Spring naar bijdragen

Nederland

  • artikelen
    4914
  • opmerkingen
    1026
  • weergaven
    619212

Auteurs van dit blog

Jurre Bosman nieuwe directeur NPO Radio


de redactie

323 weergaven

Jurre Bosman (39) is benoemd tot directeur Radio bij de NPO. Bosman werkte de afgelopen twee jaar als zendermanager van NPO Radio 2 en NPO Radio 5 en wil van NPO Radio ‘het meest toonaangevende en impactvolle radiobedrijf van Nederland’ maken.

 

NPO-voorzitter Shula Rijxman: “Jurre heeft een indrukwekkende staat van dienst bij de publieke omroep als radiomaker, presentator en als zendermanager. Onder zijn leiding zijn NPO Radio 2 en NPO Radio 5 ingrijpend en succesvol vernieuwd en heeft hij recent de aanzet gegeven voor een nieuwe aanpak bij NPO 3FM. Hij heeft in de praktijk bewezen dat hij in staat is de publieke radio steeds te blijven vernieuwen en verder te professionaliseren. Jurre gaat voor onafhankelijke en maatschappelijk betrokken radio, voor iedereen. En dat is precies wat we nodig hebben. Een echte radioman, met hart voor het publiek.”

 

Jurre Bosman: “Radio is een fantastisch medium: snel, vrijwel altijd live, dichtbij en in direct contact met de luisteraar. Ik wil samen met de publieke omroepen het meest toonaangevende radiobedrijf van ons land neerzetten, met sterke onderscheidende zendermerken en impactvolle programma’s, voor een zo breed mogelijk publiek. Het mediagebruik verandert op dit moment snel. Het verder aanscherpen van de zenderprofielen en nog beter laten aansluiten bij de veranderende behoeften van ons publiek, zie ik als mijn belangrijkste opdracht. Bijvoorbeeld door veel energie te steken in radio luisteren op je mobiel. We volgen daarin een onafhankelijke koers; de publieke radio laat zich niet leiden door commercie of door de politiek. Ik vind het een grote eer om daar de komende tijd mijn tanden in te zetten.”

 

Jurre Bosman
Jurre Bosman (39) begon op veertienjarige leeftijd als presentator bij de regionale omroep RTV Oost en werkte vervolgens als radiomaker bij de TROS, was programmamaker en eindredacteur bij 3FM, presentator bij SchoolTV en adjunct-zendermanager van NPO Radio 6 Soul & Jazz en van NPO FunX. De afgelopen twee jaar gaf Bosman leiding aan de zenders NPO Radio 2 en NPO Radio 5.

 

Interview met Jurre Bosman, de nieuwe directeur Radio bij de NPO:

 

Je begon op je veertiende als presentator bij RTV Oost. Waarom stapte je daar toen op af?
“Ik had al heel jong een enorme fascinatie voor geluid en beeld: de radio en de tv. Ik weet nog goed dat ik de oude keukenradio van mijn ouders kreeg. Ik nam van alles op en deed radioprogramma’s na op de cassetterecorder van mijn vader. Ik droomde ervan om in Hilversum aan de slag te gaan. Als tienjarige klopte ik aan bij de ziekenomroep en daar kreeg ik mijn eigen programma. Later volgde de lokale omroep. Af en toe lukte het om te kunnen kijken in Hilversum, bijvoorbeeld bij het toenmalige Radio 3. Dat bevestigde mijn ambitie! Alle vrije tijd naast het gymnasium ging naar de radio. De magie van geluid ervaar ik nog steeds. Een stem en muziek kunnen je meevoeren naar andere plekken en sferen, dat blijft heel bijzonder, tot op de dag van vandaag.”

 

Wat is de uitdaging voor radio?
“Het mediagebruik verandert op dit moment snel. Daar moeten we nog beter bij aansluiten. Wat ik ook bij uitstek een taak vind van de publieke omroep is nieuw talent een podium te geven. Dat doen we bij NPO 3FM met jonge dj’s uit de eigen opleiding, maar ook bij NPO Radio 4, bij NPO Radio 2 en bij NPO FunX. En we gaan ons publiek nog meer betrekken bij evenementen en programma’s en daar zijn waar onze kijkers, luisteraars en volgers zijn.”

 

Hoe wil je dat gaan doen?
“Door continu aansluiting met ons publiek te zoeken. Niet alleen met zenders en programma’s, maar ook met activiteiten in real life: evenementen en themaweken. Door mee te bewegen met hun veranderende mediaconsumptie, die zich steeds meer naar mobiele apparaten verplaatst. Door op alle platformen aanwezig te zijn waar ons publiek zich bevindt, zoals YouTube, Spotify en Instragram. Maar vooral door ze te blijven verrassen met mooie muziek en waardevolle informatie en met goede en inspirerende programma’s. Maar wel altijd op een onafhankelijke manier. Vrij van commerciële en politieke druk. Dat is uniek aan de publieke omroep.”

 

Willen jongeren nog wel naar de radio luisteren?
“De liefde voor muziek is van alle tijden en van alle leeftijden. Daar is echt niets aan veranderd. Wat wel verandert, is hoe mensen luisteren. En daar zetten we vol op in. Bijvoorbeeld door jongeren op te zoeken op sociale media, door rond een uitzending het gesprek aan te gaan of door hen directer te betrekken bij onze muziekkeuzes.”

 

Wat is het allereerste wat je nu gaat doen nu je directeur NPO Radio bent geworden?
“Een nieuwe zendermanager zoeken voor NPO Radio 2 en 5. De beste radioman of vrouw die de vernieuwing die daar is ingezet kan voortzetten, met een fantastisch team en een geweldige programmering!”


0 Opmerkingen


Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Gast
Een opmerking toevoegen...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.