• weergaven
    33475

Auteurs van dit blog

Voer dit blog

Berichten in deze blog

Recensie: Online Radio, a Guide for Broadcasters and Listeners

Enkele jaren geleden vierden we het gegeven dat de radio 100 jaar bestond. In de beginjaren van dit medium zaten de pioniers onder luisteraars vaak gebogen met zowat het oor in de ontvanger om het broodnodige aan deze uitvinding tot zich te nemen. Wel dient gesteld te worden dat de luisterschare als ook het aantal radiostations in die dagen zeer beperkt was. Radiotoestellen in bepaalde landen dienden tijdens de Tweede Wereldoorlog bij de bezetter ingeleverd te worden en werden er razzia’s gehoud

hans knot

hans knot in boek

Recensie: Alles gaat voorbij, verhalen over Mi Amigo en Maeva

Het maken van een weblog gebeurde voor het eerst in december 1997 en het was in de maand mei 1999 dat het verkorte woord blog tevoorschijn kwam. Vele personen, die al met internet werkten, vonden het een fijne manier om hun belevenissen dan wel kennis via een eigen blog te delen met anderen. Eerst op kleine schaal maar hoe meer en meer internet gebruikt ging worden hoe meer volgers de schrijver van een blog kreeg.   We zijn 2,5 decennia verder en veel bloggers van toen houden zich meer be

hans knot

hans knot in boek

Joop Landré - Vader van de TROS

Joop Landré: “Wij kwamen op het juiste moment. Het was 1965 en de omroepen waren aan de top van hun arrogantie gekomen.” In 1966 is Joop Landré (1909-1997) één van oprichters van de Televisie en Radio Omroep Stichting en wordt de algemeen directeur van de TROS.  De TROS moet een plaats veroveren in het vernieuwde ‘open’ omroepbestel. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Vooral de aanvragen voor de B en de A-status worden door het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelij

de redactie

de redactie in boek

Recensie: Behind the Scenes at Radio Caroline (in the 1970’s)

Het eerste echte boek over de geschiedenis van het legendarische Radio Caroline verscheen in 1967 onder het motto: ‘It’s all in the magic book’. De uit Australië afkomstige Lyn Gilbert schreef in de inleiding van haar boek dat er sindsdien ontelbare boeken zijn geschreven over dit onderwerp waarbij ze constateerde dat het totale verhaal er nooit zal worden geschreven. Desondanks heeft ze besloten haar eigen steentje bij te dragen door de lezer haar ervaringen met Ronan O’Rahilly en Radio Carolin

hans knot

hans knot in boek

Recensie: Moord op de radio

Het is hém, Rob Wilson, weer gelukt een goed en snel leesbaar en vooral spannend boek te schrijven. Hij debuteerde in 2016 met De mediamaker,  wat een jaar later gevolgd werd door De geschiedenis van de file…..maar wordt de file ooit geschiedenis? Grote vraag is of hij tijdens de vele maanden gevuld met ernstige coronacijfers nog terug gedacht heeft aan de vraagstelling in het laatstgenoemde boek. Dan is er nu het derde boek, De moord op de radio. Het gaat onder meer om Lucas Vriend, een

hans knot

hans knot in recensie

Boekrecensie: Boek over ‘Mister Jingle’ laat zich maar lastig wegleggen

Met een zware klap laat auteur Jelle Boonstra (1957) zijn boek op tafel vallen: 1,2 kilo, 350 foto’s en een tot de verbeelding sprekende levensloop én carrière. In het filmpje op Facebook laat de auteur, journalist en jinglekenner/-verzamelaar de pagina’s langs zijn duim glijden. ‘Pageturner’, reageer ik online, bij wijze van grap.  Zondagavond 23 november, anderhalve dag nadat ‘Bart! De Van Gogh van de jingles’ bij mij in de brievenbus valt, heb ik het boek uit. En niet alleen omdat ik Radiot

de redactie

de redactie in boek

Boekrecensie: Mi Amigo - De Vlaamse Tack van de zeezenders

Het fenomeen "zeezenders" is al bijna drie decennia geschiedenis. Des te meer boeken over dit fascinerende tijdperk er jaar na jaar verschijnen. Het laatste werk van Ferry Eden valt ongetwijfeld op en is een must voor alle geïnteresseerden.    De eerste keer dat ik het in mijn hand hield, had ik het gevoel dat het kerstmis was. Allereerst valt het groter dan A4-formaat positief op. Een harde kaft bevat de 200 pagina’s aan glanzend papier. De tekst, geschreven in het Nederlands, is pret

de redactie

de redactie

Recensie: Internetradio luisteren met Replaio

Tot voor kort gebruikte ik Tunein voor het luisteren naar internetradio op mijn smartphone. Door de reclames, de dure pro oplossing en de regelmatig terugkerende problemen met Chromecast en Bluetooth ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.   Waar moet voor mij een goede radio app aan voldoen?  Beschikbaar zijn voor Android. Beschikken over een grote standaard database met streams. Het zelf kunnen toevoegen van een stream indien deze niet in de standaard databas

Vincent

Vincent

Recensie: Life and Death of a Pirate

Het was in 2014 dat deel 1 van de triology ‘Life and Death of a Pirate’ uitkwam en ruim drie jaar later liggen alle drie delen, samengebonden in een prachtig boek op de tafel om te worden gerecenseerd. Een boek over het persoonlijke leven van Reginald Calvert en zijn familie, het leven in de muziekindustrie en niet te vergeten zijn betrokkenheid binnen de zeezenderwereld in de eerste helft van de jaren zestig van de vorige eeuw. Susan Moore is de dochter van Reginald en Dorothy Calvert en heeft

hans knot

hans knot

Recensie: Prachtig boek over geschiedenis files en de radio

Recentelijk zat ik in de avonduren, het dient zo rond 7 uur te zijn geweest, in de auto en werd mij, via de verkeersinformatie op Sky Radio, verteld dat er nog 25 files waren te melden met in totaal een behoorlijk aantal kilometers dat ver boven de 200 uit ging. We reden op een industrieterrein aan de rand van de stad Groningen, waar het verkeer ook regelmatig vast zit als gevolg van het totaal ombouwen van de ringwegen die de meest noordelijke stad van Nederland dient te bevrijden van een groot

hans knot

hans knot

Boekrecensie: Radio Guide

Boem, en het lag plotseling en onverwacht op de deurmat; een nieuwe publicatie van de hand van Ing. Klawitter en Ing. Siebel en een team van medewerkers die ons ditmaal onder de titel Radio Guide 2018/19 een kleurklank aan radioinformatie voorschotelen als het gaat om het radiobeleven van over onze oosterlijke grens: Duitsland.   En niet dat het alleen voorbestemd is als publicatie voor de Duitse luisteraars maar zeker ook voor de fervente radioluisteraars in de aangrenzende buurlanden

hans knot

hans knot

Boekrecensie: Radio Veronica Memories - Hoe de wal het schip keerde

Vraag een willekeurige Nederlander van boven de vijfenvijftig jaar naar welk radiostation zij/hij luisterde in de eerste helft van de jaren zeventig van de vorige eeuw dan zal Radio Veronica vaak worden genoemd. Het gaat dan om het radiostation dat als zogenaamde zeezender tussen april 1960 en 31 augustus 1974 in de ether is geweest. Een radiostation dat vele moeilijke maar ook mooie periodes heeft beleefd en derhalve zich heeft genesteld in een stuk cultuurgeschiedenis die niet meer is uit te s

de redactie

de redactie

Boekrecensie: De Mediamaker

Ik diende even flink over een streep te worden getrokken om andermaal een boek te gaan recenseren dat te maken heeft met het door vele leeftijdsgenoten geliefde zeezender verleden. Vorig jaar was daar plotseling, nadat het in 2008 al was aangekondigd: ‘De Veronica Tapes: meer dan de waarheid’, een boek geschreven door oud Veronica medewerker Will Luikinga, dat volgens hem volgens de waarheid was geschreven. De vuiligheid en vunzigheid dropen eraf en halverwege het boek heb ik het in de prullenma

de redactie

de redactie

Boekrecensie: Ondersteboven

Met vreugde kijk ik uit naar de nieuwe NTR/VPRO-geschiedenisserie die zal gaan over de roerige jaren zestig. Ik ben de bezitter van een groot aantal boeken dat betrekking heeft op de rijke geschiedenis van de jaren zestig van de vorige eeuw, waarbij deze boeken altijd weer een bron vormen voor mijn deel betreffende de geschiedschrijving van dit decennium; zo belangrijk voor de toenmalige jeugd, vaak ook deels de babyboomers genoemd. Velen van deze groep zijn alleen maar aan het vooruitki

de redactie

de redactie

Boekrecensie: Was ich noch zu sagen hätte. Veertig jaar NOS Met Het Oog Op Morgen

Als regelmatig luisteraar van de radio en opgevoed met de gedachte altijd ook goed de kranten te lezen, werd in 1976 mijn aandacht getrokken door een bericht dat er een gezamenlijk programma op de radio zou komen dat het laatste uur tot middernacht en voor het dagelijkse Wilhelmus zou worden uitgezonden. Nieuws en actualiteiten met studiogasten en rustige muziek in een programma dat afwisselend zou worden gepresenteerd door vertegenwoordigers van de toenmalige belangrijke omroepen. Late avond ra

de redactie

de redactie

Boekrecensie: Sender & Frequenzen 2016

Ieder jaar, zo medio november, en dat al sinds 1982, valt door de brievenbus een pakje met daarin de nieuwste versie van ‘Sender und Frequenzen’, zodat ver voor de kerstdagen een recensie kan worden geschreven en belangstellenden het op hun wenslijstje kunnen zetten als cadeau onder de Kerstboom. Dit jaar lukte het niet om bijtijds een recensie te schrijven, simpelweg omdat de nieuwste versie pas in de late middag van 24 december in Groningen arriveerde. Al die jaren heb ik dit prachtige

de redactie

de redactie

Boekrecensie: Herman Heinsbroek - Riskant Spel

Als de naam Herman Heinsbroek valt denken de meeste mensen aan een voormalig lid van de Nederlandse regering Balkenende als minister van Economische Zaken en tevens vooraanstaand lid van de toenmalige LPF. Maar zijn verdiensten haalde hij vooral, nadat hij in dienst was getreden van CBS, binnen de media. Zo werd hij in 1979 directeur van Arcade Records, de platenmaatschappij die hij tot een enorm succes maakte. Grote betrokkenheid binnen de radiowereld kwam doordat hij investeerde en ond

de redactie

de redactie

Boekrecensie: Sender & Frequenzen 2015

Voor me ligt, net voor de Kerstdagen, het nieuwe exemplaar van ‘Sender & Frequenzen’, van de Duitse uitgever ontvangen. Het is al weer de 32ste uitgave van dit jaarboek, dat nu voor 2015 bestemd is. In gedachten ga ik terug naar het einde van het jaar 1982. We leefden eigenlijk in een totaal ander tijdperk. Internet was er bij lange na nog niet beschikbaar voor de particulier. Snelle contacten via email, sms en andere vormen van moderne communicatie waren er nog niet. Satellieten waren er we

de redactie

de redactie

Boekrecensie: Pirate Radio, An Illustrated History

In een tijdperk dat de radiogolven als het ware nog gecontroleerd werden door de overheden, kwam er ‘pirate radio’. Het werd de illegale, prinselijke haven voor alle muziekliefhebbers in West Europa. Vanaf de eerste uitzendingen in 1964, bereden de cowboys van de radiowereld door de ether om het verlangen naar pop- en rockmuziek bij hun aanhang te voeden. En daardoor veranderende men de radio scene totaal. Mede door meer dan 100 prachtige, zwart-wit foto’s brengt ‘Pirate Radio. An illustrated Hi

de redactie

de redactie

Boekrecensie: Radio Noordzee Nationaal

Op 13 juli 1992 kreeg Nederland officieel commerciële radio: Radio Noordzee Nationaal ontving op het ministerie van WVC een licentie. Op die dag trad René van den Abeelen in dienst van het station en ruim vijf jaar hielp hij mee radiogeschiedenis te schrijven. Want op die dertiende juli was de strijd niet gestreden; die begon pas! Vanaf nul moest een station worden opgebouwd dat bij de luisteraars in de smaak viel en er moest een etherfrequentie komen om het echt levensvatbaar te maken.

de redactie

de redactie

Boekrecensie: Das Ka-band

Het zal ruim een jaar geleden zijn geweest dat ik het volgende persbericht ontving en me met verbazing afvroeg wat de voor mij onbekende frequentieband betekende: ‘Het Luxemburgse satellietbedrijf SES heeft de beschikbare bandbreedte op de Astra1-satelliet op 19,2 graden oost uitgebreid door de Ka-frequentieband in gebruik te nemen’. De Ka-frequentieband is door satellietkijkers echter niet met de huidige schotelinstallatie te bekijken. Omdat er van hogere frequenties gebruik wordt gemaa

de redactie

de redactie

Het Rem-eiland, nieuw boek van Hans Knot

Het was op 9 oktober 1963 dat er voor het eerst in de geschreven pers gewag werd gemaakt van plannen te komen tot een commercieel televisiestation, dat vanuit volle zee haar signalen tot de kijkers in Nederland wenste te brengen. In de berichtgeving werd gesteld dat het de verwachting was, dat tegen het einde van het voorjaar van 1964 programma’s, gevuld met amusement en reclameboodschappen, waren te verwachten. Dit nog naamloze station zal in volle zee buiten de vaarroutes worden gebouw

de redactie

de redactie

Boekrecensie: Not und Katastrophenfunk auf Kurzwelle

Nood- en rampenorganisaties overal ter wereld hebben in de laatste jaren de korte golf herontdekt. In het boek ‘Not und Katastrophenfunk auf Kurzwelle’ worden de nood – en rampenradiosystemen van zee- en kustradio, van toeristische bedrijven in ‘exotische’ regio’s, van diensten van civiele bescherming en van internationale hulporganisaties gepresenteerd. We vinden er een omvangrijke lijst terug met frequenties met opgave van roepsignalen, namen van stations en overdrachtsmodi. Gedetaille

de redactie

de redactie

Boekrecensie: Hörzu Radio Guide 2014/2015

In de loop van de afgelopen drie decennia verschenen negen edities van de Hörzu Radio Guide van Wolf Siebel en Gerd Klawitter, beiden veelschrijvers en verbonden aan de uitgeverij VTH Verlag in Baden Baden. Van dezelfde auteurs ontvingen we zopas de tiende, en dus jubileumeditie van de Hörzu Radio Guide, een naslagwerk dat door Klawitter en Siebel vanaf 1998 op onregelmatige tijden wordt bijgewerkt en heruitgeven. Dat betekent dat dit 463 pagina's dikke boekwerk telkens wordt bijgewerkt.

de redactie

de redactie

Boekrecensie: Sender & Frequenzen 2014

Al meer dan drie decennia lang komt het boek Sender & Frequenzen medio november uit en bij mij de brievenbus binnen. En ieder jaar rond dezelfde tijd zit ik me al een paar weken lang te verheugen om te kijken wat de veranderingen ten opzichte van het voorgaande jaar zijn en vooral welke extra verhalen er in de nieuwe editie van Sender & Frequenzen van Michael Schmitz en Wolf Siebel te vinden zijn. Het is het enige naslagwerk in haar soort in de Duitse taal dat jaarlijks uitkomt e

de redactie

de redactie

×