Luisteronderzoek week 30 2025: NPO Radio 2 marktleider, fors verlies JOE en Veronica
In de week van 21 tot en met 27 juli 2025 heeft NPO Radio 2 de eerste positie veroverd in het weekoverzicht van het luisteronderzoek. De zender behaalde een marktaandeel van 12,1%, een stijging ten opzichte van de 11,4% van vorige week. Daarmee neemt het station de koppositie over van Qmusic, dat met 11,3% iets terrein verliest ten opzichte van de 11,6% een week eerder.
Radio 538 blijft stabiel op de derde plaats met een lichte stijging van 8,7% naar 8,9%. NPO Radio 1 handhaaft zijn vierde plek met 8,3%, wat een kleine toename is ten opzichte van de 8,2% in de vorige week. NPO Radio 5 blijft staan op plaats vijf met een onveranderd marktaandeel van 8,0%.
Hoewel Qmusic de eerste positie in marktaandeel verloor, bleef het station wel het grootste in bereik. Met een weekbereik van 4.179.946 luisteraars blijft Qmusic het meest beluisterde station in termen van bereik. De hoogste gemiddelde luistertijd werd behaald door NPO Radio 5, met 605 minuten. Dit is een lichte daling vergeleken met de 610 minuten van vorige week.
Bij de overige landelijke zenders zijn diverse verschuivingen zichtbaar. 100% NL kende een lichte stijging in marktaandeel van 3,2% naar 3,4%. BNR Nieuwsradio daalde van 0,7% naar 0,6%. Ook KINK zag een daling, van 0,8% naar 0,7%. JOE verloor marktaandeel en ging van 5,6% naar 5,0%. NPO 3FM kende daarentegen een kleine stijging, van 1,9% naar 2,1%. Radio 10 zakte iets terug van 7,3% naar 7,0%, en ook Radio Veronica daalde van 4,3% naar 3,8%. Sky Radio verloor eveneens licht terrein en ging van 7,0% naar 6,9%. SLAM! noteerde een daling van 1,3% naar 1,2%.
Het Luisteronderzoek biedt inzicht in de luistercijfers van radiostations in Nederland en wordt wekelijks gepubliceerd.
Bron: NMO/Ipsos-Kantar
Aanbevolen antwoorden
Doe mee aan het gesprek
Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.