Jump to content

Radio luistercijfers november-december 2021: NPO Radio 2, Radio 10 en Sky Radio stijgen flink


de redactie

574 views

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode november-december 2021 zijn bekendgemaakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.505 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 45 minuten per dag (vorige periode: 2 uur en 32 minuten). De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 26 minuten (vorige periode: 4 uur en 9 minuten). 

 

  • Stijgers: NPO Radio 2, NPO 3 FM,  Radio 10, Sky Radio, 
  • Dalers: 100% NL, ClassicNL, Kink, NPO Radio 1, NPO Radio 4, NPO Radio 5, ORN Radio, Qmusic, Radio 538, Radio Veronica, SLAM!
  • Gelijk: BNR Nieuwsradio, E-power Radio, Sublime FM

 

1865119512_DeepinSchermafdruk_Gebiedselecteren_20220118080148.thumb.png.d1e2288ca083ecc752ae8f47c3dccabc.png


Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

1 Comment


Recommended Comments

Reacties

 

100% NL

 

Recordjaar voor 100% NL
Het station met de beste muziek van Nederland ziet haar marktaandeel groeien van gemiddeld 3,3% in 2020 naar 3,8% in 2021. 100% NL maakt een forse groei door van 15% bij luisteraars in de doelgroep 20-49 jaar. Het jaargemiddelde was in de afgelopen 8 jaar in deze doelgroep niet eerder zo hoog. De groei is met name terug te zien in de doelgroep jonge vrouwen (20-34 jaar). Dit blijkt uit de meest recente luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek, uitgevoerd door GfK, die zojuist bekend zijn gemaakt.

 

 

20220118-RadioCorp-Persbericht_100NL.jpg.27cbf9855c0e50b69fddb4ba6bc3c397.jpg

 

Martijn Zuurveen, Radio Director RadioCorp: "We zijn als team enorm trots op deze cijfers. Een compliment van onze luisteraars, die ons goed weten te vinden. Voor RadioCorp was 2021 het beste jaar sinds 100% NL en SLAM! onder één vlag vallen. Met onze nieuwe zender Sunlite hebben we recent hier nog een prachtig merk aan toegevoegd. Kortom: een ongekend succesvol jaar. Dit belooft wat voor 2022. Wij zijn er klaar voor!"
 

Radio 10

 

Radio 10 sluit 2021 af als nummer 2 van Nederland
Radio 10 scoort in de laatste meetperiode van vorig jaar, nov-dec '21, een marktaandeel van 11,2% in de doelgroep 10+. Hiermee sluit het station het jaar af als de nummer 2 van Nederland met een stijging van 4% ten opzichte van dezelfde meetperiode vorig jaar (10,8% in 2020). Ook in de kerndoelgroep 30-59 jaar groeit de zender, naar 13,9% marktaandeel. Dit blijkt uit de vandaag door NLO/GfK gepubliceerde luistercijfers.


Roland Snoeijer, Radio Director Radio 10: “Het was weer een feest om het jaar af te sluiten met de 4000 grootste popclassics aller tijden. Voor luisteraars hoort de Top 4000 inmiddels echt bij de tradities van de decembermaand. Het is voor het hele team geweldig om te zien dat de lijst zo gewaardeerd wordt. We kijken terug op een mooi jaar voor Radio 10 en hebben veel zin in 2022.”

 

Radio 10 stond in november en december in het teken van de 'Top 4000', de grootste hitlijst aller tijden. Van grote popklassiekers tot vergeten hits en guilty pleasures: alles staat in de lijst. Luisteraars stelden de lijst samen door te stemmen op hun favoriete hits. De zender speelde een online ‘Top 4000 Popquiz’ met 4000 deelnemers en Guus Meeuwis ontving een speciale ‘Top 4000 Oeuvre Award’. Daarnaast was tijdens de uitzending van de hitlijst iedere zaterdag de ‘Top 4000 Muziekquiz’ te zien op SBS6, gepresenteerd door Radio 10-dj Gerard Ekdom.


Bron: NLO/GfK ma-zo 06.00-24 uur, 10+, 30-59 jaar, nov-dec 2021 vs 2020

 

NPO Radio

 

NPO Audio groeit wederom; NPO Radio 2 best beluisterde radiozender van Nederland
Voor het vijfde jaar op rij groeit het luistertijdaandeel van de landelijke radiozenders van de publieke omroep. Met nieuws, sport, muziek, aandacht voor maatschappelijke issues, themaweken en evenementen hebben NPO Radio 1, 2, 4, 5, NPO 3FM en FunX impact, elke dag weer.

Het gezamenlijke luistertijdaandeel van NPO Radio 1, 2, 4, 5 en NPO 3FM komt het afgelopen jaar uit op een gemiddelde van 31,6%. In 2016 bedroeg het gezamenlijke luistertijdaandeel nog 28,9%. NPO Radio 2 was ook in 2021 de best beluisterde radiozender van Nederland.
 

Record
NPO Radio 5 zette in 2021 wederom een recordjaar neer met een gemiddeld luistertijdaandeel van 6%; een toename van een vol procent. NPO Radio 1 groeide naar 8%, het hoogste aandeel sinds 2005. NPO Radio 4 komt in 2021 uit op 2,3% en NPO 3FM op 2,1%.
 
Top 2000 en Glazen Huis
NPO Radio 2 was voor de vierde keer in successie de best beluisterde radiozender van Nederland met een gemiddeld luistertijdaandeel van 13,1%. De NPO Radio 2 Top 2000 stuwde afgelopen november-december het aandeel naar 16,6%. De lijst der lijsten is gewaardeerd met het rapportcijfer 8 en bereikte (met radio, tv en online) 75% van alle Nederlanders (10+), zo blijkt uit een representatief onderzoek dat NPO heeft laten uitvoeren door RadioCall.
 
De terugkeer van het Glazen Huis bij 3FM Serious Request zorgde voor een totaalbereik over alle platforms van 6,9 miljoen mensen en dat is 1,2 miljoen meer dan vorig jaar. Het publiek waardeerde Serious Request met het rapportcijfer 7,3.
 
Compliment
Jurre Bosman, directeur NPO Audio: “Deze mooie luistercijfers zijn een geweldig compliment voor alle makers. De optelsom van de programma’s van de omroepen levert aantrekkelijke radiozenders op, die een grote rol spelen in het dagelijks leven van miljoenen luisteraars. Naast radio zagen we in 2021 een toenemende belangstelling voor publieke podcasts. Het aantal gebruikers per week steeg van circa 700.000 in januari naar rond de 750.000 in december; het aantal streams groeide van 2 miljoen naar 2,5 miljoen. Verschillende podcasts van de omroepen hebben prijzen in de wacht gesleept. Het allereerste NPO Podcastevent in oktober was een succes en krijgt dit jaar een vervolg.”

 

Qmusic

 

Qmusic hoogste jaarcijfer van alle radiozenders dit millennium
Voor het eerst sinds 2015 is een andere radiozender dan NPO Radio 2 marktleider in de doelgroep 20-49 jaar in de decembermaand. Met een marktaandeel van 18,7% is dit de beste november-december score die Qmusic ooit heeft behaald. Over het hele jaar scoort de zender een torenhoog marktaandeel van 19,7%.


Torenhoog jaarcijfer
Nu 2021 voorbij is, zijn ook de jaarcijfers bekend. Voor Qmusic bedraagt het jaarcijfer 19,7%. De laatste keer dat een radiozender een jaarcijfer haalde dat vergelijkbaar is met Qmusic dit jaar, was in het vorige millennium. Het is 22 jaar geleden dat Sky Radio en 3FM jaarcijfers hadden die boven de 20% uitkwam.


Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic: "2021 was een jaar dat onze verwachtingen ruimschoots overtrof. Nadat we eerder al marktleider in de commerciële doelgroep waren, werden we ook de grootste zender van het land in de brede doelgroep. Het jaarcijfer in de doelgroep 20-49 jaar is 19,7% en dat is sinds 1999 niemand meer gelukt. Ik ben dan ook ontzettend trots."
image

 

Jaarcijfers.thumb.jpeg.554d42efd24d997a37a7b2e31d693389.jpeg
Ontwikkeling jaarcijfers. Bron: GfK/NLO, ma-zo 06:00-24:00 uur, doelgroep 20-49 jaar


Marktleider kerstperiode
Ten opzichte van vorig jaar groeit Qmusic 4%, in zowel de commerciële doelgroep, als brede doelgroep van luisteraars 10+. Met een marktaandeel van 18,7% is het voor het eerst sinds 2015 dat een radiozender NPO Radio 2 achter zich laat. De Top 2000-zender noteert een marktaandeel van 18,1% in de doelgroep 20-49 jaar.


Qmusic is in 2005 opgericht als feelgoodzender. De belangrijkste pijlers zijn de ochtendshow met Mattie & Marieke, de middagshow van Domien Verschuuren, de Top 40, het populaire radiospel Het Geluid en het Foute Uur met de bijbehorende Foute Party. Vorige week kondigde Qmusic een intensieve meerjarige samenwerking aan met NOC*NSF, onder andere rondom de Olympische Spelen.

Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


×
×
  • Create New...