Luisteronderzoek Week 51 2025: Qmusic stijgt naar koppositie danzij Q-Escape Room
Uit het luisteronderzoek over week 51 van 2025, gemeten van 15 tot en met 21 december, blijkt dat Qmusic de koppositie heeft overgenomen. De zender komt uit op een marktaandeel van 13,5% en stijgt daarmee fors ten opzichte van de 10,6% van een week eerder. Qmusic stond vorige week nog op de derde plaats en schuift nu door naar nummer 1.
Radio 10 volgt op korte afstand met een marktaandeel van 13,3%. Dat is licht hoger dan de 13,1% van vorige week, maar onvoldoende om de eerste positie vast te houden. De zender zakt daarmee van plaats 1 naar plaats 2. NPO Radio 2 komt in week 51 uit op een marktaandeel van 10,2%. Dat betekent een daling ten opzichte van de 11,3% van een week eerder, waardoor de zender terugvalt van de tweede naar de derde positie.
Sky Radio behoudt de vierde plaats met een marktaandeel van 10,0%. Dat is een lichte stijging ten opzichte van de 9,8% van vorige week. NPO Radio 5 blijft staan op plek vijf met een marktaandeel van 7,8%, vrijwel gelijk aan de 7,9% die een week eerder werd gemeten. NPO Radio 5 noteert daarnaast opnieuw de hoogste gemiddelde luistertijd, die stijgt van 576 naar 598 minuten.
Het hoogste weekbereik wordt in week 51 genoteerd door Sky Radio. De zender bereikt 5.723.652 luisteraars, een duidelijke toename ten opzichte van de 5.340.840 luisteraars van vorige week. Daarmee blijft Sky Radio de zender met het grootste bereik van Nederland.
Bij de overige landelijke zenders zijn er verschillende stijgers zichtbaar. NPO 3FM laat een duidelijke toename zien en groeit van 1,9% naar 3,5% marktaandeel. Ook SLAM! stijgt licht van 0,7% naar 0,8%. Radio Noordzee laat eveneens groei zien en gaat van 0,3% naar 0,4%. De Regionale Publieke Omroep noteert een kleine stijging van 5,2% naar 5,3%.
Tegelijkertijd zijn er meerdere zenders die terrein verliezen. 100% NL daalt van 2,5% naar 2,2%. JOE zakt van 4,3% naar 3,6%. Radio 538 levert marktaandeel in en gaat van 7,7% naar 7,2%. Radio Veronica daalt van 4,0% naar 3,5%, terwijl NPO Radio 1 teruggaat van 7,5% naar 6,8%.
Een aantal zenders blijft stabiel in vergelijking met vorige week. BNR Nieuwsradio blijft staan op 0,8% marktaandeel. Ook KINK noteert opnieuw 0,4% en laat daarmee geen verandering zien ten opzichte van week 50.
Het Luisteronderzoek biedt inzicht in de luistercijfers van radiostations in Nederland en wordt wekelijks gepubliceerd.
![]()
Bron: NMO/Ipsos-Kantar
Aanbevolen antwoorden
Doe mee aan het gesprek
Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.