Jump to content
A group blog by de redactie in Nieuws
  • Entries

    7213
  • Comments

    1772
  • Views

    109596

Contributors to this blog

About this blog

Het laatste radionieuws uit Nederland en Vlaanderen

Entries in this blog

In week 27 van 2025, gemeten van 30 juni tot en met 6 juli, blijft Qmusic marktleider onder de landelijke radiozenders, ondanks een daling in marktaandeel. De zender behaalt deze week een aandeel van 12,4%, tegenover 14,9% in de voorgaande week. NPO Radio 2 blijft stabiel op de tweede plek met een marktaandeel van 11,8%. Radio 538 noteert een lichte stijging van 9,0% naar 9,5% en behoudt de derde positie. NPO Radio 1 stijgt licht naar een marktaandeel van 8,1% (was 7,9%) en blijft op plek vier.
In week 26 van 2025, gemeten van 23 tot en met 29 juni, behoudt Qmusic de eerste plaats in het landelijke marktaandeel. De zender stijgt van 12,8% naar 14,9%, een groei die te danken is aan de uitzending van De Foute 1500. NPO Radio 2 blijft op de tweede plaats met een marktaandeel van 11,8%, een lichte daling ten opzichte van de week ervoor (12,0%). Radio 538 staat net als vorige week op de derde plek, met een bescheiden stijging van 8,8% naar 9,0%. NPO Radio 1 blijft stabiel op de vierde posi
De NMO Streaming Audio Standaard heeft de cijfers over het online luistergedrag in mei 2025 gepubliceerd. De gegevens geven inzicht in het aantal actieve streams op connected devices, zoals smartphones, tablets, smart speakers en computers. Luistergedrag via FM, DAB+ of andere vormen van distributie is niet in deze meting opgenomen. De cijfers zijn gebaseerd op een weekgemiddelde, gemeten van maandag tot en met zondag. In mei bleef NPO Radio 1 de meest beluisterde zender via streaming, met 2.09
In week 25 van het luisteronderzoek, gemeten van 16 tot en met 22 juni 2025, is Qmusic gestegen naar de eerste plaats in het marktaandeel. De zender behaalt 12,8%, een stijging ten opzichte van 10,8% vorige week. Daarmee wisselt Qmusic van positie met NPO Radio 2, dat stijgt van 11,6% naar 12,0% en nu op de tweede plaats staat. Radio 538 blijft stabiel op de derde positie met een marktaandeel van 8,8%, een minimale daling ten opzichte van 8,9% een week eerder. NPO Radio 1 behoudt de vierde plek
In week 24 van 2025, gemeten van 9 tot en met 15 juni, blijft NPO Radio 2 de best beluisterde zender van Nederland met een marktaandeel van 11,6%. Daarmee verliest de zender licht ten opzichte van vorige week, toen het aandeel nog op 11,8% lag. Qmusic blijft tweede met 10,8%, eveneens een lichte daling in vergelijking met de 11,5% van een week eerder. Ook Radio 538 laat een flinke daling zien en komt uit op 8,9%, ten opzichte van 11,0% in week 23. NPO Radio 1 blijft stabiel op de vierde plaats
In week 23 van het Nationaal Luisteronderzoek, gemeten van 2 tot en met 8 juni 2025, is NPO Radio 2 gestegen naar de eerste plaats in het marktaandeel. De zender behaalt een aandeel van 11,8%, een lichte daling ten opzichte van vorige week (12,1%), maar voldoende om Qmusic voorbij te streven. Qmusic, dat vorige week nog op nummer 1 stond met 12,4%, daalt naar 11,5% en komt daarmee op de tweede plaats terecht. Radio 538 maakt een opvallende sprong: met een stijging van 8,8% naar 11,0% handhaaft
In de week van 19 mei tot en met 25 mei 2025 is Qmusic opnieuw op de eerste plaats geëindigd in het luisteronderzoek. Met een marktaandeel van 14,0% wist het station zijn voorsprong verder uit te bouwen ten opzichte van de voorgaande week, toen het marktaandeel 12,1% bedroeg. NPO Radio 2 behoudt de tweede positie met een licht dalend marktaandeel van 11,5% ten opzichte van 11,8% in de vorige week. Op de derde plaats staat NPO Radio 5, dat met 8,7% marktaandeel een kleine daling laat zien ten opz
De Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de resultaten gepubliceerd van de Streaming Audio Standaard over april 2025. Deze rapportage geeft inzicht in het online luistergedrag via connected devices. Sessies via FM, DAB+ of andere platformen zijn hierin niet meegenomen. Voor een volledig beeld van de totale beluistering blijft het aparte NMO Luisteronderzoek leidend. Uit de cijfers blijkt dat NPO Radio 1 in april wederom de ranglijst aanvoert met 2.063.205 actieve streams. Dit betekent
In de week van 12 tot en met 18 mei 2025 heeft Qmusic de koppositie overgenomen in het wekelijkse luisteronderzoek. Het station behaalde een marktaandeel van 12,1%, een stijging ten opzichte van 11,7% in de voorgaande week. Daarmee schuift Qmusic door van de tweede naar de eerste plaats. NPO Radio 2 daalt van de eerste naar de tweede positie met een marktaandeel van 11,8%, een lichte daling ten opzichte van 12,2% een week eerder. Radio 538 blijft stabiel op de derde plaats, maar ziet zijn markt
In week 19 van het luisteronderzoek, uitgevoerd over de periode van 5 tot en met 11 mei 2025, blijft NPO Radio 2 marktleider met een marktaandeel van 12,2%. Dat is een lichte stijging ten opzichte van de vorige meting (11,9%). Qmusic blijft stabiel op de tweede positie, maar boekt wel de grootste stijging in marktaandeel van de top vijf: van 10,8% naar 11,7%. Radio 538 blijft op de derde plaats met een marginaal hoger aandeel van 8,9% (vorige week 8,8%). NPO Radio 1 stijgt een positie en komt o
In week 18 van 2025, gemeten van 28 april tot en met 4 mei, blijft NPO Radio 2 de grootste zender van Nederland met een marktaandeel van 11,9%. Dit betekent wel een daling ten opzichte van de voorgaande week, waarin het aandeel nog op 13,3% lag. Qmusic blijft op de tweede plaats met een stabiel marktaandeel van 10,8%. De zender noteert wel opnieuw het hoogste weekbereik met 4.303.270 luisteraars, een stijging ten opzichte van 4.249.642 in week 17. Radio 538 behoudt de derde positie, ondanks een
In week 17 van 2025 (21 t/m 27 april) is NPO Radio 2 teruggekeerd naar de eerste plaats in de wekelijkse luistercijfers, met een marktaandeel van 13,3%. Dat is een stijging ten opzichte van de 11,5% in de week ervoor. De toename valt samen met de uitzending van de themalijst Koninklijke 500, die traditioneel rond Koningsdag wordt uitgezonden. Qmusic, dat in week 16 nog de koppositie in handen had, daalde naar de tweede plek met een marktaandeel van 10,8% (was 11,6%). Radio 538 bleef stabiel op
De NMO heeft de cijfers gepubliceerd over het online luistergedrag in maart 2025 op connected devices. Uit het onderzoek blijkt dat NPO Radio 1 opnieuw de meeste actieve streams noteert, met 2.135.555 sessies. Dit is een lichte daling ten opzichte van februari, toen het station nog 2.148.432 actieve streams had. Radio 538 stijgt naar de tweede plek met 1.960.459 actieve streams, een toename vergeleken met de vorige maand (1.904.974). NPO Radio 2 daalt naar de derde positie met 1.833.589 streams
In week 16 van 2025, gemeten van 14 tot en met 20 april, blijft Qmusic de best beluisterde landelijke radiozender met een marktaandeel van 11,6%. Dit is een lichte daling ten opzichte van de voorgaande week, toen het aandeel nog 12,4% bedroeg. NPO Radio 2 volgt op korte afstand met 11,5%, eveneens een daling ten opzichte van 11,9% een week eerder. Radio 538 behoudt de derde plaats met een stijging naar 9,6%, tegenover 9,2% vorige week. Een opvallende verschuiving is te zien bij NPO Radio 5, dat
Qmusic blijft marktleider in het Nederlandse radiolandschap, zo blijkt uit het luisteronderzoek van week 15 (7 tot en met 13 april 2025). De zender vergrootte zijn marktaandeel licht naar 12,4%, een stijging ten opzichte van 12,0% in de week ervoor. Ook het weekbereik van Qmusic steeg, van 4.256.742 naar 4.489.482 luisteraars. NPO Radio 2 behoudt de tweede positie met een marktaandeel van 11,9%, een toename ten opzichte van 11,1% vorige week. Radio 538 klom naar de derde plaats met 9,2% marktaa
Het NMO Luisteronderzoek is per week 15 van 2025 uitgebreid met korte luistertrajecten van één en twee minuten. Het betreft metingen die zijn geregistreerd met behulp van encodingtechnologie. Deze wijziging in de rapportageregels wordt met terugwerkende kracht toegepast vanaf week 1 van 2025. De uitbreiding is mogelijk geworden doordat alle deelnemende radiozenders inmiddels gebruikmaken van encoding als aanvullende meetmethode. Het luistergedrag binnen het NMO Luisteronderzoek wordt geregistre
In de week van 31 maart tot en met 6 april 2025 heeft Qmusic de eerste positie bereikt in het wekelijkse luisteronderzoek. De zender behaalde een marktaandeel van 12,0%, waarmee het de vorige koploper NPO Radio 2 voorbijstreeft. NPO Radio 2 daalde naar een marktaandeel van 11,1%, een terugval ten opzichte van de 12,5% in de week daarvoor. NPO Radio 5 steeg in marktaandeel van 8,6% naar 9,6% en klimt daarmee van de vijfde naar de derde plaats. De stijging viel samen met de actie ‘De week van de
Uit de luistercijfers van week 13 (24 tot en met 30 maart 2025) blijkt dat NPO Radio 2 met een marktaandeel van 12,5% de best beluisterde zender blijft, ondanks een lichte daling ten opzichte van vorige week (12,7%). Qmusic volgt op de tweede plaats met 11,8%, een stijging ten opzichte van de 11,4% van de voorgaande week. Radio 538 blijft derde met 8,7%, een kleine daling vergeleken met 8,9% vorige week. NPO Radio 1 stijgt naar de vierde plaats met 8,7% (vorige week 8,1%, positie 5), terwijl NP
De nieuwste cijfers van de NMO Streaming Audio Standaard over februari 2025 zijn gepubliceerd. Deze gegevens geven inzicht in het online luistergedrag via connected devices en zijn gebaseerd op het weekgemiddelde van maandag tot en met zondag. Sessies die als ongeldig worden beschouwd of buiten Nederland zijn beluisterd, zijn uit de resultaten gefilterd. Uit de cijfers blijkt dat NPO Radio 1 deze maand de meest beluisterde online radiozender was, met 2.148.432 actieve streams. De zender stijgt
Uit het luisteronderzoek over week 12 van 2025, gehouden van 19 tot en met 23 maart, blijkt dat NPO Radio 2 zijn positie als marktleider behoudt met een marktaandeel van 12,7%. De zender blijft stabiel ten opzichte van de voorgaande week. Qmusic volgt op de tweede plaats met een marktaandeel van 11,4%, een lichte stijging ten opzichte van de 11,3% in de vorige meting. Radio 538 staat op de derde plaats met 8,9%, een kleine daling van 0,1 procentpunt. NPO Radio 5 volgt op gelijke hoogte met even
Uit een nieuwe studie van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) blijkt dat het audio on demand-aanbod van VRT in februari 2025 in totaal 5,4 miljoen keer werd beluisterd. Dit komt bovenop de 2,4 miljoen dagelijkse live-radioluisteraars die VRT in de periode september-december 2024 bereikte. De meting maakt deel uit van de CIM-AOD-studie, die het bereik van on demand audio van verschillende mediagroepen in kaart brengt. VRT is marktleider op het gebied van audio on demand in Vlaanderen
In het luisteronderzoek over week 11 (11 t/m 16 maart 2025) blijft NPO Radio 2 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,7%. Dit is een stijging ten opzichte van de vorige week (12,0%). Qmusic behoudt de tweede plaats met 11,3%, een lichte daling ten opzichte van de vorige meting (11,4%). Radio 538 blijft derde maar ziet het marktaandeel dalen naar 9,0% (vorige week 9,6%). NPO Radio 5 stijgt verder naar 8,8%, terwijl NPO Radio 1 ook een lichte groei laat zien met
Uit het luisteronderzoek van week 10 (3 tot en met 9 maart 2025) blijkt dat NPO Radio 2 met een marktaandeel van 12,0% de best beluisterde radiozender blijft, ondanks een lichte daling ten opzichte van de vorige week (12,2%). Qmusic behoudt de tweede positie en noteert een stijging naar 11,4% marktaandeel, vergeleken met 11,1% in de vorige week. Radio 538 klimt naar de derde positie met 9,6% marktaandeel, een toename ten opzichte van 8,3% in de voorgaande week. Daarmee passeert het NPO Radio 5,
In week 9 van 2025 (24 februari - 2 maart) blijft NPO Radio 2 de best beluisterde zender van Nederland, ondanks een daling in marktaandeel. Dit blijkt uit de nieuwste luistercijfers. Qmusic blijft op de tweede plaats, terwijl NPO Radio 5 een opmars maakt naar de derde positie. Marktaandeel en verschuivingen NPO Radio 2 behoudt de eerste plaats met een marktaandeel van 12,2%, een daling ten opzichte van de 13,3% in de voorgaande week. Qmusic volgt met 11,1%, licht afnemend van 11,3%. De grootste
De NMO Streaming Audio Standaard heeft de online luistercijfers voor januari 2025 gepubliceerd. Deze cijfers zijn gebaseerd op het gemiddelde aantal actieve streams per week en betreffen uitsluitend het luistergedrag via connected devices. Luistercijfers van andere platformen, zoals FM en DAB+, vallen buiten deze meting. Uit de gegevens blijkt dat NPO Radio 2 met 3.024.103 actieve streams de meest beluisterde online radiozender blijft, ondanks een daling ten opzichte van december 2024 (3

Important Information

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Terms of Use, Privacy Policy en Guidelines.