Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

‘De Inspecteur’ gaat de strijd aan met garantieproblemen

(0 recensies)

Garantie is bij uitstek het grootste consumentenprobleem bij het Radio 2  programma ‘De Inspecteur’. En bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie kregen ze dit jaar al 390 klachten over de wettelijke garantie. Hoe zit het met producten en hun garantie? Hoe weet je waar je precies recht op hebt en wanneer?

 

‘De Inspecteur’ pakt deze week dit prangende consumentenprobleem aan. Sven Pichal beantwoordt samen met de FOD economie en Test Aankoop de vragen van de luisteraars over de garantie. En hij schakelt ook zijn VRT-collega’s van consumtenprogramma’s in. Samen met Britt Van Marsenille, Jan Van Looveren, Danira Boukhriss Terkessidis, Kobe Ilsen en Thomas Vanderveken zingt Sven ‘het garantielied’ zodat het voor eens en altijd duidelijk is hoe het zit met de garantieregels.

 

Sven Pichal: “Een aantal winkeliers profiteren ervan dat consumenten de garantieregels maar half en half kennen en sturen ze vaak zonder oplossing opnieuw naar huis.

 

Elke dag nog krijg ik van onze luisteraars verhalen en vragen over de garantiewetgeving. Daarom haal ik deze week alles uit de kast zodat de Radio 2-luisteraars de regels door en door kennen en ze op hun strepen kunnen staan als een product te snel stuk is.”

 

In 2016 al 390 meldingen over problemen met garantie
Volgens de FOD Economie kwamen er bij hen dit jaar al 390 meldingen binnen. Vorig jaar ontving de FOD Economie in totaal 551 klachten over de wettelijke garantie.

 

Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie: “De klachten gaan vooral over het weigeren van de verkoper om de wettelijke garantie toe te passen, over oplossingen die op zich laten wachten (uitblijven van een reactie, veelvuldige herstellingen, …), over onenigheid over de aangereikte oplossing en over het aanrekenen van kosten door de verkoper. De meeste klachten hebben betrekking op consumentenelektronica, op nieuwe en tweedehandswagens en op meubelen.”

 

Sven en collega’s zingen samen garantielied
Sven Pichal heeft ook de hulp in geroepen van zijn VRT- collega’s Britt Van Marsenille, Jan Van Looveren, Danira Boukhriss Terkessidis, Kobe Ilsen en Thomas Vanderveken. Samen zingen ze een lied, op tekst van Bart Herman, zodat de luisteraars de regels rond garantie beter begrijpen en kunnen onthouden:

 

 

De garantieweek van De Inspecteur, van maandag 5 tot en met vrijdag 9 september 2016 tussen 08:00 en 09:00 op Radio 2.

 

Website: radio2.be

 

0 Opmerkingen

Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Doe mee aan het gesprek

Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Een opmerking toevoegen...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.