Jump to content
Sign in to follow this  
  • Dossier

Dossier Delmare: Marcel Stevens en Ronald Bakker (11)

Sign in to follow this  
de redactie

1,173 views

Nick van Vuure (alias Marcel Stevens) over zijn tijd bij Radio Delmare

 

Nick.jpg.97169795568f5ca4ba1663a7dde82138.jpgNick hoe is het jou na Delmare vergaan?

Ik ben niet getrouwd maar woon al ruim 20 jaar samen met mijn vriendin in Leiderdorp, we hebben geen kinderen. Ik ben in 1985 een zeefdrukkerij begonnen. ik moest toen denken aan wat Gerard van Dam ooit eens zei "Als ik dit zooitje hier zie, geloof ik niet dat één van jullie ooit voor een baas zou kunnen werken". Wat mij betreft heeft hij deels gelijk gehad. Zoals ik zei ik ben in 1985 begon net boven een garage, werd al snel te klein, uitgebreid naar een groter onderkomen, werd ook te klein, toen een bedrijfspand gekocht in Uithoorn en in 1999 gestopt met aktief zeefdrukken. Ik kon mijn pand goed verhuren en ik ben vanuit huis mijn klanten gaan bedienen en het werk wat binnen kwam besteedde ik uit bij collaga's. Door deze switch had ik opeens veel meer vrije tijd en ben op een goede dag in het theater beland en ben nu lichttechnicus/ontwerper en verdien mijn boterham als free-lance theatertechnicus. Maar ook dat is nog niet genoeg, ik werk 's morgens een paar uur op de bloemenveiling in Aalsmeer....

 

Hoe ben je bij Delmare terecht gekomen, heeft Gerard jouw aangenomen of heb je een bandje opgestuurd?

Ja ik weet nog wel hoe ik bij Delmare ben terecht gekomen. Dat ging via ene Ronald (zijn achternaam ben ik kwijt) uit Amsterdam, ongeveer eind 1978, hij was bevriend met Peter van der Holst en die heeft mij binnen gebracht bij Delmare. Ik heb geen tape hoeven op te sturen naar Gerard van Dam, maar wel een gesprek met hem gehad, maar hij vond alles oke.

 

De tocht met de Scheveningen 54 naar de MV Mi Amigo en het overzetten van de Cumminsgenerator, was jij daar bij?

Daar was ik inderdaad bij aanwezig, bij het overzetten van de generator. Wat een ellende was dat. Ik moet eerlijk bekennen dat ik last had van chronische zeeziekte. Het overzetten op volle zee, was niet echt eenvoudig....trouwens wist jij dat het kompas van de Scheveningen 54 niet geijkt was… het ‘tochtje’ van Scheveningen naar de MV Mi Amigo zonder een goed werkend kompas werd hierdoor een aardige zoektocht. Ik weet nog dat de voorkant van de Scheveningen 54 erg hoog was ten opzichte van de MV Mi Amigo. Maar we moesten toch zij aan zij komen te liggen, de zee ging op dat moment aardig te keer. Eerst moest de generator in de lier gehesen worden, dat ging nog wel en dan met een schommelende boot moest dat ding naar de MV Mi Amigo. Dat overzetten heeft uren geduurd. Je moet je voorstellen dat de boten slechts een fractie even gelijk lagen en op dat moment moest de generator, losgemaakt worden… en dat lukte niet helemaal zonder horten en stoten. Dat waren enkele angstige momenten, maar gelukkig hield de lier en de staalkabels het en na diverse pogingen, veel vloeken en nog meer beschadigingen aan beide boten, lukte het uiteindelijk. We hebben gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om even op de MV Mi Amigo rond te kijken. Het zag er iets netter uit, de studio's waren voor die tijd up-to-date en een stuk beter dan wat Delmare ooit zou krijgen.

 

Wie heeft tijdens de tocht gevaren? En heeft Gerard van Dam nog met Peter Chicago gesproken?

Leo Vreugdenhill heeft volgens mij het hele stuk gevaren, Gerard van Dam lag zeeziek in z´n kooi. Gerard en Peter Chicago zegt me niets. De reden dat er geen gasolie werd meegeleverd was dat Gerard de boel niet helemaal vertrouwde en zo zou hij een troef in handen hebben wat betreft de generator. Maar die Ier was ook niet gek natuurlijk. Zodra hij wist dat die generator aan boord was, stuurde hij een tender met gasolie en de MV Mi Amigo heeft daarna nog geruime tijd uitgezonden dankzij deze Cumminsgenerator. Die Cummins kon je trouwens ook horen tijdens de live uitzendingen van MV Mi Amigo. Die denderde door elk programma. Ik heb niets begrepen van de betaling van de generator, wel ben ik in onderhandeling geweest met een generatorboer, maar die wilde boter bij de vis en ik kreeg hem niet mee. Hoe hij uiteindelijk wel aan boord is gekomen, of Gerard heeft hem gekocht met geld van sponsers.

 

Hoe was de afspraak met de Mi Amigo boy's?

Volgens mij was het zo dat vanaf het moment dat de ‘Cummins’ generator aan boord van de MV Mi Amigo stond onze groep in tweeën werd gesplitst. De ene groep bleef aan boord van de Scheveningen 54, de andere bleef aan boord van de MV Mi Amigo en gingen met de eerste de beste tender naar Engeland om te praten met die Ier. Ik heb inderdaad de indruk dat Ronan O’Rahilly nooit wilde dat Radio Delmare ging uitzenden vanaf de MV Mi Amigo. Gerard heeft zich toen laten piepelen door die Ier en volgens mij zit hem dat tot op de dag van vandaag nog dwars.

 

Hoe was de situatie op de Scheveningen 54? En had René de Leeuw z´n verkering meegenomen?

Ik was die Marie Louise alweer vergeten, maar nu je erover begint. Zij en René hadden iets met elkaar, maar volgens mij was René niet de enige. Over de drie mijls zone… ik vermoed dat Leo Vreugdenhill de afstand niet goed had ingeschat en komt nog bij dat het anker is gaan lopen, richting de kust en toen is het misgegaan. Over jouw verblijf aan boord, kan ik me weinig herinneren, wel weet ik dat we een keer een windkracht 10 hebben meegemaakt. Op zo'n moment heb je opeens geen last van zeeziekte meer… wel een soort van piraten humor. Het begon met een nieuwsuitzending van Hilversum 3. We luisterde naar de weersvoorspellingen, die gaf een windkracht 6 op zee aan. Het volgende uur was het al windkracht 7… op het moment dat voor de derde keer naar de weersvoorspelling werd geluisterd riepen we al… "laat windkracht 8 ook maar gelijk doorkomen". En die kwam dan ook, en dat liep op tot 10 en op dat moment zie je de kracht van de zee. Het duurde gelukkig niet lang, maar ik hoef je niet te vertellen dat wij allemaal een paar spannende momenten meemaakten.

 

5956311eace5b_056-26december1978-MetKerstaanboordhierFredMarcelRonaldenKees.jpg.4a7f30b9945dd52996f883b8c3eac6af.jpg

Foto: Fred van Dijk, Marcel Stevens, Ronald Bakker en Kees 'Kaas' Mulder met Kerst aan boord

 

Je zat samen met onder andere Fred Bosman (Fred van Dijk) op de Scheveningen 54?

Fred Bosman was een kei van een techneut. Je had het al over de kachels aan boord, die het hadden het inderdaad begeven. Het was zo dat we eens in de zoveel tijd de motor moesten laten draaien, om bijvoorbeeld de kachel te laten werken. Maar op een gegeven moment waren we dat vergeten en kregen we de motor niet meer aan de praat via de normale manier. Een lichte paniek brak er toen wel uit aan boord. Maar door middel van het verwarmen van de buizen die naar de motor liepen hebben we de motor toch weer aan de praat gekregen en Fred was degene die met dat idee kwam.

 

Hoe ben jij achter de verhouding gekomen die Gerard van Dam met Geleijn had?

Ik kan me nog herinneren dat Gerard een verhouding had met Astrid de Jager en hij net aan het rotzooien was met Geleijn, de vriendin van Leo Vreugdehill. We zaten een keer in de auto en hij vroeg me, wat ik ervan vond dat hij en Geleijn een verhouding zouden hebben? Mijn mond viel open van verbazing. Ik vond Geleijn een mooie vrouw en Gerard vond ik nu niet bepaald moeders mooiste. Ik antwoordde hem, dat ik dacht dat Geleijn wel iets beters kon krijgen.… het was even stil in de auto, maar hij antwoordde dat het toch wel zo zou zijn.

 

Commercieel medewerker?

Zo was er ook een tripje naar België in een oude gammele eend naar een bekende Belgische platenboer waarvan ik de naam even kwijt ben (Gerard van Dam had mij gebombardeerd tot commercieël medewerker). Ik kwam daar in een prachtige villa wijk en parkeerde de eend maar even een paar straten verderop. Ik werd daar binnen gehaald met alle egards en ging weg met drie single's die op Delmare gedraaid moesten worden in een vooraf bepaald format. De gevleugelde kreet was toen ‘een plug voor een rug’, dus ik kwam met fl. 3.000,- aan ouderwetse Hollandse guldens thuis (werd gelijk met de single's meegegeven). En daar heb ik tot aan de dag van vandaag nog steeds geen provisie over gekregen. Ik deed ook allerlei commercials en bij elkaar heb ik toen voor fl 11.000,- binnen gehaald voor Delmare. Van de ruzie tussen Leo Vreugdenhill en Gerard van Dam, wat toen met een strijkijzer werd beslecht, daar weet ik net zoveel van als jij, dus via de tamtam. Ik heb inderdaad begrepen dat hij het ziekenhuis is ingeslagen, maar meer ook niet.

 

Weet je nog anekdote's uit die tijd?

Je vroeg om meer anekdote's. Je weet dat Andre Zwinkels (Ronald Bakker) en ik hebben geprobeerd om met een rubberbootje even heen en weer te varen, van de Epivan naar de kust en weer terug. Dat laatste lukte niet helemaal. Het was nogal koud die dag, iets van min 8. We verdwaalden en voeren in rondjes en hoopten op die manier de Epivan terug te vinden. Bovendien het werd 's morgens een beetje mistig en dat werd alleen maar erger naarmate de dag vorderde.

 

Kortom, na een poosje was de brandstof op en peddels hadden we niet meegenomen omdat we dachten dat het maar een klein stukje zou zijn. We hadden verwacht dat we snel weer aan boord zouden zijn. We verkleumden van de kou en pas 's middags om 16:00 uur werden we door een grote boot uit het water opgevist. Koud en verstijfd, maar gelukkig hoefden we de nacht niet door te brengen op de zee. Later werden we overgebracht naar de Nederlandse kustwacht. We hadden zendapparatuur aan boord en een platenspeler. Die zouden door de douane in beslag worden genomen, maar één van die schippers hadden we die platenspeler beloofd wanneer we bij het aanmeren als eerste van boord konden. En dat gebeurde en zo zijn we ontsnapt aan de mannen van de Radio Controle Dienst.

 

Prodeohaag?

Prodihaag werd ook wel Prodeohaag genoemd omdat wij geen vast salaris kregen en daar heb ik inderdaad een tijdje gewoond met René de Leeuw, Astrid de Jager en Gerard van Dam. De clankrantjes werden uitgegeven door twee mensen uit Amsterdam. Ik heb ze een paar keer ontmoet voor een intervieuw of verslag, maar ben hun namen kwijt (red: Alfred en Jose Debels).

 

Ben je nog op de MV Martina geweest?

Ik ben ook aan boord geweest van de Aegir 2 en heb zelfs twee dagen uitgezonden, tussen 16:00 uur en 18:00 uur. Dat was in de tijd dat we samenvatingen maakten van Radio Tour de France. De derde dag dat ik zou gaan uitzenden begaf de zender het en we waren weer een tijdje uit de lucht. Ik was daar samen met een Engelsman, zijn naam ben ik vergeten (redactie: dat was Leon Mitchell die de Engelstalige nachtuitzendingen aan het voorbereiden was). De commercials daar weet ik niets meer van. Gerard ben ik uit het oog verloren na het’strijkijzer’ incident en toen de boel klapte ben ik weer terug naar Amsterdam gegaan.


Lijkt me inderdaad leuk om de verhalen op internet te zetten mijn zegen heb je....

 

Vriendelijke groet,


Nick van Vuure

 

Ron Sterrenburg De eerste 'Ronald Bakker' van Radio Delmare

 

Ik heb het interview met Nick van Vuure (Marcel Stevens) met veel belangstelling gelezen. Vooral deze passage uit het interview: "Hoe ben je bij Delmare terecht gekomen, heeft Gerard jouw aangenomen of heb je een bandje opgestuurd?" "Ja ik weet nog wel hoe ik bij Delmare ben terecht gekomen, dat ging via ene Ronald (zijn achternaam ben ik kwijt) uit Amsterdam, ongeveer eind 1978, hij was bevriend met Peter v/d Holst en die heeft mij binnen gebracht bij Delmare…..."

 

Die Ronald dat was ik!!! Ik had verkering met een meisje dat vlakbij Nick woonde en met wie ik trouwens tot april 1986 een relatie heb gehad. Zo heb ik hem leren kennen. Peter van der Holst en ik waren in 1977 samen Radio Capri begonnen, een Amsterdamse AM piraat die zo'n 7-8 maanden heeft bestaan. Ik heb destijds ook Peter van der Holst, toen een van mijn beste vrienden, aan Gerard van Dam voorgesteld.

 

Ik was ook de "originele" Ronald Bakker. Later, dit moet begin 1979 geweest zijn, heb ik ruzie gekregen met Gerard van Dam en ben ik eruit gestapt. Om mij terug te pakken, heeft Gerard toen bedacht dat Andre Zwinkels mijn DJ naam zou gebruiken. "No hard feelings". Ik vond het toen wel vervelend, nu zie ik er de humor wel van in.

 

Ik ben na Delmare als dj betrokken geweest bij een groot aantal piraten in Amsterdam: Decibel, WAPS, Radio Nova (hier ook weer een tijdje samen met van der Holst) en Counterpoint FM en tussendoor ben ik in 1982 als nacht DJ anderhalf jaar bij de VARA aan de slag gegaan (onder mijn echte naam). Sinds 1988 heb ik o.a. voor Radio 10 Gold, Cable 1 en Radio Noordzee Nationaal gewerkt en sinds 1996 heb ik mijn eigen bedrijf en adviseer ik radiostations.

 

Ik ben Peter van der Holst lang geleden (1981) uit het oog verloren. Ik heb wel eens geprobeerd hem te traceren, maar helaas zonder succes. Ik denk met veel plezier terug aan de tijd bij de piraten en mis het ook stiekem wel een beetje.....

 

Met vriendelijke groet,

Ron Sterrenburg

 

vorige - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - volgende

Sign in to follow this  


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.