Spring naar bijdragen

Nederland

  • artikelen
    4922
  • opmerkingen
    1027
  • weergaven
    621082

Auteurs van dit blog

‘Goede voornemens’ van Vodafone gekozen tot beste radiocommercial in januari


de redactie

436 weergaven

Vodafone is met de commercial ‘Goede voornemens’ de winnaar van de ‘radiocommercial van de maand’-verkiezing van het Radio Advies Bureau (RAB). Hiermee is de radiocommercial genomineerd voor de publieksprijs van de Radio Advertising Awards die in juni 2016 wordt uitgereikt.

 

In de commercial heeft Tijl Beckand een gesprek met een klantenservice-medewerkster van Vodafone, dit keer over al zijn goede voornemens, waarbij hij om meer televisiezenders vraagt. Ook wil Tijl flexibiliteit, want je weet maar nooit hoe lang je het volhoudt met die goede voornemens. De boodschap is op een mooie manier verpakt in een 50 seconden-commercial; de commercial is opvallend en duidelijk en er wordt goed gebruikgemaakt van het auditieve medium radio. En dit wordt gewaardeerd door het Nederlands publiek.

 

In 2014 won Vodafone al de publieksprijs en de creatieve vakjuryprijs voor deze aanpak en in 2015 werd Vodafone uitgeroepen tot radioadverteerder van het jaar.

 

De campagne waarvan deze commercial onderdeel is, loopt al ruim 2,5 jaar en telt tot nu toe 70 radiocommercials die allemaal 50 seconden mogen duren. Al snel werd duidelijk dat de commercials zorgen voor een grote herkenbaarheid, waardoor de uitzendfrequentie kan verminderen van zeven naar vier tot vijf spots per dag. Hiermee kon Vodafone mediakosten besparen. Vodafone heeft de radiocampagne ontwikkeld met Achtung! en in nauwe samenwerking met mediabureau MEC, Soundcircus en Tijl Beckand.

 

Laura van Gestel, campagnemanager van Vodafone: “Iedere maand gaan er twee nieuwe radiocommercials ‘on air’, al bijna drie jaar lang. Dit vergt een hoge mate van professionaliteit en creativiteit. Het blijft iedere maand weer een feest om de scripts te lezen en het resultaat op de radio te horen. Onze aanpak resulteert in een herkenningsniveau dat ver boven het gemiddelde ligt van radio. Iedere spot wordt maandelijks gemeten op verschillende parameters en we blijven goede resultaten zien. Het voelt dus wel als een succesformule. Ook deze publiekswaardering is een bevestiging dat we het goed doen.”

 

Enkele quotes van de respondenten:

  • Leuk om naar te luisteren, ging een heel andere kant op dan dat ik verwachtte.
  • Ze gebruiken goede acteurs. De reclame van Vodafone blijft verrassen.
  • Er zit veel humor in en blijft daardoor goed hangen.
  • De interactie tussen de klant en de telefoniste heeft een prettig en humoristisch karakter. De commercial kent bovendien geen storende elementen (bijvoorbeeld harde stemgeluiden en/of harde muziek).

 

RAB Radio Advertising Awards publieksprijs
Het RAB organiseert in juni 2016 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs een van de Awards is. Voor deze prijs worden tien voorrondes gehouden waarin steeds tien radiocommercials worden beoordeeld. Bol.com, Unox Knaks, Stop heling, Wordookdonor.nl, Unox rookworst en BOB zijn al genomineerd. In de komende maanden worden de andere genomineerden gekozen door het Nederlands publiek. Alle partijen (adverteerders, reclamebureaus en consumenten) kunnen commercials inzenden om deel te nemen aan deze verkiezing.

 

Onderzoeksverantwoording
De totale steekproef (n=626) is representatief voor de Nederlander van 13 tot 64 jaar, op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden van 12 t/m 15 februari 2016. Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB dit panelonderzoek naar de beste radiocommercial uit.

 

Voor het beluisteren van de radiocommercials en voor meer informatie kun je terecht op de website rab.fm.

 

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.


0 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.