toenmalig 3FM-jock Roosmarijn Reijmer geuite hartekreet dat er ook eens ruimte moest komen voor vrouwelijke jocks niet meer van toepassing is. Anno 2020 is de helft van de totale 3FM-zendtijd door vrouwen ingevuld. Inderdaad, voer voor de zuurpruimen, die roepen dat deejay geen vrouwenberoep is. Zoals burgemeester, Kamerlid (of zelfs stemgerechtigde) dat eerst ook niet waren? Want Eva, Sagid, Vera, Jorien en Angelique zijn géén excuus-Truusjes, maar vrouwen met verstand van zaken en liefde voor de muziek, waarbij de een (Sagid, Eva) wat beter dan de ander in staat is die liefde op de luisteraar over te brengen. Werkvolk en talenten door en naast elkaar. ’t Zijn net mannen, zou je zeggen. Als baas Sharid Alles inderdaad weg gaat of weg moet, is te hopen dat een opvolger in ieder geval die avonden intact laat. De pogingen van Alles om die muziek te laten doorstromen naar de daguren (wat wel degelijk gebeurt) worden kennelijk onvoldoende op waarde geschat. Omdat radio nu eenmaal slow business is. Edwin Wendt, 22 februari 2020.
  3. " omdat kennelijk niemand de zender weet te vinden." -Lijkt mij sterk, meestal gaat het zo, je luistert (even) naar een radiostation, bevalt het je , dan blijf je (door) luisteren, zo niet, dan ga je naar een volgend (ander) radiostation luisteren.- "De radiobaas van de NPO, Jurre Bosman, heeft aangekondigd dat hij dit jaar gaat ingrijpen." -Dat is toch veel(s) te laat, In principe is het trekken aan een dood paard, maar met een heel drastische aanpak kan het misschien nog lukken, gaat dan wel ten koste van de (zeer) hoge luistercijfers van NPO Radio 2.-
  4. hallo allemaal hier is er weer Tricky Dicky http://www.mediafire.com/file/947byftenz1gqw9/Tricky_Dicky_Presenteert..._-_Nuggets.mp3/file M.v.g John
  5. Radio Veronica - avontuur deel 5 https://pixeldrain.com/u/hX2ufwDP RadioVeronica-avontuur 1984 - laatste stukkie https://pixeldrain.com/u/t4CE5sqy
  6. 02/07/2007 [16.00-19.00] Coen en Sander Show - Coen Swijnenberg en Sander Lantinga DJ's van 3FM gaan groener leven Om te laten zien hoe betrokken de DJ's van 3FM zijn, gaan ze in de week voor Live Earth laten zien hoe 'groen' ze zijn. Coen & Sander zoeken een tandem om deze week naar de studio te fietsen. - Jij Bent Zo campagne: de nieuwe single van Jeroen van der Boom promoten om nr.1 te worden in NL (Giel Beelen bellen) - Het Request Rad - Terugblik op het concert van Genesis in de Amsterdam Arena - Oproep van Sander om Coen de 'Hitkrant Hittegolf Hunk 2007' te laten winnen - Bellen met een goede bekende: Gerard Joling - ANWB-filelezer René Passet zegt 'Sander de Heer' tegen Sander Lantinga - CD's weggeven aan een luisteraar die klimaatbewust bezig is - Jochem Dopvleugel belt naar een Partycentrum om het huwelijksfeest van Frans Bauer te plannen - Praatje Plaatje: John Butler Trio - Better Than (Sander) <-> Justin Nozuka - Criminal (Coen) https://peperbus.stackstorage.com/s/gCWUwydSJj6HFH6
  7. 29/06/2007 [16.00-18.00] Coen en Sander Show - Coen Swijnenberg en Sander Lantinga Locatieuitzending vanaf het strand in Bloemendaal - Bed Beach Strandfeest Live optreden Jeroen van der Boom - Jij Bent Zo - Coen & Sander 'Baywatch' jingle - Sander brengt verslag van de Stuntvliegclinic - Te gast zijn o.a. Horace Cohen en Floortje Dessing - Bekendmaking van de nieuwe 3FM Megahit: Bløf - Donker Hart - Het Request Rad - Een schat zoeken op het strand - Praatje over Live Earth en klimaatsverandering - Horace laat MetMichiel-badeenden los in de zee https://peperbus.stackstorage.com/s/1qIk1ykZ4zaLisz
  8. 1 punt
    270-19670500-1112-1127-RustyAllen 270-19670612-BobSnyder-42min 270-19670612-PaulBurnett-37min
  9. 1 punt
    270-19670211-PaulBernett-BreakfastShow-60min 270-19670214-0700-0800-PaulBurnett 270-19670214-Burnett-BreakfastShow-62min
Dit klassement is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.