Luistercijfers UK: BBC Radio 2 blijft populairste zender, digitale radio groeit verder, FM-gebruik onder 20%
De RAJAR-luistercijfers over het derde kwartaal van 2025 in het Verenigd Koninkrijk zijn bekendgemaakt. De totale radiomarkt in het Verenigd Koninkrijk bereikte in dit kwartaal 50,1 miljoen wekelijkse luisteraars, goed voor 86 procent van de volwassen bevolking. Het totale aantal luisteruren daalde licht met 0,4 procent naar 1,02 miljard. Commerciële radio verstevigde zijn marktaandeel tot 56 procent, tegenover 53,3 procent een jaar eerder. De BBC zakte naar 41,7 procent.
Online luisteren blijft groeien en behaalde een nieuw record met 29,7 procent van alle luistertijd. Smart speakers zijn verantwoordelijk voor 18,2 procent van die uren. Het aandeel online luisteren bij commerciële radio steeg tot 33 procent, met een gemiddelde luistertijd van 14,4 uur per week per luisteraar. Commerciële radio bereikt inmiddels 8,8 miljoen meer luisteraars dan de BBC.
Digitale platforms domineren de markt. Luisteren via DAB en andere digitale kanalen vertegenwoordigt inmiddels 77 procent van alle luistertijd, tegenover 75 procent een jaar eerder. Het gebruik van AM en FM is voor het eerst onder de 20 procent gezakt.
BBC Radio 2 blijft de best beluisterde zender van het land met 12,8 miljoen wekelijkse luisteraars, een stijging van 1,3 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. De ochtendshow van Scott Mills trekt 6,2 miljoen luisteraars, terwijl Vernon Kay’s programma in de late ochtend het populairste radioprogramma van het VK blijft met 6,6 miljoen luisteraars. BBC Radio 6 Music bereikte 2,7 miljoen luisteraars, met een sterke bijdrage van Nick Grimshaw’s ochtendshow.
BBC Radio 1 behoudt zijn leidende positie onder jongere luisteraars met 7,9 miljoen wekelijks, waarvan 4,2 miljoen afstemmen op het ontbijtprogramma van Greg James. BBC Radio 4 bereikte bijna 9 miljoen wekelijkse luisteraars, met 5,6 miljoen voor het programma Today. De BBC World Service noteerde 1,1 miljoen luisteraars, terwijl de BBC Nations en Local Radio gezamenlijk 6,7 miljoen bereikten.
Aan commerciële zijde boekte Global zijn resultaten ooit. Het concern bereikte 29 miljoen wekelijkse luisteraars en een marktaandeel van 28,1 procent. Heart blijft het grootste radiomerk van het Verenigd Koninkrijk met 12,8 miljoen luisteraars, gevolgd door Capital met 9,4 miljoen en Smooth met 7,6 miljoen. Radio X bereikte in zijn tiende jaar een record van 2,5 miljoen luisteraars. Ook de digitale themakanalen Heart Dance, Heart 10s, Capital Anthems en Classic FM Calm groeiden verder.
Bauer Media Audio UK blijft de tweede commerciële speler met 22,9 miljoen wekelijkse luisteraars. Magic Radio groeide met 8,8 procent naar ruim 2,4 miljoen luisteraars, geholpen door een vernieuwde programmering en marketingcampagne. Absolute Radio steeg met 4,9 procent, met winst voor de decenniumkanalen, terwijl Planet Rock en Kerrang! Radio respectievelijk 11 en 36 procent groeiden.
De netwerken van Hits Radio en Greatest Hits Radio trekken samen bijna 15 miljoen luisteraars. Ken Bruce blijft de populairste commerciële presentator. Toch verloor Greatest Hits Radio, van 6,6 naar 6,2 miljoen luisteraars.
News Broadcasting, het moederbedrijf van talkSPORT, Virgin Radio en Times Radio, bereikte 6,3 miljoen wekelijkse luisteraars met in totaal 44,4 miljoen luisteruren. talkSPORT blijft de grootste sportzender met 3,4 miljoen luisteraars, terwijl Times Radio en Virgin Radio hun luisteruren zagen toenemen.
Over RAJAR
RAJAR staat voor Radio Joint Audience Research en is de officiële instantie die verantwoordelijk is voor het meten van het radiopubliek in het Verenigd Koninkrijk. De organisatie is gezamenlijk eigendom van de BBC en Radiocentre, namens de commerciële sector.
Bron: RAJAR luistercijfers 3e kwartaal 2025
Aanbevolen antwoorden
Doe mee aan het gesprek
Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.