Boekrecensie: Senden Sie selbst!

de redactie

1279 weergaven

We kunnen er rustig vanuit gaan dat het merendeel van de mensen die mij volgen er niet alleen gericht op zijn om naar leuke radio- en/of televisieprogramma’s te kijken, maar vooral er ook op gericht zijn om te weten wat er achter de schermen van radio- en televisiestations is gebeurd. Daaraan gekoppeld kun je ook rustig stellen dat de fascinatie van het overbrengen van radio- dan wel televisiesignalen voor hen ook een duidelijk deel van de hobby is.

Zowel de auteur als uitgever van het boek waarschuwen in ‘Senden Sie Selbst’ heel duidelijk dat het uitzenden van radio- en/of televisieprogramma’s, zonder het in bezit zijn van een daarvoor geldige licentie, een strafbare  is.

Het voornoemde boekwerk begint dan ook heel toepasselijk met een uitleg van hoe de Duitse overheid aan het werk gaat om allerlei frequentiebanden af te zoeken en vervolgens over te gaan tot opsporing van hen die illegale uitzendingen verzorgen. De daarvoor gebruikte meetwagens worden via een technische uitleg goed voorgesteld aan de lezer. Maar daarna neemt Marco Niessend je mee in de diepte van de te verkrijgen en/of te bouwen zenders, waarbij eerst de FM categorie uitgebreid aan bod komt via vele technische details en uiteraard informatie rond het eventuele bereik van dergelijke zenders. Dit laatste is natuurlijk te optimaliseren door het gebruik van de juiste antennes, waarvoor ook een apart hoofdstuk in: ‘On air. Senden Sie Selbst’ is opgenomen.

Uiteraard komen alle mogelijkheden tot het zelf verzorgen van televisie-uitzendingen aan bod en worden de nieuwere technieken als DAB en DAB+ zeker niet vergeten als het om deze kant van de hobby gaat. Voor de ouwe getrouwe hobbyisten lijkt mij het boek vooral vanaf pagina 111 zeer interessant omdat vervolgens de mogelijkheid tot zenden via de middengolf wordt behandeld, als vanouds natuurlijk de band waarop veel niet gelicenceerde amateurs vanaf de mid jaren vijftig van de vorige eeuw actief is geweest en nog actief is.

Nadat alle fascinerende aspecten van de mogelijkheid tot uitzenden via de middengolf zijn belicht stapt de auteur over naar de mogelijkheid tot gebruik van de korte golf voor het verzorgen van uitzendingen. Voor iemand met een goed technisch inzicht is: ‘Senden Sie Selbst’ zondermeer de moeite van het aanschaffen waard.

595a85ab32be8_SendenSieselbst.jpg.c404a7ea8b5dba5e586a111f4e9daae4.jpgSenden Sie selbst!

Auteur: Marco Niessend
176 pagina’s, geïllustreerd