Jump to content

NLO Trends: Luistertijd radio stijgt tijdens coronavirus

Sign in to follow this  
de redactie

131 views

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) signaleert een stijging van de gemiddelde luistertijd sinds het begin van de coronacrisis in Nederland. De gemiddelde luistertijd naar radiozenders neemt met 6% toe in week 12, vooral door de toename van het thuis luisteren. In week 12 luisterde men gemiddeld 173 minuten per dag naar de radio, in de week daarvoor was dat 164 minuten per dag. Als we alleen kijken naar de radioluisteraars is de stijging 7%: van 254 minuten in week 11 naar 272 minuten in week 12. Het weekbereik blijft stabiel op 87%, wat neerkomt op een bereik van ruim 13,2 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder.


2.png.7fcff2fa8d374fd03c1e94b68940a383.png

  
Onder de noemer ‘NLO Trends’ heeft NLO een analyse verricht naar de gemiddelde luistertijd en het bereik van radiozenders op weekbasis. Uit de data blijkt dat de gemiddelde luistertijd in week 12 is toegenomen. De toename is zowel zichtbaar onder de totale groep Nederlanders van 10 jaar en ouder, als onder de radioluisteraars.
3.png.9771941a0c5acdfb96634ae7c25ad928.png      
De toename in de luistertijd is vooral zichtbaar op de thuislocatie, waar sprake is van een stijging van 29 minuten. Natuurlijk gaat dit ten koste van het luisteren onderweg of op het werk en school; een daling van 19 minuten.

        4.png.3423c24cd0fb72b79c95cdd7fc81c5a3.png
Opvallend is ook de sterke toename van het luisteren via internet. Er wordt in week 12 33% meer via internet naar radiozenders geluisterd dan in de week ervoor.


Over het onderzoek ‘NLO Trends’
Het Nationaal Luister Onderzoek publiceert maandelijks de luistercijfers die betrekking hebben op een tijdvak van twee maanden. Deze luistercijfers zijn gebaseerd op het radiolog wat respondenten gedurende een week bijhouden. Ongeveer 93% van het radiopanel vult het radiolog online in via smartphone, tablet of laptop/PC. Daarnaast vult een deel van het radiopanel een papieren versie van het radiolog in. Het verwerken van de papieren radiologs neemt relatief veel tijd in beslag, waardoor snel inzicht in actuele gebeurtenissen onmogelijk is. NLO Trends is dan ook gebaseerd op alleen de online ingevulde radiologs, waardoor er verschillen kunnen ontstaan tussen de maandelijkse en de wekelijkse luistercijfers.


Over NLO
Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek
NLO dat door GfK wordt uitgevoerd. De stichting NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), bvA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media Adviesbureaus). Kijk voor meer informatie op de website van NLO.


Voor meer informatie over radioreclame ga je naar rab.radio.

Sign in to follow this  


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.