Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Netto reclame-inkomsten radio komen in 2015 uit op 225 miljoen euro

(0 recensies)

Het Radio Advies Bureau publiceert vandaag de netto radioreclame-omzet van het afgelopen jaar. In 2015 waren de netto reclame-inkomsten 225 miljoen euro. Dit is een daling van 3,5% ten opzichte van 2014 (233 miljoen). De omzet bestaat uit spotreclame (212,5 miljoen) en non-spot bestedingen (12,5 miljoen).

 

Branches en adverteerders
Het aantal adverteerders is flink toegenomen van 1.782 adverteerders in 2014 naar 1.939 in 2015. Cijfers van Nielsen laten zien welke branches en adverteerders het meeste besteden aan radioreclame. De top 3 branches is ongewijzigd: retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio.

 

Adverteerder Ziggo is wederom de grootste radioadverteerder in 2015. Renault liet haar radiobesteding met 50% stijgen en is nu nummer 2. Retailers Kruidvat en Lidl volgen op 3 en 4 en Volkswagen completeert de top 5.

 

Luistercijfers
In 2015 bereikte radio elke week 89,4% van de Nederlanders, deze 13,2 miljoen mensen luisterden gemiddeld 2 uur en 53 minuten per dag (bron: NLO/GfK 2015, 10+, week, 06-30u).

 

Audio heeft een zeer belangrijke plaats in het medialandschap en live radio is het meest dominante audioformat; radio is 82% van het totale audio luistervolume in 2015 (bron: Audio Distributie Onderzoek, NLO/GfK sept 2015).

 

Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: “Adverteerders waren vooral in het tweede en derde kwartaal voorzichtig met radio-investeringen. Gelukkig zat het vierde kwartaal weer op niveau. Er zijn veel groeikansen, want fors meer adverteerders hebben de weg naar radio gevonden. Zij zullen de goede werking van radioreclame – gemiddeld verdien je acht keer je radio-investering terug – ervaren hebben. Een mooi perspectief voor 2016!“

 

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.

 

Website: rab.fm


0 Opmerkingen

Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Doe mee aan het gesprek

Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Een opmerking toevoegen...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.