Jump to content

De audioreclamemarkt heeft in 2024 opnieuw een record gebroken met een totale omzet van 261 miljoen euro, een stijging van 6,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde netto audioreclamebestedingen door Audify. Voor het eerst is ook de omzet uit podcastadvertenties opgenomen in de cijfers, waarmee de groei van digitale audio een belangrijke rol speelt in de toename van de bestedingen.


Podcastadvertenties in opkomst
In 2024 werd er 3,7 miljoen euro geïnvesteerd in podcastreclame, een stijging van 25% ten opzichte van 2023. Ook de bestedingen aan online audioreclame binnen lineaire radio namen flink toe met 30% groei, wat resulteerde in een omzet van 14,2 miljoen euro. Branded content reclame groeide met 6% naar 12,5 miljoen euro.


De grootste drijfveer achter de groei blijft echter traditionele spotreclame, die goed was voor 230 miljoen euro, wat neerkomt op 88% van de totale audioreclamebestedingen. Dit segment zag een stijging van 5%.


Retail blijft dominant, FMCG-sector groeit explosief
Retail blijft met 29% van de audioreclamebestedingen de leidende sector binnen de markt. Financiële dienstverlening volgt met 13%, terwijl Transport en Telecom/ICT beide goed zijn voor 9% van de investeringen. De horeca-, toerisme- en recreatiesector neemt 8% voor haar rekening.


Binnen de Fast Moving Consumer Goods (FMCG)-sector waren er de grootste stijgingen te zien. Merken in de voedings- en genotmiddelensector verhoogden hun audiobudget met 30%, terwijl de categorie was- en reinigingsmiddelen zelfs een groei van 109% liet zien.


Minder adverteerders, grotere bestedingen per merk
Een opvallende trend is de afname van het aantal merken dat in audioreclame investeert. In 2024 waren er 1.689 adverteerders, vergeleken met 2.008 in 2023. Dit duidt op grotere uitgaven per merk en een sterkere focus op impactvolle campagnes.


De grootste radio-adverteerder van 2024 was KPN, gevolgd door Aldi, dat haar bestedingen verdrievoudigde. Odido, Lidl en McDonald’s maakten de top vijf compleet. Daarnaast waren er enkele nieuwe binnenkomers in de audiomarkt, waaronder Ayvens (#54), Pickwick (#75), Rijkswaterstaat (#78), Frozen The Musical (#126), Esso (#154) en Prodent (#157).


Audioreclame blijft groeien
Met de sterke groei van zowel traditionele als digitale audioreclame blijft audio een belangrijk medium voor adverteerders. Audify heeft het volledige overzicht van de marktontwikkelingen en investeringen gebundeld in het Audiojaarrapport 2024, dat via de website van de organisatie te downloaden is.


Over Audify
Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor de groei en ontwikkeling van audioreclame in Nederland. De stichting vertegenwoordigt toonaangevende audiomakers en verkoophuizen en is mede-opdrachtgever van het NMO Luisteronderzoek.

0 Comments

Recommended Comments

There are no comments to display.

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a comment...

Important Information

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Terms of Use, Privacy Policy en Guidelines.