Boekrecensie: Sender & Frequenzen 2014

de redactie

1512 weergaven

Al meer dan drie decennia lang komt het boek Sender & Frequenzen medio november uit en bij mij de brievenbus binnen. En ieder jaar rond dezelfde tijd zit ik me al een paar weken lang te verheugen om te kijken wat de veranderingen ten opzichte van het voorgaande jaar zijn en vooral welke extra verhalen er in de nieuwe editie van Sender & Frequenzen van Michael Schmitz en Wolf Siebel te vinden zijn.

Het is het enige naslagwerk in haar soort in de Duitse taal dat jaarlijks uitkomt en alle radio stations ter wereld die via de korte golf, middengolf, lange golf, via de satelliet maar ook via internet in Duitsland kunnen worden ontvangen, benoemt. Men beaamt over ieder station, uit meer dan 200 landen van de wereld, informatie te verstrekken over tal van onderwerpen waaronder de uitzendfrequenties, de uitzendtijd van de programma’s in de Duitse taal, het Engels en het Frans, het Spaans en in het Esperanto.

Natuurlijk wordt er ook gedacht aan de bereikbaarheid van de stations via de luisteraars en dus worden adressen verstrekt maar ook adviezen gegeven onder welke condities de stations eventueel in Duitsland kunnen worden ontvangen. Maar ook voor lezers buiten Duitsland is het boek enorm interessant te noemen. Al vele jaren schrijf ik in mijn recensie dat ik Sender & Frequenzen een vriendelijker boek vind om uit de kast te pakken dan het World Radio and TV Handbook.

Ook dit jaar zijn er weer frequentielijsten in het handboek toegevoegd van de frequenties tussen de 150 kHz en de 30 MHz, daarbij ook 14 landkaarten met daarop de posities van de verschillende grote zenderparken. Tal van andere onderwerpen verschijnen in afzonderlijke hoofdstukken voor de ogen van de lezers.

Niet voor niets wordt het boek, met de gele rug, door mij telkens op de hoogste linker plank van de boekenkasten vol met boeken over radio en televisie geplaatst. Immers, vele tientallen malen per jaar wordt Sender & Frequenzen met warmte uit de kast gehaald om andermaal actuele informatie te halen uit de ‘bijbel’ van de internationale radio. Het lijkt een veel gebruikte ‘quote’ maar zonder dit geweldige naslagwerk zou mijn weg naar de internationale radio aanzienlijk meer gesloten zijn.

Ook dit jaar zijn er in de uitgave van Sender & Frequenzen 2014 hoofdstukken toegevoegd waarin thema’s onder de loep worden genomen. Zo is er aandacht voor World Radio Network, dat vanuit haar gebouw in het Londense Vauxhall voor tientallen radiostations fungeert als een platform voor verspreiding van programma’s. Maar ook is er in een speciaal hoofdstuk aandacht voor de enorme expansie van radio- en televisiesignalen per satelliet, die vrijwel probleemloos in Europa zijn te ontvangen. Iets dat in de vroegere edities van Sender & Frequenzen niet voor mogelijk werd gehouden vanwege de enorme beperkingen die de verschillende regeringen hadden ingesteld.

Voor diegene, die helemaal mee wil met de moderne vormen van beluistering, is een hoofdstuk opgenomen hoe podcast-uitzendingen via de iPhone kunnen worden geactiveerd. Uiteraard is er aandacht voor de zogenaamde clandestiene radio en voor de hobbyisten die in het weekend via de korte golf radio maken.

Op de één of andere manier trekt het boek me telkens weer naar internet om bepaalde gegevens te checken, waarbij mij de kwaliteit en de geloofwaardigheid van de door Schmitz en Siebel verstrekte informatie steeds weer verbaast.

In ieder geval raad ik een ieder aan om ook deze editie van Sender & Frequenzen 2014 niet uit de weg te gaan. Het is te bestellen via de vth bestelservice te vinden via http://www.vth.de.

595a8749d8144_SenderFrequenzen2014.jpg.dd7fcc47e0160d090b860d07f3707b6a.jpgSender & Frequenzen 2014
Auteurs: Michael Schmitz en Wolf Siebel